Acasă Cultura “Învăţătura Sfântului Matei”, o expoziție inedită de litografii semnate de Otto Dix,...

“Învăţătura Sfântului Matei”, o expoziție inedită de litografii semnate de Otto Dix, la Muzeul de Artă Timişoara

DISTRIBUIȚI

Simezele Muzeului de Artă Timişoara (MArT) – Palatul Baroc se deschid, începând de miercuri, publicului cu o expoziţie inedită, intitulată “Învăţătura Sfântului Matei”, care cuprinde 40 de litografii alb-negru semnate de artistul german Otto Dix şi care poate fi vizionată până în data de 18 martie.

Curatorul expoziţiei este colecţionarul german Thomas Emmerling, care a mai adus în ultimii ani la MArT litografii şi picturi semnate, între alţii, de Rembrandt, Marc Chagal, Picasso, van Gogh sau Matisse.

Directorul MArT, Victor Neumann, a punctat la vernisajul care a avut loc marţi seara că tema expoziţiei este una religioasă, dar într-o interpretare originală a Evangheliei Sfântului Matei, “dintr-o perspectivă a unui artist ateu, nu a unui artist care este credincios”

“El îşi exprimă un punct de vedere, de multe ori şi critic, dar este foarte important să îl înţelegem. Este pe fondul pe care lucrează Otto Dix ca expresionist în spaţiul german, în perioada în care are loc ascensiunea nazismului. Nazismul l-a şi interzis la un moment dat; el a fost profesor la Academia din Dresda, dar, după ce şi-a desfăcut aripile şi s-a lansat în arta plastică germană şi internaţională, chiar în plină creaţie, a fost interzis de regimul nazist. Otto Dix rămâne pentru noi o referinţă”, a afirmat Victor Neumann.

Curatorul german Thomas Emmerling a explicat lucrările lui Otto Dix, în care a desluşit mesajul artistului, care a pornit de la tema religioasă, dar a reflectat prin limbajul său plastic nu doar dramatismul momentelor biblice, pornind de la Abraham care este gata să-l ucidă pe fiul său Isac, dar glasul lui Dumnezeu îl opreşte în ultima clipă, trecând prin cele mai importante momente din viaţa lui Iisus, până la trădarea sa, încoronarea cu spini, crucificarea, jertfa şi Învierea.

Potrivit lui Emmerling, toate aceste secvenţe surprinse de Otto Dix au un corespondent şi în lumea contemporană.

“În scena încoronării cu spini a lui Iisus de către contemporanii săi se poate desluşi şi chipul lui Hitler, care asistă la încoronarea cu spini a omenirii. Totul se termină cu drumul crucii şi răstignirea lui Iisus (corespondentul celui de-Al Doilea Război Mondial – n.r.) care se termină cu Înviere (învingerea lui Hitler – n.r.)”, a punctat Emmerling.

Victor Neumann a subliniat, în finalul vernisajului, că orice formă dogmatică interzice libertatea noastră, “deci să fim foarte atenţi la aceste lucruri, pentru că se poate aluneca dintr-un tip dogmatic în altul, fie din nazism în comunism, fie din comunism în alte forme colectiviste în care libertatea noastră dispare sau suntem subordonaţi unor mesaje sau unor idei care nu ne aparţin. Otto Dix a vrut, el singur, să fie cel care îşi reprezintă simbolurile lumii biblice şi le-a făcut de pe poziţia unui artist care nu se considera un credincios, ci un liber cugetător. Pe noi ne interesează în opera de artă ce fel de mesaj transmite, ce fel de limbaj foloseşte”.

Otto Dix a fost un pictor, desenator şi gravor considerat unul dintre cei mai importanţi artişti plastici germani ai secolului XX.

Directorul MArT a mai anunţat că, la finalul acestui an, instituţia va deschide o expoziţie “Wittgenstein”, unul dintre filosofii care aveau o legătură profundă şi cu arta, cu arhitectura, cu desenul, în cadrul căreia artiştii prelucrează mesajele, ideile şi limbajele acestuia în propria lor artă.

Sursa: AGERPRES

Comentarii

comentarii