Acasă Actualitate Traseul Revoluției: Rozalia Popescu, prima victimă, omagiată doar printr-o mențiune într-un text...

Traseul Revoluției: Rozalia Popescu, prima victimă, omagiată doar printr-o mențiune într-un text stradal. „Există un număr limitat de amplasamente”

DISTRIBUIȚI

Între 21 decembrie 2022 și 21 ianuarie 2023, Primăria Timișoara a organizat, pe platforma online, o sesiune online de dezbateri în privința proiectului Traseului Revoluției, aflat în faza de proiectare (DALI). Timișorenii interesați au avut întrebări referitoare la mai multe puncte. Ulterior, reprezentanții proiectantului au oferit și răspunsuri. Poate cel mai controversat subiect a fost cel atins de Corneliu Vaida: intersecția dintre bulevardele J.H. Pestalozzi și V. Pârvan, locul în care Rozalia Popescu, prima victimă a revoluției, a fost călcată de un TAB, nu a fost marcat pe hartă.

Ca și la alte întrebări și sugestii, reprezentanții proiectanților de la Q Group Proiect (București) și Balthasarh (Timișoara) au invocat „numărul limitat de amplasamente”. Totuși, la sugestia lui Vaida, aceștia l-au inclus pe prof. dr. Adrian Kali, alt recunoscut revoluționar, în echipa de istorici și curatori. În ceea ce privește povestea Rozaliei Popescu, proiectanții au hotărât până la urmă că aceasta „se va regăsi în textul stradal din zona Calea Neptun – Podul Decebal”. Totuși, se mai menționează nu este exclusă extinderea traseului pe viitor, mai ales că sistemul implementat va fi modular.

La același punct „Zona Băile Neptun – Podul Decebal”, și Sorin Oprea a cerut includerea printre punctele de pe traseu nu doar a intersecției amintite de Vaida, ci și a Complexului Studențesc și a Podului Mihai Viteazu. Pentru acesta, răspunsul a fost mai succint: „Pentru a nu depăși suma estimată de finanțare, au fost stabilite un număr limitat de amplasamente pentru intervenții. Am propus pe viitor extinderea traseelor, mai cu seamă că sistemul pe care l-am propus este unul modular, care permite acest lucru”. Adică, parțial același primit de Vaida, dar și de alți comentatori.

Același răspuns a mai fost primit și de timișorenii care au cerut includerea pe traseu a Pieței Dacia și a intersecției str. Gh. Lazar cu str. Circumvalațiunii sau extinderea unor puncte deja incluse în varianta propusă. În rest, majoritatea mesajelor timișorenilor priveau corectarea unor informații factuale sau, pur și simplu, mici greșeli de punctuație.

Totuși, un subiect atins de mai multe ori a fost cel al culorii alese pentru marcajele de pe trotuare: turcoaz. „Am considerat că sentimentul de libertate, sau de eliberare, trebuie să fie elementul central al proiectului nostru. Am vrut ca prin alegerea acestei culori să reflectăm cerul și să subliniem faptul că în anul 1989 s-a câștigat libertatea, care oferă o stare de înălțare spirituală. Considerăm că acest tip de piatră și culoarea aleasă au puterea de a sugera senzația că cerul se întâlnește cu pământul”.

Vă amintim că Traseul Revoluției se dorește a fi „primul proiect al Timișoarei care pune în valoare amintirea momentelor din Decembrie 1989”. Astfel, de-a lungul acestuia, sunt incluse nouă puncte: Zona Piața Maria, Podul Traian, Piața Victoriei 1, Piața Victoriei 2, Piața Libertății, Piața Sf. Ghoerghe, Zona CJT, Zona Băile Neptun, Zona Cimitirul Eroilor și Calea Martirilor. Mai multe detalii sunt disponibile pe platforma „Decidem” a Primăriei Timișoara: https://decidem.primariatm.ro/processes/traseulrevolutiei.

Raspunsuri consultare Traseul Revolutiei

TIMISOARA_prezentare C_15-12-2022_

Comentarii

comentarii