Acasă Cultura Haideți, la “Divertisment” de Mozart, la Filarmonica „Banatul”! Avancronică

Haideți, la “Divertisment” de Mozart, la Filarmonica „Banatul”! Avancronică

DISTRIBUIȚI

FilarmonicaaConcertul simfonic al orchestrei Filarmonicii „Banatul” Timișoara de vineri, 9 iunie, are în program Divertisment în re major K.V. 136 de Wolfgang Amadeus Mozart, „Nopţi în grădinile Spaniei” de Manuel de Falla şi Suita simfonică „Tablouri dintr-o expoziţie” de Musorgski – Ravel.
Concertmaestru Mircea Tătaru explică: În iarna anului 1772, Mozart se afla la Salzburg între două călătorii în Italia. Lucra intens la o operă ce trebuia a fi reprezentată pe scena Operei din Milano în anul următor. Pentru a se relaxa între două perioade de muncă la operă, a compus trei divertismente pentru orchestră de coarde. A prezentat divertismentele în seratele muzicale de la casa sa. Pe atunci era concertmaestrul orchestrei de la Curtea din Salzburg. Biografii spun că titlul de Divertisment nu a fost scris de mâna sa. Divertismentul în re major, pe care-l vom asculta în deschiderea concertului are trei părţi — Allegro, Andante, Presto, în maniera micilor simfonii italiene.  Mozart avea atunci 16 ani.
Cine a văzut celebrele curţi-grădini din Cordoba (Spania), ziua, cu fascinaţia culorilor, a miresmelor plantelor şi florilor şi seara până spre dimineaţă, cu concertele flamenco sau mici orchestre folclorice, înţelege mult mai bine ce l-a inspirat pe De Falla când a compus această lucrare. Aceste impresii simfonice cu solo de pian au fost prezentate într-o singură lucrare în aprilie 1916 la Teatro Real din Madrid, partea solistică fiind susţinută de pianistul José Cubiles. La Timişoara solistă va fi pianista Elena Vieru – Conta.
Arhicunoscută în lumea muzicii, „Tablouri dintr-o expoziţie” are o geneză interesantă. Totul a început cu întâlnirea dintre Modest Petrovici Musorgski şi arhitectul Victor Hartmann, care era şi pictor. Prietenia lor s-a născut din dorinţa comună de a revitaliza arta rusă. La trei ani de la prima lor întâlnire, în 1873, Victor moare de anevrism, la 39 de ani. Musorgski, şocat, organizează o expoziţie cu peste 400 de picturi ale lui Hartmann, în memoria acestuia. Probabil atunci i-a venit ideea compoziţiei, astfel că în mai puţin de 6 săptămâni a finalizat o lucrare pentru pian căruia i-a dat titlul de mai sus. Ne aflăm în faţa unei suite romantice de tablouri programatice, un gen preferat de mulţi compozitori datorită libertăţii ce o conferă. O suită poate cuprinde cele mai diferite forme şi mişcări, reuşind să stârnească interesul prin libertatea de a construi contraste spectaculoase între părţi sau chiar între secţiuni. În cazul nostru, este fericit faptul că aceste tablouri nu sunt numai imagini simfonice, dar, la propriu, este vorba de transformarea în muzică a unor tablouri dintr-o expoziţie, legate între ele de promenada mereu influenţată psihologic de impresia lăsată de ultimul tablou văzut. Varianta simfonică realizată în 1922 o datorăm lui Maurice Ravel. Acest prestidigitator în arta orchestraţiei, acest maestru al urzelilor sonore şi al culorilor a desăvârşit opera lui Musorgski dându-i viaţă perenă pe marile scene de concert. Dirijorul concertului va fi maestrul Vlad Conta, a conchis Mircea Tătaru.

Comentarii

comentarii