Acasă Economic București, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara rămân atractive pentru outsourcing

București, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara rămân atractive pentru outsourcing

362
DISTRIBUIȚI

Costurile înregistrate de companiile de outsourcing în România sunt printre cele mai scăzute din regiune, București, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara fiind în categoria celor mai ieftine destinații ale centrelor de Business Process Outsourcing (BPO) și Shared Services Center (SCC), între orașele din regiune care concentrează cele mai multe astfel de firme.

Centrele de acest tip preiau diferite activități, precum cele de call-center, IT, customer support, suport tehnic, payroll și bookkeeping, externalizate de companii sau furnizate în grup de un centru specializat. Costurile stabilirii unui astfel de business în Europa Centrală și de Est au crescut în ultimii ani, iar o mare parte a acestei majorări este determinată de evoluția salariilor.  Creșterea de salarii este considerată importantă pentru această industrie, dar nu este văzută ca un risc major pentru operatorii din domeniul BPO/SSC, potrivit unui raport al firmei Colliers International, care analizează Polonia, România, Ungaria, Cehia, Slovacia și Bulgaria.

“Nu aș spune că este un < risc major>, dar este, evident, un factor semnificativ. Investitorii care își dezvoltă afacerile în Europa Centrală și de Est sunt conștienți că în prezent angajații din regiune sunt foarte bine calificați și lucrează în procese care necesită pregătire tot mai ridicată. Astfel, costurile cu salariile trebuie să reflecte această evoluție, parte a parcursului oricărei economii emergente. Disponibilitatea resursei umane și experiența profesională a acesteia sunt exact factorii care atrag furnizorii de servicii BPO/SSC să-și deschidă operațiuni în Polonia”, spune Jacek Levernes, președinte al consiliului director al Association of Business Service Leaders (ABSL), conform profit.ro.

Salariile în acest domeniu în România au încă spațiu de recuperat față de alte state din regiune, însă înregistrează deja un ritm de creștere alert, estimat la 14%, de circa trei ori mai rapid comparativ cu media ultimilor ani. Creșterea competențelor profesionale ale angajaților din centrele de servicii pentru afaceri explică în bună măsură și evoluția salariilor, afirmă Jacek Levernes.

Astfel, București și Cluj-Napoca sunt în prezent la nivelul de “complexitate ridicată”, în linie cu Budapesta, Praga, Varșovia, Cracovia sau Sofia, dar peste orașe ca Bratislava sau Liov. În 2013, doar două orașe din regiune puteau oferi angajați care să furnizeze companiilor servicii din categoria “complexitate ridicată”. În prezent, numărul a crescut la nouă orașe din cele 25 analizate la nivelul regiunii. Categoria “complexitate ridicată” include în general servicii adaptate la solicitările clientului, platforme software flexibile, soluții bazate pe cloud, etc. Pe lângă salarii, printre factorii care influențează dezvoltarea sectorului de servicii pentru afaceri se numără și disponibilitatea forței de muncă, mediul de afaceri, calitatea vieții și infrastructura. Industria de servicii pentru afaceri (business services – ITO, BPO, SSC si R&D) este una dintre cele mai importante din România, cu peste 100.000 de angajați.

Comentarii

comentarii