Acasă Actualitate Centrul de Proiecte al Primăriei Timișoara a ”jonglat” cu banii publici. Raportul...

Centrul de Proiecte al Primăriei Timișoara a ”jonglat” cu banii publici. Raportul Curții de Conturi

DISTRIBUIȚI

Curtea de Conturi Timiș continuă să constate grave abateri financiare la Primăria Timișoara și instituțiile din subordine. Inspectorii Curții de Conturi au efectuat în perioada 02.05.2022 – 22.07.2022 auditul financiar asupra conturilor anuale de execuție bugetară ale Unității Administrativ Teritoriale a Municipiului Timișoara.

Cum suntem în anul Capitalei Culturale Europene, în ultimii ani au fost cheltuite sume uriașe de bani publice pentru susținerea proiectelor și programelor culturale. Instituția prin care s-au cheltuit acești bani a fost Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara. Presa a făcut numeroase dezvăluiri despre sume de bani acordate discreționar de ”experții culturali”. Cu toate acestea, deturnarea banilor publici a continuat. În urma controlului, inspectorii Curții de Conturi au constatat nerespectarea cerințelor de aprobare a rezultatelor finale ale programelor, proiectelor și acțiunilor culturale finanțate nerambursabil de la bugetul local al Municipiului Timișoara.

Conform raportului 18508/22.07.2022 al Curții de Conturi, Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara ”nu a prezentat HCLM-uri privind aprobarea rezultatelor finale ale apelurilor: 3-cultură, apelul 4-sport și apelul 5-tineret, în aceste cazuri prezentându-se doar Deciziile nr. 42/17.02.2021 prin care se aprobă rezultatul final al apelului de selecție de proiecte sportive, prevăzut în anexa nr. 1 la Decizie, Decizia nr. 43/24.09.2021, prin care se aprobă rezultatul final al apelului de selecție de proiecte tineret și pentru tineret, prevăzut în anexa nr. 1 la Decizie, iar în cazul apelului 3-Cultură, entitatea a prezentat Deciziile – constatare rezultate apel 3/2021 nr. 17, nr. 19, nr. 22-nr. 30, nr. 33 și nr. 37 .

Nu a fost întocmită o anexă la bugetul de venituri și cheltuieli an 2021 care să cuprindă acțiunile, programele, proiectele din domeniul culturii (3 apeluri), sportului (1 apel) și tineretului (1 apel) realizate pe parcursul anului 2021, în valoare totală de 8.636.229 lei, în vederea aprobării de către Consiliul Local al Municipiului Timișoara, entitatea prezentând o evidență tehnico-operativă în detaliu pentru toate acțiunile, proiectele și procesele din doemniul cultural, sport și tineret realizate în anul 2021.

Nu există mențiuni în ROF-ul entității, în contractul de muncă al doamnei Rigler Alexandra Maria, angajată pe funcția de Director al Centrului de Proiecte al Municipiului Timișoara, în perioada 10.05.2021 – prezent, și în fișa postului nr. 1/10.05.2021, în ceea ce privește criteriile de evaluare a activității desfășurate de către aceasta în calitate de ordonator terțiar de credite”.

Chiar în timpul controlului Curții de Conturi, în mai 2022, Ziua de Vest publica articolul <<Cârdășie ”penală” la împărțirea banului public. Experții Primăriei Timișoara și-au aprobat unul altuia proiecte culturale de zeci de mii de euro>>. Arătam atunci cum experții Primăriei Timișoara și-au aprobat unul altuia proiecte culturale de zeci de mii de euro”. ”Evaluatorii ”independenți” din cadrul Centrului de Proiecte au reușit însă să-și dea bani, în cârdășie, pentru propriile asociații. Majoritatea dintre evaluatorii angajați de Primăria Timișoara se cunosc și colaborează între ei în multe proiecte și dețin funcții publice tot în domeniul cultural local. (…) Evaluarea s-a făcut însă într-un mod ”pervers”, astfel că un proiectul unui evaluator a fost aprobat de altă comisie, din care fac parte colaboratorii săi”.

