Acasă Actualitate Cum văd rectorii salvarea învăţământului tehnic! Rezoluţia în 8 puncte de la...

Cum văd rectorii salvarea învăţământului tehnic! Rezoluţia în 8 puncte de la Timişoara

DISTRIBUIȚI

ARUT timRectorii şi prorectorii universităţilor tehnice din România, membre ARUT, reuniţi în 28 octombrie la Universitatea Politehnică Timişoara au redactat o rezoluţie în 8 puncte, privind starea şi perspectivele învăţământului superior tehnic din ţara noastră, cu problemele cu care se confruntă.
Totul pus în contextul „Strategiei Naţionale pentru Învăţământul Terţiar Românesc 2015 – 2020“. Documentul este semnat de prof. univ. dr. ing. Viorel-Aurel Şerban, preşedintele ARUT şi rectorul UPT.

Prezentăm cele 8 puncte concluzii:
1.    Având în vedere că majoritatea sectoarelor performanţe din economia românească sunt asociate ştiinţelor inginereşti şi a faptului că România are în prezent cea mai mare proporţie de absolvenţi de ştiinţe socio-economice din Uniunea Europeană, ARUT consideră  imperios necesară adoptarea unor măsuri de promovare şi  stimulare a participării tinerilor în învăţământul tehnic superior (prin acordarea de sprijin, facilităţi tuturor „actorilor” implicaţi, prin redimensionarea modului de distribuire a locurile bugetate pentru cele trei cicluri de studii, pentru limitarea locurilor cu taxa la domenii în care piaţă muncii  este saturată etc ).
2.     ARUT susţine propunerea CNR de creştere bugetară anuală succesivă de 13% pentru educaţie şi de 35% alocată cercetării, până în anul 2020 astfel  încât să se atingă în anul 2020 pragul de 6% pentru educaţie şi 1% pentru cercetare din PIB.
3.     După mai bine de 10 ani de la implementarea „procesului Bologna” membrii ARUT consideră că sunt necesare adoptarea unor măsuri substanţiale pentru acomodarea sistemului de învăţământ tehnic superior la exigenţelor angajatorilor de azi şi de „mâine” din România şi din Europa. Lipsa unor diferenţe semnificative între absolvenţii de licenţă, master şi chiar doctorat pe piaţă forţei de muncă (din punct de vedere al ocupaţiilor şi al salarizării), numărul ridicat de specializării din cadrul unor domenii de studii sunt doar câteva dintre problemele care se răsfrâng şi asupra calităţii procesului educaţional. ARUT va finaliza în perioada următoare un set de propuneri de îmbunătăţire a sistemului de învăţământ superior tehnic pe care îl va înainta  forurilor în drept, pentru adoptare.
4.     ARUT consideră că o condiţie absolut necesară pentru asigurarea transparenţei şi obiectivităţii, participarea experţilor internaţionali la procesul de evaluare al şcolilor doctorale din România.
5.    ARUT susţine clasificarea instituţiilor de învăţământ superior şi ierarhizarea programelor de studii, precum şi finaţarea în funcţie de aceste clasificări şi ierarhizări, pe baza unei metodologii obiective, transparente, la a cărei elaborare să fie implicaţi şi reprezentanţii tuturor asociaţiilor universitare. Astfel, ţinând cont de importantă învăţământului tehnic superior şi de impactul pe care îl are în dezvoltarea socio-economică a ţării, membrii ARUT solicită că experţi din partea Alianţei să facă parte din comisia de lucru responsabilă cu elaborarea Metodologiei privind clasificarea universităţilor, într-o proporţie care să asigure o reprezentativitate corectă a învăţământului tehnic superior.
6.    Conducerile universităţilor membre ale ARUT şi-au exprimat disponibilitatea de participare la procesul de revizuire a „Standardelor specifice pentru evaluarea externă a calităţii academice la programele de studii universitare de licenţă şi master” ARACIS -2016, precum şi a „Standardelor minimale CNATDCU pentru conferirea titlurilor didactice din învăţământul superior şi a gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare “ În acest sens se vor constitui la nivelul alianţei, comisii de lucru care vor prezenţa un punct de vedere comun ARUT.
7.    ARUT constată că OUG 32/2016, respectiv Ordinul 4947/2016 menite să acorde facilităţi fiscale pentru activităţi de cercetare-dezvoltare aplicativă şi/sau dezvoltare tehnologică, în formă actuală, fac practic imposibilă aplicarea lor în universităţi şi solicită clarificarea modului de aplicare al acestora (cu referire la condiţiile de angajare/salarizare şi încadrare într-un anumit tip de activitate de cercetare- dezvoltare etc).
8.    Că urmare a OUG 20/2016 privind majorările salariale, a adoptării legii 85/2016, precum şi a deciziilor instanţelor judecătoreşti de acordare retroactivă a unor drepturi salariale, universităţile se confruntă cu dificultăţi financiare fiind obligate să plătească din venituri proprii diferenţele salariale neacoperite în integralitate prin alocaţia bugetară. ARUT solicită factorilor responsabili (Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, Guvernul României) acordarea în regim de urgenţă a acestor sume datorate universităţilor, care nu sunt acoperite prin plăţile deja effectuate –arată rezoluţia semnată de prof. Viorel Aurel Şerban.

Comentarii

comentarii