Acasă Cultura Concert de mare impact cu dirijor din Franţa şi interpretă din Anglia,...

Concert de mare impact cu dirijor din Franţa şi interpretă din Anglia, la Filarmonica Banatul Timişoara

DISTRIBUIȚI

filarmonica banatul FotoMaestrul Amaury du Closel se află din nou la Timişoara şi pregăteşte pentru vineri 21 octombrie, de la ora 19, împreună cu orchestra Filarmonicii „Banatul”, un program simfonic care cuprinde din Concertul pentru vioară şi orchestră în si minor, op.61 de Edward Elgar şi Suita „Der Geburtstag der Infantin” de Franz Schreker.

Concertmaestrul Mircea Tătaru a explicat că după Variaţiunile „Enigma”, piesa lui Elgar audiată la deschiderea stagiunii, vom asculta concertul de vioară, cea mai lungă compoziţie a sa. Încă din tinereţe, pe când studia vioara, dorea să compună un concert pentru acest instrument, şi permanent se gândea cum să fie forma sa. Cu toate acestea, concertul în si minor este de singulară formulă în ansamblul creaţiei sale. A început să lucreze în 1890, dar dezamăgit, a distrus manuscrisul. Cel care l-a încurajat să nu se dea bătut a fost celebrul violonist Fritz Kreisler, căruia i l-a şi dedicat. Îl admira foarte mult pe Elgar, pe care chiar l-a lăudat într-un ziar londonez, unde, dezvăluindu-i calităţile, spunea că este singurul compozitor în viaţă pe placul lui şi cel de la care aşteaptă un concert pentru vioară. Kreisler a interpretat concertul în premieră în luna noiembrie 1910, la Royal Philarmonic Society, instituţia care l-a comandat în mod oficial. Succesul a fost enorm. Chiar şi în perioada când lucrările lui Elgar au ieşit din modă, concertul a continuat să fie prezent pe afişele de spectacole.

Pentru amatorii de anecdotică să spunem că la începutul manuscrisului, Elgar a scris în limba spaniolă o enigmatică inscripţie — „Înăuntru se află sufletul …..” cele cinci puncte indicând un nume de persoană cu care era intim. Se pare că era vorba despre una dintre iubitele sale — Alice Stuart Wortley, căreia el îi spunea în chip de alintare, Windflower (floarea vântului). Cei care spun că de fapt nu există o probă certă că despre Alice era vorba, sunt contrazişi de scormonitori care au descoperit într-o scrisoare adresată ei, că el vorbea la un moment dat despre concertul de vioară ca fiind – concertul nostru. Concertul durează aproximativ 50 de minute şi îl vom asculta în interpretarea violonistei Alda Dizdari.

Compozitorul austriac Franz Schreker s-a născut în martie 1878 şi a decedat în martie 1934. A fost dirijor şi profesor. A compus lucrări importante, în principal opere; compoziţiile sale fiind încadrate într-o estetică pluralistă, sunt un amestec interesant de stiluri. A apelat la limbajul stilului romantic, expresionist, simbolist, expresionist.
În perioada fericită a vieţii era considerat ca valoare imediat după Richard Strauss şi Richard Wagner. În anii 1930, odată cu ascensiunea lui Hitler, când bântuia cu furie antisemitismul, evreul Schreker a fost supus la persecuţii teribile. Naziştii au oprit spectacolele cu operele sale, a fost dat afară din funcţia de director al conservatorului din Berlin, şi chiar din postul de profesor de compoziţie de la Academia de Arte. După o perioadă de obscuritate, lucrările sale au început să fie din nou pe afişele de concert. Este bine că muzica sa a ajuns şi la noi. Lucrarea pe care o vom asculta, „Ziua de naştere a copilei”, a fost comandată de balerina Grete Wiesenthal şi de sora ei, Elsa. Este de fapt o pantomimă bazată pe texte ale lui Oscar Wilde. Prezentată în premieră la o expoziţie de arte, în 1908, a fost primul mare succes, după care compozitorul a intrat în atenţia muzicienilor vremii –a conchis Mircea Tătaru.

Comentarii

comentarii