Acasă Cultura Festivalul Dramaturgiei Româneşti Timișoara: De la spectacole pe tema îmbătrânirii la un...

Festivalul Dramaturgiei Româneşti Timișoara: De la spectacole pe tema îmbătrânirii la un show al trupei Subcarpaţi cu efect de întinerire

DISTRIBUIȚI

cover-the-art-of-ageingFestivalul Dramaturgiei Româneşti de la Timişoara a adus în faţa publicului, timp de 8 zile, spectacole care abordează atât fenomenul global al îmbătrânirii, cât şi diferite probleme cu care se confruntă societatea actuală, şi s-a încheiat miercuri, cu un show energic susţinut de trupa Subcarpaţi.
Secţiunea FDR, care reprezintă prima parte a Festivalului European al Spectacolului – Festival al Dramaturgiei Româneşti (FEST – FDR), s-a desfăşurat în perioada 15 – 22 aprilie, la Teatrul Naţional din Timişoara, şi a adus în faţa publicului o serie de spectacole care tratează diferite subiecte cu care societatea actuală se confruntă.
Selecţia a fost realizată de teatrologul Oana Borş, care, în demersul său, a propus o panoramare a dramaturgiei naţionale în spectacolul contemporan de teatru. Spectacolele prezentate în festival au reprezentat şi un bun prilej de a lua pulsul modului în care se face teatrul autohton al momentului.
De asemenea, în perioada 16 – 19 aprilie, s-a desfăşurat evenimentul Art of Ageing – 1st European Theatre and Science Festival, care a avut o miză dublă. Modulul de spectacol a reunit cele cinci coproducţii europene realizate în cadrul “The Art of Ageing” – proiect dezvoltat de European Theatre Convention cu sprijinul Comisiei Europene – Programul Cultura, iar cel teoretic s-a concentrat, la rândul său, asupra unui subiect european actual: impactul îmbătrânirii populaţiei.
Ada Hausvater, directoarea Teatrului Naţional “Mihai Eminescu” din Timişoara, a declarat, miercuri, că publicul a participat atât la evenimentele organizate în cadrul proiectului Art of Ageing, cât şi la spectacolele de dramaturgie românească prezentate în festival. “Publicul Teatrulul Naţional, care a optat pentru festival, a venit ştiind că va avea loc acest Festival European în inima Festivalului Dramaturgiei Româneşti şi ideea pentru care Teatrul Naţional a vrut să organizeze anul acesta, cumva în inima FDR-ului, Art of Ageing era pe ideea că vrem să vedem mai clar care este identitatea textului românesc în această platformă europeană”, a declarat Ada Hausvater. Potrivit acesteia, Art of Ageing este primul festival de teatru şi ştiinţă organizat de European Theatre Convention, Teatrul Naţional fiind membru al acestei convenţii din 2010, şi este bazat pe anul european 2012, “anul îmbătrânirii”, momentul în care au avut loc aplicaţiile pentru acest proiect.
“Este un proiect creat în baza programului cultural 2007. Am câştigat finanţarea în anul 2013 şi avem patru coproducţii produse de opt teatre, ducând la cinci spectacole. Practic, sunt dezbateri de ştiinţă şi artă pe tema îmbătrânirii. Prin teatru, explorăm această dimensiune a îmbătrânirii societăţii”, a declarat Ada Hausvater la conferinţa de presă dinaintea începerii festivalului.
Textele au fost create pe baza documentării în realitate, prin interviuri, prin analize, în funcţie de tema aleasă.
“Pentru Teatrul Naţional din Timişoara, (texul, n.r.) a fost sinonim cu ‘living’, pe ideea că îmbătrâneşti din ziua în care te-ai născut. Fenomenul de îmbătrânire este un fenomen de viaţă şi de aici cu toate concluziile ce decurg. Foarte interesant şi cred că Peca (Ştefan Peca, n.r.) a făcut un text foarte, foarte bun. Noi am făcut un spectacol care durează, din punct de vedere al jocului actorului, 60 de minute. Ideea e că noi trăim împreună 60 de minute, îmbătrânim împreună 60 de minute – pe ceas chiar. Alegi de fiecare dată ce ai vrea să vezi mai departe, votezi, ţi se pun întrebări şi răspunzi, actorii socotesc şi, în funcţie de răspunsurile obţinute, alegem o anumită bucată. Sunt 10 episoade create şi din alea zece episoade se aleg episoadele care urmează să fie jucate”, a mai spus directoarea Teatrului Naţional.
