Acasă Cultura under | water sau despre imersiunea în mediul acvatic – vernisaj, la...

under | water sau despre imersiunea în mediul acvatic – vernisaj, la Casa Artelor Timișoara

DISTRIBUIȚI

under | water este numele expoziție de pictură ce va avea loc la Galeria Pygmalion din cadrul Casei Artelor din Timișoara, str. Pacha nr. 8, a artistei Raluca Băjenaru, în 21 februarie, de la ora 18.00.

Emilian Mărgărit – curatorul expoziția ce va fi deschisă până în 12 martie 2019 – a explicat:

“Picturile ce fac obiectul acestei expoziții nu comunică stări, nici referințe concrete. Intuitiv, am putea plasa miza lor artistică în procesul de translatare a unui ambient în registrul pictural. Această intuiție poate fi amplificată explicativ dacă luăm în calcul proiectele anterioare ale artistei ce atestă atât nevoia firească de a experimenta diverse tehnici sau practici artistice, cât și un cadru problematic personal. Raluca Băjenaru a realizat instalații, cu o componentă de performance, care vizau capacitatea de „încărcare” strict vizuală a scrierii (Asemia, 2015; Scriere dezasamblată, 2016), ori suspendau logica de investire semantică a cuvintelor prin amenajarea unor contexte atipice de vizibilitate (Increat. Instalație pentru cuvintele dinainte de cuvinte, 2017; Breath Screen, 2017). A creat o serie de instalații în care pune în discuție funcția memoriei (istoriei), plasând zona de constituire a arhivei la nivelul suprafeței corporale (Arheologie senzuală, 2016).

Ce au toate acestea în comun? Supoziția că există un primat al „imaginii” în procesul de cunoaștere, o lume a percepțiilor, a cărei experiență directă este modificată continuu de logica limbajului. Cât timp cuvintele nu arată, ci spun sau însoțesc explicând o imagine, pare necesar să ne întrebăm asupra autorității lor în raportul pe care îl avem cu noi înșine (corp, biografie etc.), cu ceilalți (interpretări sociologice, psihologice etc.) sau cu lumea (interpretări religioase sau științifice). Pentru Raluca Băjenaru, obiectul artistic are menirea de a face vizibilă această preeminență contestând funcția dominantă a cuvântului scris (explicație, teorie).

Prin pictură, ea continuă tematizările nondiscursive asupra „imaginii”. A picta înseamnă a „reflecta” asupra regimului de vizibilitate al unui mediu, under | water prezentându-se ca un clasor inexact al decantărilor experimentale și senzoriale, realizate pe suprafața pânzei. Imersiunea în mediul acvatic nu este redată prin opoziție cu un alt ambient, ci sesizată în modul ei propriu de apariție sau reflectare „diluată”. Lucrările sugerează acest mediu, proiectând contururi neclare, culori difuze prinse în mișcări aleatorii sau organice, articulații indistincte și impresii pe care imaginația le duce într-o formă incipientă de configurație obiectuală. Reprezentarea picturală a acestei „densități” subacvatice permite imaginii o eliberare temporară de logica limbajului, cât și un spațiu de joc în jurul arbitrariului percepțiilor, redat prin texturi, suprapuneri de culoare, puncte de intensitate și coagulare –a explicat Emilian Mărgărit.

Raluca Băjenaru (n. 1982) dezvoltă proiecte din sfera instalației, performance-ului, intervenției în spațiul public, land art. A participat la proiecte de rezidență artistică în Franța (Strasbourg – Haute Ecole des Arts du Rhin), Olanda (Amsterdam – Gerrit Ritveld Academie), Macedonia (Brashnar Creative Project), Indonezia (Institut Seni Yogyakarta). Este absolventă a UNARTE București, secția Pictură.

Emilian Mărgărit (n. 1981) este curator independent, colaborator la revista „Arta”, membru fondator și director al Asociației „Centrul Cultural pentru Imagine și Sunet” (din 2017), București. A curatoriat expoziția „Two with Two” (Adi Matei, Cristian Răduță, Teodor Graur, Marian Zidaru) în 2016 la Galeria ElectroPutere. Are un doctorat în filosofie, a publicat articole în cărți și reviste de specialitate, a participat la rezidențe de studiu în Konstanz (Germania) și Paris (Franța). Identitate eveniment: Elena Dobîndă – a informat Casa Artelor Timișoara.

Comentarii

comentarii