Acasă Cultura Drama arhitecturii sau Grădina Imposibilă, la Galeria Jecza Timișoara

Drama arhitecturii sau Grădina Imposibilă, la Galeria Jecza Timișoara

DISTRIBUIȚI

Galeria Jecza Timișoara organizează, vineri, 23 iunie, de la ora 19, vernisajul expoziției ”Grădina imposibilă”, curatoriată de Liviana Dan, care îi alătură într-un proiect expozițional inedit, pe artiștii Dan Beudean, Alex Mirutziu și The Artist and Himself at 29.
Expoziția va rămâne deschisă până pe data de 5 octombrie 2017.
”Grădina Imposibilă are semnificația unei reconstituiri care devine apoi așa de modernă. Clasicism cu un capital organic, pentru unii – un cer turcoaz, pentru alții – o evanghelie. Pentru a evita sterilitatea, se folosesc elemente din trecut, elemente poetice, elemente romantice. Evaluînd pozitiv este vorba despre o dimineață răcoroasă, despre lumină, despre o linie elegantă…Drama arhitecturii devine proeminentă de la început. Desenul, video și fotografia devin pasaje performative. Desenul se transformă în gravuri. Video și fotografia sunt produse finale pentru sculptură. Convențiile istorice se concentrează tot pe sculptură”, explică Liviana Dan.
Același sistem generativ este prezent în mod direct chiar și alături de artiști. Alex Miruțiu face o grupare cu el însuși TAH – 29 / The Artist and Himself at 29, Dan Beudean are în procesul de lucru un cloud implicit. Un sistem biografic, narativ, este mereu disponibil și puternic necesar. Identitatea politică este la persoana întîi, materialele sînt neobișnuite. O anduranță post-minimalistă este cînd atletică, cînd estetică. Lucrurile sînt puse în opoziție. Privind pe cineva care privește la ceva devine un lucru teribil. Reinterpretarea recurge la etape pregătitoare sau preliminare. De neatins și radical vulnerabile. Grădina Imposibilă devine o insulă de artă despre artă. Există o energie care nu are nimic de pierdut și ciudățenii cotidiene. Există o extravaganță alegoricp și din epoca lui Karl Friedrich Schinkel  ca o scară generoasă care devine centrul lumii  și din timpul Bauhaus ca o platforma care închide autobiografia. Grădina Imposibilă este o gradină rațională. Alex Mirutziu, TAH29 și Dan Beudean sânt artiști cu imaginație tactilă și narativă. Stăpînesc gramatica vizuală și un tip bizar de alegorie. În jurul lor există un fel de efect Cézanne, o complexitate care excede abilitatea nostră de a găsi explicații. Forma esențială ascunde lumea vizibilă. Arta nu imită natura. Arta supraveghează natura. Cu tranchilitate și eleganță” –mai explică Liviana Dan
Liviana Dan este critic, istoric de artă și curator, fost coordonator al Departamentului de Artă Contemporană din cadrul Muzeului Național Brukenthal Sibiu. Și-a finalizat studiile de istoria și teoria artei la Bucuresti, Praga și Viena. A primit burse de cercetare la KulturKontakt Austria (1994), J.P. Getty Foundation (1996) sau RAVE Foundation (2001). Liviana Dan a luat parte la diverse seminarii, între care Seminariile de Artă Contemporană de la The Art Institute Chicago (2000), Salzburg Global Seminar (2004) sau Academia Brandenburgia din Berlin (2007). În ultimii ani, Liviana Dan a fost curatorul unor proiecte ca: ”In Full Dress” (cu Alexandra Croitoru,  Ana Lupaș, Lia Perjovschi, Doina Simionescu), ”Ich habe keinen Zeitraum” (cu Dan Perjovschi), ”Un artist, o zi în Palatul Brukenthal”  (cu Sebastian Moldovan, Stephan Dö sau Susanne Tunn),  ”Catching Passages” (o rezidență artistică realizată în colaborare cu Casino Luxembourg și Kulturfabrik Esch-sur-Alzette), ”Plus Zwei” (proiect prezentat la MKM, Duisburg), ”Don’t Complicate the Sleeping Baroque” (proiect prezentat la Kunstraum Nö, Viena) sau ”Oaspeții lui Samuel von Brukenthal”  (un workshop cu studenți de la Academiile de Artă din Geneva și Cluj-Napoca). Liviana Dan, împreună cu Anca Mihuleț au organizat platforma de artă contemporană din timpul programului ,,Sibiu 2007, Capitală Culturală Europeană“.
Dan Beudean s-a născut în 1980 în Cluj-Napoca unde a și studiat la Universitatea de Artă și Design. În prezent, Dan Beudean trăiește și lucrează în Cluj-Napoca, fiind considerat de către colegii săi unul dintre cei mai buni desenatori ai generației sale. Înafară de preocuparea lui pentru desen, în ultima perioadă Beudean a realizat o serie de instalații, sculpturi și lucrări video. Creația lui Dan Beudean are o dimensiune vizionară, asemeni unui artist medieval, artistul este preocupat de natură, misticism și simbolism. Interesul său se îndreaptă, totuși, spre istora secolului al XXI-lea  și problemele socio-politice legate de acesta. Desenele lui Beudean surprind până și cele mai mici detalii, indiferent de formatul ales, fiind preocupat de destinul fizic, dar și spiritual, al omului contemporan. Dan Beudean este un observator critic, dar, de cele mai multe ori, subtil, al încercării omului de a domina natura pe care tentează să și-o  însușească artificial. El admiră, totuși, perpetuul efort de explorare și descoperire care stă la baza societății contemporane.
The Artist and Himself at 29 (TAH29) e un genom trans-istoric și un hiper-obiect care operează și co-activează umorul și ironia retro-activă ca moduri de abordare a locului schimbării și acțiunii din prezent. Artistul Alex Mirutziu face parte din acest colectiv împreună cu el însuși la vârsta de 29 de ani. TAH29 se definește printr-o activitate muzeologică a artistul care e cel mai inartistic cu putință, atunci când înlocuiește sau intră în pielea altcuiva, o observație pe care John Keats și-a asumat-o pe deplin atunci când își hașurează existentă într-o scrisoare adresată lui Richard Woodhouse. TAH29 respiră fenomenologia prezentei și se lasă gravitată de noțiunea filosofului Graham Harman — realitate fără prezență.

