De aproape 20 de ani, de când produsele occidentale au intrat în România, şi românii au avut voie să iasă din ţară, comparaţia dintre produsele vândute la noi şi ceea ce se găseste în magazinele din vest a fost întotdeauna clară: la ei totul are la gust. Diferenţa a fost speculată chiar şi de creatorii de reclame, care lăudat produsele importate. Chiar dacă toţi suntem convinşi că, spre exemplu, în Germania Coca Cola are un alt gust, mai bun, până acum a lipsit… dovada. Acum o avem.
Conform unui studiu realizat de Asociaţia consumatorilor din Slovacia, multinaţionalele care comercializează alimente şi băuturi ambalează produse de calitate distinctă pentru diferite ţări europene, sub acelaşi nume. Asociaţia a testat o serie de produse alimentare achiziţionate din supermarketuri din opt state membre ale UE: Germania, Austria, Republica Cehă, Polonia, Slovacia, Ungaria, România şi Bulgaria. „Produsele de calitate mai scăzută au fost destinate <<noilor>> state membre ale UE. Produsele de calitate inferioară nu au fost niciodata plasate pe piaţa germană sau austriacă”, a declarat preşedintele asociaţiei, Miloš Lauko, la prezentarea anchetei, citat de EurActiv.com. Produsele monitorizate au fost Coca-Cola, ciocolata Milka, piper negru şi rosu Kotanyi, cafea instant Nescafe Gold, boabe de cafea Jacobs Kronung şi cafea Tchibo Espresso. Ele au fost testate în laboratoare acreditate de către Institutul Naţional Veterinar şi Alimentar Slovac. Dintre toate produsele testate, doar ciocolata Milka s-a dovedit a fi de calitate identică în toate eşantioanele testate. Rezultatele au arăta însă ca piperul Kotanyi a înregistrat cea mai mare discrepanţă de la o ţară la alta. Deşi produsele Kotany sunt ambalate la o singură fabrică, conţinutul pachetelor de piper diferă de la o piaţă la alta. Produsele achiziţionate în Ungaria, Slovacia şi Austria au înregistrat valori de umiditate peste standardele cerute, în timp ce cele destinate pieţei bulgare conţineau prea multe seminţe de piper zdrobite, comparativ cu altele, cu până la 10% aditivi indezirabili. Piperul roşu din Bulgaria conţinea doar 108.9 g extract de ardei roşu pe kilogram, comparativ cu 140g pe kilogram din pachetul comercializat pe piaţa austriacă.