Pe fondul incertitudinii care planează asupra economiei globale, companiile românești se confruntă cu provocarea maximizării profiturilor și intensificarea competiției pe piețele lor principale. Nefiind imune la realitățile economice, ele se concentrează pe reducerea costurilor, eficiența operațională și realocarea capitalului, pentru a-și consolida competențele de bază și – dacă este cazul – a renunța la activele non-core. Per ansamblu, studiul realizat de Deloitte Central Europe cumulează răspunsurile a 265 de directori sau experți financiari de top din companii importante din România, Croația, Cehia, Ungaria, Polonia și Slovacia. Pieter Wessel, Partener în cadrul Deloitte România, spune: „Putem caracteriza perspectivele economice și de afaceri din România ca fiind incerte în acest moment, chiar dacă identificăm și semnale pozitive, cum ar fi un leu relativ stabil, o inflație mai mică și un nivel de consum așezat. Această incertitudine și reticența față de risc indică, totuși, faptul că puțini directori financiari sunt dispuși în acest moment să își asume riscuri noi în bilanț, fiind concentrați pe asigurarea unui flux mai solid de lichidități prin reducerea costurilor și creșterea veniturilor”. „Înclinația spre piețele pe care companiile deja operează arată că managementul rămâne în aria sa de confort, continuând să facă ce știe mai bine și căutând în paralel să eficientizeze operațiunile și să crească productivitatea. Inovația în business ar putea face diferența, prin dezvoltarea unor servicii și produse noi și mai ieftine,” a adăugat Wessel. Pe fondul schimbărilor recente din mediul de afaceri, majoritatea respondenților (70%) spun că restructurarea afacerilor reprezintă o prioritate pentru următoarele 12 luni. De asemenea, o mare parte dintre participanți confirmă că activitatea de fuziuni și achiziții rămâne înghețată sau va înregistra creșteri modeste, unele companii românești căutând să se extindă peste hotare. Această tendință reprezintă o schimbare față de ultimii ani, când majoritatea tranzacțiilor implicau cumpărători străini și vânzători – companii locale.
Comentarii
comentarii