Acasă Administraţie Traseul Revoluției, piste pentru biciclete și o nouă maternitate, printre proiectele Timișoarei...

Traseul Revoluției, piste pentru biciclete și o nouă maternitate, printre proiectele Timișoarei finanțate prin PNRR

DISTRIBUIȚI

Vineri, 23 iulie, ministrul Investițiilor și Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, s-a întâlnit, la Timișoara, cu primarul Dominic Fritz, viceprimarul Ruben Lațcău și vicepreședintele CJT Cristian Moș pentru a discuta proiectele locale care ar urma să fie cuprinse în PNRR. Ghinea a lăudat administrațiile din Timișoara și din județ în baza direcțiilor pe care le urmează ultimele investiții. Tot acesta s-a arătat sigur că PNRR-ul va primi aprobarea Comisiei Europene în septembrie și că încă din finalului acestui an vor sosi și primii bani.

Mai concret, printre altele, Timișoara va avea o nouă maternitate, un Traseul al Revoluției, dar și mai multe trasee de biciclete. Pe infrastructură, un proiect major ar fi linia de cale ferată Timișoara – Caransebeș. Deși primarul vorbea în urmă cu o lună și jumătate despre 250 de milioane de euro – „estimare realistă” –, ministrul a fost mai rezervat în ceea ce privește asumarea unei cifre: „Spre deosebire de programele operaționale (programele standard de fonduri europene – n.r.), unde poți să faci alocări pe regiuni, PNRR nu vine cu o sumă exactă. La PNRR este vorba despre o ordine cronologică, de cine este mai pregătit”.

În cadrul vizitei sale, după o dimineață petrecută la primărie, Ghinea a ajuns și pe locul viitoare maternități, care s-ar presupune că va fi finanțată prin PNRR, dar și pe șantierului de pe Calea Bogdăneștilor, proiect cu finanțare europeană prin programul operațional regional. Acesta s-a declarat mulțumit de ce a văzut, iar invitații ministrului, la rândul lor, au apreciat întâlnirea. „A fost mai multe despre întrebări și am primit răspunsuri. Rămâne doar să facem ceea ce am început deja”, a explicat Cristian Moș.

Fritz a vorbit despre cele trei direcții pe care le urmărește primăria prin PNRR: „Lucrăm pe trei paliere. În primul rând, încercăm să obținem bani pentru contracte deja încheiate, să absorbim și să cheltuim. Al doilea ar fi să pregătim (pentru finanțare – n.r.) proiecte în derulare, cum este cel de pe Cetății. De asemenea (al treilea palier – n.r.), pornim proiecte noi, de la zero”.

„Am văzut o linie de tramvai dezafectată care urmează să fie refăcută. Asta este direcția pe care trebuie să ne mișcăm ca țară. Am văzut multe idei de transport verde, transportul electric este viitorul – tramvaie, autobuze electrice, mașini electrice. PNRR are investiții în toate aceste direcții. M-aș bucura ca Timișoara să fie unul dintre primele orașe care să aibă cea mai mare parte a transportului verde. (…) Suntem într-o parte de țară în care chiar merge partea aceasta de fonduri europene și această orientare spre verde, spre digital”, a declarat ministrul.

Traseul Revoluției ar urma să facă parte dintr-o serie de proiecte asemănătoare în care sunt incluse și Muzeul Holocaustului de la București sau refacerea Memorialului de la Râmnicu Sărat. „Nu poți vorbi de o țară verde, digitală, dacă nu faci și o «igienă» mentală, o «igienă» pe partea asta. Mereu se punea problema de aceste obiective, dar nu și-au găsit locul. Au fost mereu amânate”.

Traseele pentru biciclete menționate ar urma să fie atât în oraș, cât și ca parte a „Eurovelo”, o rețea de piste de biciclete care va intra și va ieși din România prin Timiș. Ar mai fi, tot în zonă, și Eurovelo 6, pista care intră în România, împreună cu Dunărea, pe la Baziaș. În plus, Ghinea își propune să discute și cu realizatorii Via Transilvanica, operatori privați, astfel încât traseul să se lege și de Timișoara.

În cazul pistelor de biciclete, la fel ca și în cazul altor proiecte, Ghinea le-a recomandat reprezentanților Primăriei Timișoara să „dea drumul la licitații” și „să nu aștepte neapărat să fie gata PNRR-ul”. La modul general, ministrul a spus că pot fi pornite proiecte și dacă nu sunt identificate surse de finanțare. Totuși, în campanie, Fritz se plângea că Robu a lansat mai multe proiecte fără să aibă finanțare. Întrebat de jurnaliști care ar fi acum diferența, actualul primar a oferit și clarificări: „Mă refeream la faptul că proiectele nu sunt gândite din start în viziunea europeană modernă, că nu există șanse să primește o finanțare europeană ulterior”.

Mai apoi, ministrul a vorbit de termene. „În septembrie ni se va aproba planul. Tot atunci li se va aproba și Suediei și Finlandei. Bulgaria încă nu a trimis acest plan. Chestia asta, că am fi ultima țară, este o prostie. Vor fi și țări care vor rămâne în septembrie, probabil vor primi la anul”. Tot acesta a spus că sunt purtate zilnic discuții cu reprezentanții Comisiei Europene și că proiectele de energie propuse nu au fost respinse definitiv, ci doar că „încă se duc negocieri”. Conform acestuia, „Comisia Europeană se așteaptă să facem rachete din ce avem. Nu este posibil și încercăm să ajungem la un numitor comun”.

Alte proiecte locale care vor beneficia de fonduri europene, însă nu prin PNRR, țin de aeroport, de linia ferată Curtici, de rețeaua de termoficare, de cea de apă și canalizare. Toate acestea, a atras atenția Fritz, trebuie terminate până în 2024.

 

Comentarii

comentarii