Acasă Actualitate Cursă lungă: Pesta – Dunăre, la Muzeul Apei Aquatim Timișoara

Cursă lungă: Pesta – Dunăre, la Muzeul Apei Aquatim Timișoara

DISTRIBUIȚI

Navigăm prin istoria curselor realizate de navele cu aburi pe relația Pesta – Delta Dunării, între anii 1830-1990, în cadrul expoziției „Cursă lungă” pe care Muzeul Apei o găzduiește începând din acest weekend.

Vernisajul expoziției despre istoria transporturilor maghiare are loc sâmbătă, 16 decembrie, de la ora 11.

Muzeul Apei este o investiție a companiei Aquatim S.A., care îl administrează.

Proiectul Muzeul Apei – racord la rețeaua culturală a Timișoarei face parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat prin programul Grow Timișoara 2023, derulat de Centrul de Proiecte Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin buget de la Ministerul Culturii.

Evenimentul găzduit de Institutul Liszt București și Muzeul Apei Timișoara.

În colaborare cu Muzeul Tehnic și al Transporturilor din Ungaria au fost prezentate în București și în alte orașe din România mai multe expoziții despre istoria transporturilor maghiare: Hai la aventură! Cursa Budapesta–Constantinopol, 1912 despre automobilism, Metropolitanul budapestan – 125 despre istoria metroului maghiar, urmată de o serie de expoziții despre istoria navigației pe Dunăre.

În 2021, expoziția itinerantă Cu vaporul de la Viena la Constantinopol, despre începuturile navigației pe Dunăre, iar în 2022, Provocări și răspunsuri pe Dunăre. Ungaria și navigația pe Dunăre în perioada interbelică, care prezintă schimbările semnificative intervenite în acest domeniu în perioada interbelică. Actuala expoziție este cea de-a treia din această serie.

În cadrul expoziției Cursă lungă, este prezentată istoria curselor cu nave cu aburi pe relația Pesta – Delta Dunării între anii 1830–1990.

Istoria regiunii Dunării poate fi descrisă ca un proces de valuri puternice de integrare și valuri șocante de dezintegrare, care au extins și restrâns semnificativ posibilitățile oferite de calea navigabilă a Dunării.

Cursele navelor cu aburi se conectează atunci când regiunea se integrează și se deconectează atunci când se ridică ziduri la granițele statelor – cu alte cuvinte, o privire de ansamblu asupra curselor de nave pe Dunăre oferă vizitatorului o lectură care face ca experiența integrării și dezintegrării dintre societățile statelor dunărene să fie inteligibilă în limbajul istoriei transporturilor.

 

Expoziția este structurată în trei unități tematice, dar și cronologice, sub următoarele subtitluri: Eliminarea barierelor, construirea de relații; Dinamica deconectării; Separare socialistă, fraternitate socialistă.

Pe lângă imagini de arhivă, expoziția include hărți de epocă, orare ale curselor, machete de nave și jurnale cinematografice.

Expoziția va fi vernisată de:

BRENDUS Réka, director la Secretariatul de Stat pentru Politica Națională din cadrul Cancelariei Primului Ministru al Ungariei,

ZSIGMOND Gábor, director general adjunct al Muzeului Tehnic și al Transporturilor din Ungaria,

TINKU-SZATHMÁRY Balázs, muzeolog-șef al Muzeului Tehnic și al Transporturilor din Ungaria, curatorul expoziției,

Ilie VLAICU, directorul general al companiei de apă și canalizare Aquatim,

Anabella COSTACHE, manager de proiecte la Muzeul Apei din Timișoara,

KÓSA András László, director al Institutului Liszt – Centrul Cultural Maghiar București.

 

În Timișoara expoziția poate fi vizitată până pe data de 29 februarie 2024, apoi va pleca la București, la Drobeta-Turnu Severin, la Galați și la Tulcea.

Az elmúlt években a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeummal közösen több kiállítást mutattunk be Bukarestben és más romániai helyszíneken, melyek a magyar közlekedés történelmét elevenítették fel, mint a Kalandra fel! Budapest–Konstantinápoly túraút, 1912 című kiállítás az autózásról, a Kisföldalatti 125 című kiállítás a budapesti millenniumi földalattiról, majd a dunai hajózás történelmével kapcsolatos kiállítás-sorozat: 2021-ben a Gőzhajóval Bécstől Konstantinápolyig című kiállítás-sorozat a dunai gőzhajózás kezdeteiről, és a 2022-ben négy romániai helyszínen bemutatott Kihívások és válaszok a Dunán. Magyarország és a dunai hajózás a két világháború között, amely az első világháborút követően a dunai hajózásban bekövetkezett jelentős változásokba nyújt betekintést. A mostani kiállítás ennek a sorozatnak a harmadik része.

A Hosszújáratban kiállítás Pest és a Duna-delta között közlekedő gőzhajó-járatok történetét mutatja be 1830-tól egészen 1990-ig. A dunai régió története erőteljes integrációs és sokkhatásszerű dezintegrációs hullámok folyamataként is leírható, melyek jelentősen tágították-szűkítették a dunai vízi út kínálta lehetőségeket. Gőzhajó-járatok összekötnek, amikor a térség integrálódik, és megszakadnak, amikor falak emelkednek az államok határain – vagyis a dunai gőzhajó-járatok áttekintése révén egy olyan olvasattal gazdagodhat a látogató, mely a közlekedéstörténet nyelvén teszi megérthetővé az integráció és dezintegráció megtapasztalását a dunai államok társadalmai között. A kiállítás három tematikus, de kronologikus egységben épül fel a következő alcímek mentén: Korlátok lebontása, kapcsolatok kiépítése; A megszakítottság dinamikái; Szocialista különutasság, szocialista testvériség. A tárlaton az archív felvételek mellett korabeli térképeket, menetrendeket, hajómodelleket és rövid filmhíradókat is megtekinthetnek.

A kiállításmegnyitón jelen lesz:

Brendus Réka, a Miniszterelnökség Nemzetpolitikáért Felelős Államtitkárságának főosztályvezetője,

Zsigmond Gábor, a Magyar Közlekedési és Műszaki Múzeum főigazgató-helyettese,

Tinku-Szathmáry Balázs, a Magyar Közlekedési és Műszaki Múzeum főmuzeológusa, a kiállítás kurátora,

Ilie Vlaicu, az Aquatim vízművek főigazgatója,

Anabella Costache, projektmenedzser, Temesvári Víz Múzeuma,

Kósa András László, a Liszt Intézet – Magyar Kulturális Központ Bukarest igazgatója.

A kiállítás Temesváron 2024. február 29-ig látogatható, ezt követően Bukarestben, Szörényváron, Galacon és Tulceán nézhetik meg az érdeklődők.

 

Comentarii

comentarii