Acasă Eveniment Cronică în imagini despre istoricele căi ferate din Banat şi pericolul care...

Cronică în imagini despre istoricele căi ferate din Banat şi pericolul care le paşte

DISTRIBUIȚI

Lansare de carte spectaculoasă, la sfârşitul săptămânii trecute, în oraşul Buziaş. Volumul „Căile ferate din Banat – un simbol în pericol”, a inginerului Valentin Ivănescu, sprijinit de o întreagă echipă, a stârnit curioziotitate. Peste o sută de persoane, printre care şi mai mulţi oameni politici, au participat, la sfârşitul săptămânii trecute, la Casa de Cultură din Buziaş, la lansărea cărţii.
Istoria reală – negată în afara Banatului
Apariţia editorială este văzută ca una dintre cele mai complexe pe tema căilor ferate din Banat. Autorul cărţii, inginerul Valentin Ivănescu, sprijint cu fotografii rare, date istorice şi documente autentice, de inginerii Mircea Maşcovescu şi Constantin Alupoaie, trage un serios semnal de alarmă. Este vorba despre halul de degradare în care au ajuns căile ferate din Banat, cândva mândria ţării. Lucrarea a apărut la editura „Tiparniţa” din Arad, cu ajutorul sponsorilor Dan Redac şi Ştefan Brebenaru. „Căile ferate din Banat – un simbol în pericol” este o cronică în date şi multe imagini unicat a primelor căi ferate din Banat. În Banatul aflat atunci sub ocupaţie habsburgică, pe 1 noiembrie 1856, se deschidea prima linie ferată de pe teritoriul actualei Români. Este vorba despre Oraviţa-Iam-Buziaş. Culmea, mulţi susţin acum că nu aceasta ar fi prima linie de tren de pe teritoriul României. Asta pentru că pe atunci Banatul nu făcea parte din teritoriul actualei ţări.
Imagini şi documente unicat
Trenul în care Tito venea într-o vizită istorică în România, poate cel mai uluitor tronson de linie ferată: Oraviţa-Anina, gările care nu s-au schimbat de pe vremea austro-ungarilor, primele linii de cale ferată, vechea gară principală a Timişoarei „Sf. Elena” actuala Gară de Nord, imagini şi informaţii în premieră se regăsesc în volumul apărut în condiţii grafice de invidiat. Banatul a fost mereu fruncea în domeniul feroviar, dar această istorie începe să fie uitată puţin câte puţin. Căile ferate se închid, sunt neglijate sau se privatizează, personalul CFR este disponibilizat, numărul călătorilor este tot mai redus, iar transportul de marfă a devenit demodat cu trenul. Lipsa de fonduri şi transportul rutier au marginalizat transportul ferat.Toate acestea se întâmplă în Banat, locul în care odată CFR era privit ca o a doua armată a ţării.
A doua lansare, la Timişoara
La lansarea cărţii de la Buziaş au vorbit printre alţii deputatul PSD Dorel Covaci, vicepreşdintele PSD Timiş, Matei Suciu, venit în calitate de  şef al departamentului Transporturi din organizaţia judeţeană a PSD, profesorul Mircea Dungan, iniţiatorul specializării de ingineria transporturilor şi inginerul Constantin Stroe, directorul Regionalei CFR Timişoara până în 1995. Autorul cărţii, împreună cu echipa care i-a stat în spate vor să facă o a doua lansare a cărţii, la Facultatea de Mecanică din Timişoara. Deja este planificat un al doilea volum pe tema căilor ferate din Banat. Numărul extrem de mare de fotografii şi documente nu au putut intra în primul volum.

Comentarii

comentarii