Alex Mirutziu s-a născut în 1981 la Sibiu. A urmat studiile la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, oraș unde trăieste și lucrează în prezent. Alex Mirutziu este un artist care, prin performance, instalații sau text, este preocupat de maniera în care spațiul se reorchestrează în urma unei finalități. Se folosește de design pe care-l instrumenteaza birocratic și adaptează evenimente personale și istorice strunite de o arestare philosofica escortata de onestitate. A creat un colectiv – TAH29, cu un hiper-obiect, mai precis cu el însuși la varsta de 29 de ani și activează des în această structură. În prezent, preocupările sale pentru relația de simbioză dintre om și natură îl apropie, într-o manieră postmodernă, de Romantism. Dincolo de activitatea sa artistică, Mirutziu este interesat și de practicile teoretice, colaborând cu diferiți artiști, scriitori, muzicieni, designeri sau filozofi străini sau instituții de prestigiu. (Royal College of Arts, London, Von Kraal Theatre, Estonia, Konstfack, Stockholm, Bezalel University of Art and Design, Tel Aviv).
În contextul prezentei expoziții, Drummer in Cosmos va crea un set muzical eclectic, rezonând profund cu tema propusă de curator și,  implicit, cu lucrările expuse de Dan Beudean, Alex Mirutziu și The Artist and Himself at 29. În cei 20 de ani de carieră muzicală, Drummer in Cosmos a reușit să-și desăvârșească înțelegerea și interpretarea stilului muzical care l-a definit: techno. Set-urile sale sunt inspirate de sunetele stelare, de răstălmăcirea spectrelor lor de frecvență și de oscilația sunetelor naturii generate artificial. Presărată cu valențe subtile și rezonante de pitched down techno, magia muzicii sale reușește să ofere audienței o experiență transcedentală, purtându-o departe de tensiunile cotidiene și de limitările percepției.  Ilustrația muzicală creată de Drummer in Cosmos va răsuna în colaborare cu Calabria Entertainment, partenerul fidel al galeriei Jecza de mai bine de 5 ani. În seara de 23 iunie, chiar și sistemul VOID seamană cu o instalție policromă, întregind evenimentul.

Comentarii

comentarii