Cum definim o glumă care rănește? Unde se termină distracția și începe umilința? Cine sunt victimele, agresorii și martorii fenomenului de bullying și, mai ales, ce soluții există pentru combaterea acestuia? Acestea au fost principalele teme abordate în cadrul dezbaterii „Dialoguri deschise despre violența în școală”, organizată joi, 27 martie, în Aula Magna a Universității de Vest din Timișoara (UVT).
Evenimentul a reunit profesori, elevi, studenți și părinți într-un dialog deschis despre fenomenul violenței în mediul școlar, cu scopul de a identifica soluții concrete și de a stimula măsuri eficiente la nivel educațional. Dezbaterea s-a axat pe povești reale, perspective diverse și propuneri pentru prevenirea și combaterea agresiunilor în școli.
UVT și-a asumat rolul de actor activ în societate, abordând un subiect de actualitate și de maximă importanță pentru sistemul educațional. Evenimentul a subliniat necesitatea unor politici publice coerente, care să răspundă provocărilor cu care se confruntă elevii și cadrele didactice în fața violenței.
Educația, mai mult decât cunoaștere: un mediu sigur și incluziv
În cadrul dezbaterii, s-a evidențiat faptul că școala nu trebuie să fie doar un spațiu de acumulare a cunoștințelor, ci și un mediu sigur, în care elevii și studenții să își dezvolte autonomia, să creeze relații durabile și să se simtă apreciați și respectați.
„Violența, sub toate formele ei, se manifestă acolo unde valorile precum siguranța, respectul și incluziunea nu sunt cultivate. Uneori, rănile pe care le lasă nu sunt vizibile, dar impactul lor psihologic și emoțional este profund. Din acest motiv, violența școlară rămâne o problemă care trebuie abordată constant de educatori, cercetători și decidenți”, s-a concluzionat în cadrul evenimentului.
Dezbaterea organizată la UVT subliniază nevoia urgentă de a acționa împotriva bullying-ului și a altor forme de agresiune, punând bazele unor inițiative concrete pentru un mediu educațional sigur și incluziv.