Acasă Economic Țepele din turism și falimentele sperie societățile de asigurare

Țepele din turism și falimentele sperie societățile de asigurare

DISTRIBUIȚI

Criza financiară a făcut ca încasările agențiilor de turism să scadă în ultimul an până la 30% . Scăderea încasărilor a dus de asemenea la diminuarea profitului sau chiar la înregistrarea de pierderi financiare de către agențiile de turism, fapt ce se reflecta și în situațiile financiare declarate pentru anul 2010. 

“Datorită managementului prost și a gestionării defectuase unele companii ce își desfășurau activitatea în turism au intrat în insolvență, respectiv faliment. Pe lângă acestea au fost și câteva cazuri de “țepe” printre agentiile de turism fapt ce a generat intrarea în faliment a acestora, turiștii păcăliți fiind îndrumați să își recupereze banii de la societățile de asigurare la care agențiile de turism aveau încheiate polița de asigurare împotriva isolvabilității sau falimentului conform ordinului MT nr. 235/2001. Turiștii trebuie să fie informați că asigurarea are ca scop rambursarea cheltuielilor de repatriere și/ sau a sumelor achitate de turiști, în cazul insolvabilităţii sau a falimentului agenţiei de turism”, explică avocatul Gabriel Pîrcălăbescu de la Emmi Consulting. Pentru a intra în posesia despăgubirilor aferente poliţelor obligatorii încheiate de operatorii turistici, clienţii agenţiilor trebuie să prezinte documente justificative. Potrivit ordinului menţionat mai sus, acestea pot fi contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice; fotocopii ale documentelor de plată a avansului (chitanţe, ordine de plată), în cazul cererilor de rambursare a sumelor achitate de turist, sau fotocopii ale documentelor de transport și cazare, în cazul cererilor de rambursare a cheltuielilor de repatriere. 

“Despăgubirea nu poate depăși suma achitată de turist în contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice, precum și sumele necesare repatrierii acestuia. În cazul în care plata de către turist a serviciilor contractate cu agenţia a fost făcută în lei, despăgubirea se actualizează în funcţie de rata inflaţiei, se stipulează în ordin. Despăgubirea trebuie plătită în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii de către asigurator a documentelor justificative de la turist” detaliază Pîrcălăbescu. Sunt de notorietate cazurile agențiilor ALI BABA TOUR, CLASIC TRAVEL & TOUR, GEA IMPEX TOUR & TRAVEL, COLIBRI, CALIBRA INVEST, EXPONENT TRAVEL, QUAL TOURS, NEW TRAVEL & TOUR, TUNISIANA TRAVEL și PREMIUM HOLIDAYS.  3 dintre societățile enumerate, COLIBRI, QUAL TOURS și PREMIUM HOLIDAYS sunt din Timișoara. Valul de cereri de despăgubire a turiștilor păcăliți și păgubiti a făcut ca unele societăți de asigurare să renunțe definitiv la a mai încheia astfel de polițe considerate ca fiind foarte păguboase. Pentru a nu-și pierde portofoliul de clienți o parte din societățile de asigurare încheie polițe de asigurare împotriva riscului de insolvabilitate și faliment doar în urma unei analize economico-financiare a solicitantului – respectiv a agenției de turism, ori în cazul în care aceasta a înregistrat pierderi pe anul fiscal anterior refuzul societăților de a încheia astfel de polițe este în proporție de peste 90%, moment în care agenția de turism se vede în imposibilitatea de a-și desfășura legal activitatea și de a risca și o amendă de până la 5.000 de lei sau retragerea licenței de turism în cazul în care reprezentanții Direcției de Control în Turism de la MDRT descoperă că desfășoară activitate fără a avea polița încheiată. “Singura variantă a agențiilor de turism fiind de a-și desfășura sau mai exact de a începe activitatea prin o societate nou înfințată, această variantă afectând însă imaginea și credibilitatea față de turiști, aceștia neavând nici un istoric al agenției și deci nici informații despre seriozitatea acesteia”, spune Pîrcălăbescu. Soluția salvatoare ar putea veni din partea reprezentanților patronatelor din turism prin solicitarea modificării HG nr. 1267/2010 privind eliberarea certificatelor de clasificare, a licențelor și brevetelor de turism și  a Ordinului Nr. 899/28.01.2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind eliberarea certificatelor de clasificare, a licențelor și brevetelor de turism. “Dacă nu se va lua în discutie cât de curând, la nivelul patronatelor din turism există posibilitatea ca acestea să rămână fără membri cotizanți, peste jumătate din agențiile de turism dispărând de pe piață,“ concluzionează Pîrcălăbescu.
 

Comentarii

comentarii