Recesiune au schimbat atitudinea angajaţilor faţă de evoluţia carierei
Peter de Ruiter, liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică al PwC România, este de părere că cei doi ani de recesiune au schimbat atitudinea angajaţilor faţă de evoluţia carierei. „Companiile trec de la modul de supravieţuire la pregătirea pentru creşterea economică viitoare, dar sunt conştiente că a relua angajările în momentul de faţă le-ar expune la noi riscuri, în condiţiile în care situaţia economică rămâne volatilă. În consecinţă, angajaţilor existenţi li se cere să facă mai mult, cu mai puţine resurse. Studiul nostru arată faptul că angajaţii încep să resimtă presiunea, un număr mare de respondenţi indicând faptul că îşi doresc un raport mai echilibrat între viaţa profesională şi cea privată”, precizează Peter de Ruiter. „Angajatorii care cer de la angajaţi mai multe rezultate, fără a monitoriza impactul acestor sarcini suplimentare, s-ar putea să-şi prejudicieze interesele pe termen lung. Moralul şi loialitatea angajaţilor ar putea fi afectate, ceea ce s-ar putea transpune într-un exod în masă al celor mai talentaţi la momentul revenirii creşterii economice”, a adăugat Peter de Ruiter.
Diferențe mari între angajații din Europa și America Latină
În afară de salarii, studiul relevă faptul că angajaţii apreciază schemele flexibile de lucru (39%), urmate de bonusuri, plata sesiunilor de instruire şi a programelor academice, precum şi activităţile sociale. S-au observat de asemenea diferenţe regionale interesante. Apetitul pentru programele flexibile de lucru este deosebit de mare în Europa Occidentală şi America de Nord. Angajaţii din America Latină sunt în schimb preocupaţi îndeosebi de programele de instruire şi dezvoltare profesională. Dorinţa accesului la reţelele profesionale de socializare şi la activităţile sociale este pronunţată în pieţele emergente din Africa, Orientul Mijlociu, Europa Centrală şi de Est şi regiunea Asia-Pacific. Numai 9% dintre respondenţi au indicat faptul că o schemă avantajoasă de pensionare ar reprezenta un element principal de atracţie la un loc de muncă. Corelat cu nevoia de a petrece mai multă vreme cu familia, profesioniştii maturi (36-45 de ani) declară că locul lor de muncă ideal presupune existenţa unui „birou virtual” care să le permită conectivitate din orice spaţiu, inclusiv de acasă. Pe fondul unei nevoi ridicate de repere, tinerii la început de carieră (16-25 de ani) au reprezentarea locului de muncă într-o clădire de birouri, amplasată în centrul unei aglomerări urbane. Respondenţii valorizează aspecte diferite la un posibil angajator ideal. Concret, aproape jumătate dintre ei spun că şi-ar dori să lucreze pentru o companie ale cărei valori sunt similare cu ale lor, în vreme ce 20% dintre participanţi şi-ar dori să facă parte dintr-o companie de elită care angajează numai pe cei mai buni profesionişti. 33% dintre respondenţi şi-ar dori să lucreze pe cont propriu şi să aibă libertatea de a-şi alege colaboratorii. Existenţa unei implicări sociale puternice şi a unui simţ al responsabilităţii pentru mediul înconjurător a fost identificată drept un element important pentru alegerea unui angajator de 41% dintre respondenţi (cifra ajungând chiar la 55% în America Latină). În Europa Centrală şi de Est, cei mai mulţi au fost de părere că este mai important elementul de relaţionare. La nivel global, unul din patru respondenţi au declarat că este vitală înţelegerea în profunzime a importanţei pieţelor emergente şi a specificului lor. În America de Nord şi regiunea Asia-Pacific importanţa înţelegerii pieţelor emergente a fost indicată drept un factor semnificativ într-o proporţie mai mare decât în ţările Americii Latine şi cele central şi est-europene.
Raportul Managing Tomorrow’s People: Where will you be in 2020? a fost derulat la începutul anului 2010 şi se bazează pe răspunsurile a 5746 de respondenţi din 113 ţări.
Comentarii
comentarii