Acasă Cultura Trei mari compozitori ai lumii, în primul concert din 2019, la Filarmonica...

Trei mari compozitori ai lumii, în primul concert din 2019, la Filarmonica Banatul Timișoara

214
DISTRIBUIȚI

La prima întâlnire cu melomanii timişoreni din anul 2019, Filarmonica „Banatul” ne propune pentru vineri, 11 ianuarie, un program care conţine Concertul pentru orchestră de coarde de Igor Stravinski, lucrarea în primă audiţie Moz-Art á la Haydn de Alfred Schnittke şi Simfonia nr.4 în do minor — „Tragica”, de Franz Schubert.

Concert-maestru Mircea Tătaru a explicat că lucrarea care deschide seara muzicală de vineri este mai cunoscută în lumea muzicală drept Concertul în re. Tatăl celebrelor balete Petruşka, Pasărea de foc şi Ritualul Primăverii s-a stabilit în Statele Unite în 1945. Acest compozitor este legendar pentru abilitatea de a compune în diferite stiluri, chiar şi în stil jazz sau pentru cor liturgic. Putea compune în stilul lui Debussy, Wagner sau Rimski-Korsakov. În 1946, Paul Sacher, fondatorul Orchestrei de cameră din Basel, l-a rugat pe Stravinski să compună o lucrare la cea de-a douăzecea aniversare a înfiinţării orchestrei. Aflat la Hollywood, Stravinski a acceptat şi a terminat lucrarea în 6 luni, finalizând-o la 8 august 1946. A fost interpretată în premieră la Basel, în Elveţia, dirijor fiind Sacher, la 27 ianuarie, anul următor. Tot atunci au fost ascultate în premieră Simfonia nr.4 de Arthur Honegger şi Toccata şi două cântece de Bohuslav Martinu. Lucrarea lui Stravinski mai este cunoscută şi sub numele de Concert „Basle”, datorită pronunţiei franceze a numelui oraşului Basel. A fost prima lucrare compusă de Stravinski după naturalizarea în America.

A doua lucrare din concertul de vineri a fost compusă de Alfred Garievici Schnittke. Am introdus şi al doilea nume pentru ca să aflăm că acest compozitor a fost de etnie germană, născut în Uniunea Sovietică, la Engels, raionul Volga. A fost un compozitor valoros, la noi nefiind popularizat şi cântat îndeajuns. S-a stins din viaţă în 1998, la 64 de ani. Putem spune că Moz-Art á la Haydn pentru două viori şi orchestră de coarde, este o glumă muzicală binevenită la început de an: este uşoară, spirituală şi primitoare. Cu toate că Schnittke a fost mereu atras de anumite fragmente din lucrarea neterminată a lui Mozart „Pantomimă muzicală”, hotărârea de a compune lucrarea a luat-o când celebrii violonişti Gidon Kremer şi Tatiana Gridenko au cântat părţile solistice la al său Concerto Grosso nr.1. S-ar putea spune multe despre această spirituală lucrare, însă nu doresc să dezvălui surprizele ce-i aşteaptă pe spectatori. Doar atât, că se vor găsi similitudini cu Simfonia 45, „a despărţirii”, compusă de Haydn pentru a-i sugera Prinţului Esterhazy că ar fi cazul să le dea liber orchestranţilor de la curtea sa, să plece acasă, la familii. Solişti vor fi violoniştii Lucian Petrila şi Marin Bugar.

Concertul simfonic de vineri seara, ce va fi dirijat de maestrul Radu Popa, se va încheia cu Simfonia a IV-a în do minor „Tragica”, de Franz Schubert. Muzicologia afirmă că în această simfonie Schubert se desprinde definitiv, prin subiectivarea emoţională, de Haydn, Mozart şi Beethoven. A fost compusă în 1816 şi reperul frumuseţii ei este partea lentă, o pagină romantică tipic schubertiană. Schubert avea atunci 19 ani. A fost publicată abia la douăzeci de ani de la decesul compozitorului. Nu se ştie de ce Schubert  a scris pe manuscris — „Tragica”. Este totuşi semnificativ faptul că doar Simfonia a IV-a şi Simfonia a VIII-a au fost compuse în tonalităţi minore –a conchis maestrul Mircea Tătaru.

Comentarii

comentarii