Primul spectacol care s-a jucat în festivalul de teatru şi ştiinţă, “Pe ceas. Cu 60 de minute mai bătrân”, de Ştefan Peca, pus în scenă de Malte C. Lachman, reprezentaţia fiind susţinută de actori de la Teatrul Naţional Timişoara şi Badisches Staatstheater Karlsruhe din Germania, va intra în repertoriul Teatrului Naţional începând din stagiunea viitoare.
“Vrem să tipărim şi cartea. Asta a fost propunerea mea şi partenerii au fost de acord. Să tipărim cartea cu toate cele patru texte, eu aş vrea şi în română şi în engleză, tocmai pe ideea de a arăta ce s-a întâmplat şi cumva de a crea o bază de inspiraţie pentru mai departe”, a mai spus Ada Hausvater.
În ceea ce priveşte spectacolele din Festivalul Dramaturgiei Româneşti, Ada Hausvater este de părere că selecţia a fost una foarte bună şi a avut un impact bun asupra spectatorilor. “Cred că ne-a determinat pe toţi să ne concentrăm mai bine şi să ne facem priorităţile. Mi se pare foarte important când eşti într-un spectacol să pleci cu o prioritate plăcută”, a mai spus aceasta.
Autori importanţi – de la Eugène Ionesco şi Teodor Mazilu la contemporanii Saviana Stănescu, Mihaela Michailov, Gianina Cărbunariu, Ştefan Peca, Alina Nelega, Alexei Vakulovski -, spectacole de autor, în care postura auctorială se suprapune pe cea regizorală sau chiar interpretativă – cum ar fi cazul lui Mihai Măniuţiu, Nona Ciobanu şi Radu Iacoban -, nume rezonante ale culturii româneşti – Tompa Gábor, Victor Ioan Frunză, Alexandru Dabija – au compus selecţia modulului FDR al FEST-FDR 2015.
Astfel, au putut fi văzute, printre altele, spectacole care abordează tema foametei din Basarabia din 1946 – 1947, cea a acaparării de terenuri, un fenomen care se întâmplă deja de câţiva ani în România, cea a condiţiei bonelor “importate”, a emigraţiei/ imigraţiei, precum şi a sistemului de educaţie defectuos din ţară.
“E un lucru important, cred eu, pentru teatrul contemporan (…), să deschizi mintea oamenilor şi să îi ajuţi să dea drumul acestei energii creatoare, care înseamnă creaţie în viaţă, creaţie oriunde. Viaţa noastră de zi cu zi înseamnă o creaţie. Nu-i ceva de la sine, nu există nimic de la sine, totul trebuie creat non-stop”, a declarat Ada Hausvater, menţionând că, după fiecare ediţie a festivalului, numărul celor care vin apoi la teatru creşte. “Festivalul e un mijloc pentru a deschide apetitul publicului pentru teatru, dar şi pentru viaţă”, a completat aceasta.
Festivalul Dramaturgiei Româneşti s-a încheiat miercuri seară într-o notă inedită, cu un concert al Subcarpaţi & Orchestra, care a avut loc în Sala Mare a Teatrului Naţional din Timişoara, neîncăpătoare pentru numărul mare de admiratori. Astfel, s-a încercat şi o apropiere a publicului tânăr de teatru. Al doilea modul al Festivalului European al Spectacolului Timişoara – Festival al Dramaturgiei Româneşti, FEST, va avea loc în perioada 6 – 13 iunie şi va aduce în faţa publicului şi producţii în aer liber. Potrivit directoarei Teatrului Naţional din Timişoara, un spectacol în aer liber inedit va fi “Livada de vişini”, de A.P. Cehov, în interpretarea unei trupe de actori a unui teatru de stat din Ucraina.
Cea de-a XX-a ediţie a Festivalului European al Spectacolului Timişoara – Festival al Dramaturgiei Româneşti este organizat de Teatrul Naţional din Timişoara, cu sprijinul Ministerului Culturii, al Primăriei Timişoara şi al Institutului Cultural Român (ICR).

Comentarii

comentarii