Acasă Cultura Timişoara – singurul oraş din Europa care a fost complet dărâmat, după...

Timişoara – singurul oraş din Europa care a fost complet dărâmat, după ce a fost cucerit de turci

DISTRIBUIȚI

Un interes deosebit a trezit lansarea volumului “Timișoara sub semnul Prințului Eugeniu de Savoya. 300 de ani de europenitate”, scris de prof. dr. Victor Neumann, şi lansat marți 18 octombrie, la Muzeul de Artă Timișoara.
La eveniment au participat doi primari: Nicolae Robu, actualul edil, şi Gheorghe Ciuhandu, fostul edil. În conferinţa ce a susţinut-o cu acest prilej, prof. Neumann a explicat că prinţul Eugeniu de Savoya este considerat un geniu al secolul al XVIII lea şi îl precede pe împăratul Napoleon Bonaparte. Savoya este o figură atât de importantă, încât imperiul îi acordă toate facilităţile pentru a dezvolta oraşul Timişoara. Îl consideră un austriac, deşi el se trage dintr-o familie mixtă şi provine din lumea italo-franco-germană. Semnătura lui era în trei limbi. Cucerirea şi eliberarea Timişoarei de sub domnia turcă a avut loc după un plan militar şi strategic foarte riguros, cu ajutorul unor colegi de arme din Franţa, Germania, Ungaria şi Austria. Oare de ce era importantă Timişoara? „Banatul era foarte important, alături de celelalte regiuni. Avem o mare victorie şi asta se datorează noii administraţii, începând cu 1719. Omul care a fost numit aici direct de către Eugeniu de Savoya a fost Claudius Florymund Mercy, care va deveni primul guvernator al Banatului. El era foarte priceput în relaţiile cu oamenii şi astfel a pus bazele acestui oraş modern. Este singurul oraş din Europa care a fost complet dărâmat, după ce a fost cucerit de turci, după care a fost reconstruit de Mercy, cu ajutorul întregii administraţii imperiale. Anii 1719 -1779 sunt definitorii pentru acest oraş. Prin cultura occidentală care a fost asumată de administraţie, a fost posibilă transformarea lui în oraşul liber regesc imperial în 1781”, a explicat prof. Neumann.
Secolul XVIII lea a rămas foarte important, fiindcă noi, cei de astăzi, atunci „ne-am născut”. De atunci purtăm hainele pe care le purtăm, de atunci mâncăm cu furculiţa, cu lingura şi cuţitul. Înainte mâncam cu degetele. Oraşul Timişoara este un oraş care s-a născut în bună măsură în secolul al XVIII lea. E un oraş între lumi, între Imperiul Otoman şi Imperiul Habsburgic, între creştini şi musulmani, între Europa Centrală şi de Sud-Est, între catolici şi ortodicşi.
„Ne aflăm la un carrefour în Europa, la graniţa dintre trei state naţionale România Serbia şi Ungaria – o regiune transfrontalieră şi transculturală, care ne-a marcat cultura şi civilizaţia. Cucerirea Timișoarei a figurat între planurile importante ale lui Eugeniu de Savoya și nu numai ale lui. Cu alte cuvinte, să nu înțelegem că la Timișoara a avut loc doar înlocuirea unei supremații militaro-politice cu alta, ci și faptul că orașul și regiunea au beneficiat de noile coridoare culturale prin care au fost adoptate mesajele modernității. Spre deosebire de alte orașe, proiectul urbanizării Timișoarei elaborat de Viena și de guvernatorii numiți aici de Casa de Habsburg în perioada 1719-1779 nu a întâmpinat nici o opoziție din partea localnicilor. Dimpotrivă, el a fost văzut ca o șansă a schimbării lucrurilor, ca un impuls pentru depășirea condiției înapoiate a regiunii. Principalele repere urbane ale imperiului în tot secolul al XVIII-lea au fost Viena și Praga, cel dintâi devenind un reper mai ales acolo unde se putea petrece o reconstrucție din temelii. Ceea ce s-a întâmplat în cazul Timișoarei”, a explicat prof. Victor Neumann, la 300 ani de la eliberarea oraşului de sub dominaţia otomană, chiar în anul în care Timişoara a devenit Capitală Culturală Europană.

Comentarii

comentarii