Acum, inspectorii Curții de Conturi au constatat, la rândul lor, că rezultatele ”concursurilor” nu au fost aprobate prin Hotărâri de Consiliul Local, ci doar, discreționar, de clica din jurul primarului Dominic Fritz.

De asemenea, au fost constate abateri și în privința achizițiilor de sute de mii de lei efectuate de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara. Printre achizițiile cu probleme au fost și cele pentru Servicii de analiză și de programare platformă digitală pentru sectorul cultural din Timișoara “Toolbox“ și Servicii ”CityApp“.

”Nu a fost urmărită decontarea avansurilor acordate pentru realizarea de cheltuieli finanțate din fonduri publice, astfel încât la finele anului să se reflecte în lucrări executate sau recuperarea avansurilor nejustificate și restituirea acestora la bugetul din care au fost acordate

Entitatea a efectuat în cursul anului 2021, doar în baza facturilor plați în avans în sumă totală 97.857 lei, astfel:

-Factura seria ESP nr. 268/17.12.2021 reprezentând contravaloare avans 20% în sumă de 30.940 lei (contract de prestări servicii nr. IES –CON 73/15.12.2021 încheiat între Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara în calitate de beneficiar și Espresoh Tech SRL Satu Mare, în valoare totală de 154.699 lei, având ca obiect: „achiziția de servicii de analiză și de programare platformă digitală pentru sectorul cultural din Timișoara “Toolbox“), achitată cu OP multiplu electronic nr. 62/20.12.2021. Entitatea a prezentat Factura seria ESP nr. 294/27.04.2022, prin care se stornează avansul de 20 % din valoarea contractului de prestări servicii nr. IES-CON 73/15.12.2021 și Procesul verbal de recepție finală nr. REC40/27.04.2022 privind recepția serviciilor de analiză și de programare platformă digitală pentru sectorul cultural din Timișoara “Toolbox“.

-Factura seria TEx nr. 02/17.12.2021 reprezentând contravaloare avans 30% în sumă de 38.100 lei (contract de prestări servicii nr. INT –CON 28/07.12.2021 încheiat între Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara în calitate de beneficiar și SC TIMELESS EXPLORER SRL, având ca obiect: “achiziția serviciilor de consultanță pentru “Centrul pentru artă, tehnologie și experiment, MultipleXity”), achitată cu OP multiplu electronic nr. 62/20.12.2021. Entitatea a prezentat Factura seria Tex nr. 03/09.03.2022, privind servicii de consultanță pentru Centrul pentru arta, tehnologie și experiment MultipleXity, conform contract INT-CON 28/07.12.2021 în sumă de 38.100 lei și Procesul verbal de recepție parțială nr. PV REC 3/08.03.2022 privind recepția serviciilor de consultanță conform INT-CON 28/07.12.2021-etapa 1-30% din valoarea contractului.

-Factura nr. CS 648/17.12.2021 reprezentând contravaloare avans servicii dezvoltare software conform contract INT-CON 29/07.12.2021 în sumă de 28.917 lei (contract de prestări servicii nr. INT–CON 29/07.12.2021 încheiat între centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara în calitate de beneficiar și SC Cobalt Sign SRL, în valoare totală de 144.584 lei, având ca obiect: “achiziția de servicii ”CityApp“), achitată cu OP multiplu electronic nr. 65/23.12.2021. Entitatea a prezentat Factura nr. CS687/30.03.2022, prin care se stornează avansul de 20 % din valoarea contractului de prestări servicii nr. INT-CON 29/07.12.2021 și respectiv achiziție contravaloare servicii dezvoltare software, în sumă totală de 57.834 lei și Procesul verbal de recepție parțială încheiat în data de 10.02.2022, privind recepția serviciilor de dezvoltare de software internet și asistență pentru platforma digitală a orașului “CityApp”-etapa 1-Conceptul general și funcționalități principale (UX) conform contract INT-CON 29/07.12.2021“,” se precizează în raportul Curții de Conturi.

Ar mai fi de spus că, serviciile pentru care au fost plătite avansuri încă din 2021 nu funcționează nici astăzi, în decembrie 2023, iar anul Capitalei Culturale Europene se încheie.

Comentarii

comentarii