Acasă Economic Analiza modelul de dezvoltare al companiilor din România

Analiza modelul de dezvoltare al companiilor din România

DISTRIBUIȚI

 PwC România a lansat prima carte de strategie de afaceri

 
PwC România a lansat cartea de strategie de afaceri „Formule de succes pentru următorul deceniu. Companii care au învins criza”, prima astfel de lucrare publicată în România care include o analiză detaliată a strategiilor de succes aplicate de companiile internaţionale şi cele locale din diferite sectoare economice. 

Cartea, apărută la editura Publica, a fost scrisă de o echipă de consultanţi din cadrul PwC România, condusă de Vasile Iuga, Country Managing Partner, PwC România şi Managing Partner PwC South-Eastern Europe, şi de Andrej Vizjak, Partner, PwC România şi Consulting Leader, South-Eastern Europe. „În actualul context economic, în care se manifestă puternice tendinţe de concentrare în toate sectoarele, accesul la finanţare este destul de costisitor şi dificil, iar globalizarea pune presiune asupra companiilor de a face faţă concurenţei la nivel mondial, această carte identifică o serie de strategii prin care companiile pot, nu doar să supravieţuiască, dar şi să prospere”, a declarat Andrej Vizjak. 
Ideea centrală a cărţii este că, în funcţie de gradul de internaţionalizare şi de diversificare a produselor, companiile de succes pot fi împărţite în patru mari categorii: local specialist, regional hero, international champion şi industry shark, fiecare cu tipologia sa specifică de creştere. Companiile tip Local Specialist sunt de dimensiuni mai mici, având un grad redus de internaţionalizare şi diversificare a produselor. Acestea achiziţionează de cele mai multe ori societăţi pentru un preţ de cumpărare sub 3 miliarde USD, care operează în acelaşi segment de piaţă şi, de regulă, în aceeaşi ţară sau arie geografică. Companiile Regional Hero au dimensiuni medii, un grad scăzut de internaţionalizare – de regulă cu prezenţă naţională sau regională – dar un nivel ridicat de diversificare a produselor sau serviciilor. Acestea achiziţionează de cele mai multe ori societăţi cu preţul de cumpărare sub 3 miliarde USD, din domenii diferite faţă de cel în care activează, dar din aceeaşi ţară de origine sau regiune. International Champion defineşte companii de dimensiuni medii, cu un grad crescut de internaţionalizare, dar unul scăzut de diversificare a produselor sau serviciilor. Acestea achiziţionează de cele mai multe ori societăţi străine din orice regiune geografică, cu preţul de cumpărare sub 3 miliarde USD, dar din acelaşi domeniu de activitate. Companiile Industry Shark sunt companii de dimensiuni mari, globale, cu un grad sporit de internaţionalizare şi de diversificare a produselor. Acestea achiziţionează de cele mai multe ori societăţi cu preţul de cumpărare de peste 3 miliarde USD, cât şi companii mai mici, din domenii de activitate diverse. „Am încercat să definim stadiile de dezvoltare a mai multor companii importante din România, în funcţie de structura teoretică a cărţii, să identificăm strategiile de succes care pot fi aplicate pentru ca aceste companii să devină câştigătoarele următorului ciclu de creştere economică, iar unele dintre ele să se dezvolte în actori cu adevărat globali”, a declarat Vasile Iuga. „În lumea de azi, strategiile tradiţionale de afaceri au devenit irelevante, din moment ce creşterea organică nu mai este suficientă pentru a asigura succesul într-o economie globală în plină concentrare. Criza financiară a accentuat această presiune, iar în cele mai multe sectoare economice acest lucru duce la un nou val de fuziuni şi achiziţii. Această carte demonstrează că învingătorii de viitor nu sunt doar cele mai mari companii, ci acelea care dezvoltă profilul unui industry shark, local specialist, regional hero sau international champion în sectoarele lor de activitate”, a declarat Andrej Vizjak. Cartea propune un model de creştere care se bazează pe analiza a 600 de companii de succes selectate din cele mai mari 8000 ce companii din întreaga lume. „Sperăm că această carte va oferi un ghid util pentru companiile din România pentru a se pregăti pentru competiţia globală. Zilele copilăriei capitalismului românesc ar trebui să se termine pe măsură ce ieşim din recesiunea din ultimii trei ani. Trebuie să ne pregătim acum de o nouă perioadă de creştere şi să fim gată să facem faţă concurenţei celor mai mari jucători globali prin identificarea unor nişe de piaţă în care putem excela”, a concluzionat Vasile Iuga.

Comentarii

comentarii