Acasă Actualitate De ce face Robu sondaje pe Facebook şi cât de mult contează...

De ce face Robu sondaje pe Facebook şi cât de mult contează acestea în luarea deciziilor? Explicaţia primarului

DISTRIBUIȚI

robu facebook header

Îi place să ţină legătura cu oamenii pe internet. Cât mai mulţi oameni! O face pe Facebook şi se consideră „primarul care interacţionează cel mai strâns cu cetăţenii”. Unii „binevoitori” l-au numit „primarul Facebook”.

Deseori face sondaje pe pagina personală de pe reţeaua de socializare şi lasă impresia că deciziile se iau pe baza acestor sondaje. Bineînţeles, este vorba despre primarul Timişoarei, Nicolae Robu, cel care a explicat în sfârşit de unde vine pasiunea pentru sondaje online, care e rolul acestora şi când va renunţa la ele.

„Ştiu ce înseamnă un sondaj ştiinţific şi ştiu ce înseamnă un sondaj amatoricesc de tipul celor pe care le fac eu pe Facebook.”

Întrebat fiind de sondajele de pe Facebook, Robu a răspuns oarecum exasperat: „Nici azi, în zi de sfântă sărbătoare, văd că nu mă menajaţi.” A trecut însă repede la o explicaţie detaliată cu privire la modalitatea proprie de a utiliza reţeaua de socializare.

Mie îmi place să interacţionez cu cetăţenii cât mai mult, iar Facebook-ul este un instrument care îmi permite astfel de interacţiuni. Dacă vă uitaţi, veţi vedea că sunt zeci de mii de oameni care au interacţionat cu mesajele mele în această perioadă. Zeci de mii! Asta nu înseamnă că toţi se şi implică activ în a răspunde la un sondaj, dar sunt zeci de mii. Este ca şi cu prezenţa la vot. Nu toată lumea doreşte să meargă la vot. Să lămurim lucrurile: acest eşantion nu este selectat de mine. Dacă ştiţi cum funcţionează Facebook-ul, atunci ştiţi că acest tip de pagină este una deschisă, în care absolut oricine poate să dea like paginii, după care poate să voteze ce vrea şi să scrie ce vrea. Este un sondaj care nu este ştiinţific, evident, dar care, foarte interesant, dă rezultate în concordanţă cu cele pe care le dau sondajele ştiinţifice. Eu sunt profesor universitar. Ştiu ce înseamnă un sondaj ştiinţific şi ştiu ce înseamnă un sondaj amatoricesc de tipul celor pe care le fac eu pe Facebook”, a explicat Robu.

Sondajele de pe Facebook au funcţionat bine în campania electorală

De unde vine încrederea primarului în sondajele făcute pe internet? Acesta susţine că totul e „pe verificate”. Rezultatele sondajelor ştiinţifice şi cele ale sondajelor făcute pe Facebook sunt aproape identice, spune Robu.

Am avut alte sondaje de-a lungul timpului, pe care le-am făcut pe Facebook şi, în paralel, au fost făcute sondaje ştiinţifice şi foarte interesant este că după ce răspundeau cam 300 de persoane, deja rezultatele se păstrau aceleaşi până la capăt şi coincideau cu cele ale sondajelor făcute după reguli ştiinţifice. Când eu am candidat la funcţia de primar, ştiam că voi câştiga alegerile cu un scor de circa 50%. Marja de eroare a unui sondaj pe care eu l-am făcut şi pe care şi cineva din presă a avut ocazia să-l vadă – pentru că i-am arătat rezultatele confidenţial – a fost mai mică de 1%. La un sondaj care a fost făcut nu pentru public, ci pentru interesul meu, în campania electorală. Ulterior, în perioada de toamnă, în preajma alegerilor parlamentare, toate sondajele arătau că eu am o susţinere de uşor peste 80%, după care s-au comandat sondaje ştiinţifice în acea perioadă de campanie, şi nu PNL le-a comandat, şi toate au arătat că eu am o susţinere de peste 80%”, povesteşte primarul.

„Nu iau decizii pe baza sondajelor. Eu iau decizii pe mai multe criterii. Rezultatul consultărilor de pe Facebook e doar un criteriu.”

Având în vedere faptul că sondajele făcute de primar pe Facebook nu au la bază un eşantion reprezentativ, luarea unor decizii pe baza lor ar putea părea un gest ciudat. Robu a vorbit şi despre importanţa sondajelor în luarea deciziilor, despre dezbaterile publice după metoda clasică şi, în final, şi-a reafirmat ataşamentul faţă de Facebook.

Aceste sondaje pe care le fac eu înseamnă o interacţiune cu cetăţenii, care nu poate fi făcută la ora actuală altfel. Eu cred că sunt primarul care interacţionează cel mai strâns cu cetăţenii. Mi-au răspuns la sondajul cu cluburile, în circa 48 de ore, peste 1000 de persoane. Nu trebuie să înlocuim dezbaterile publice cu Facebook-ul. Trebuie să continuăm procesul de dezbatere publică şi în varianta tradiţională, numai că la acele dezbateri publice nu vin mai mult de 10-20 de persoane. Pe Facebook implici 1000 de oameni sau mai multe mii. Sunt şi oameni care nu au cont pe Facebook. E opţiunea lor. Sunt şi oameni care nu au maşină sau telefon. E opţiunea lor. Nu iau decizii pe baza sondajelor. Eu iau decizii pe mai multe criterii. Rezultatul consultărilor de pe Facebook e doar un criteriu. Acestea sunt sondaje de consultare, ca instrument de lucru pentru mine. N-am altul mai bun. Eu nu pot să stau de vorbă cu 1000 de oameni sau cu mai mulţi şi nu pot să transmit mesajul la zeci de mii de oameni altfel. Dacă îmi daţi dumneavostră alt mijloc, îl îmbrăţişez imediat. Nu voi renunţa la sondaje”, încheie primarul Timişoarei, Nicolae Robu.

Comentarii

comentarii