Concertul simfonic de joi 29 martie, de la ora 19.00, se va desfăşura sub egida Festivalului Româno-American şi conţine în program Iconofoniile mistice de primăvară de Iuliu Brudaşcă, „Rapsody in blue” de George Gershwin şi Dublul concert pentru vioară şi violoncel în la minor op.102 de Johannes Brahms.
Concertmaestrul Filarmonicii Banatul, Mircea Tătaru, a explicat în avancronică: Timişoreanul Iuliu Brudaşcă este unul din cei doi gemeni ai profesorului Brudaşcă, cel ce ne-a învăţat pe vremuri teorie muzicală la liceul de muzică. Iconofonie este un termen inventat de Iuliu. Dacă iconografie este artaicoanelor pictate, iconofonie desemnează o icoană sonoră cu un conţinut mistic sau mitic, cum precizează compozitorul. Probabil că termenul va fi adoptat dedicţionarele academice. Iuliu a compus 12 iconofonii, grupate în patru cicluri, reprezentând anotimpurile. Noi vom asculta iconofoniile de primăvară care conţin Paştele, Înălţarea Domnului şi Întoarcerea Domnului. Din informaţiile compozitorului, Paştele zugrăveşte o panoramă a Ierusalimului, apoi osândirea lui Iisus, patimile sale şi bucuria Învierii, cu prima Sa apariţie în casa ucenicilor Săi. Gershwin povesteşte în scrierile sale că celebra „Rapsody in blue” s-a născutîn tren, pe când zgomotul ritmic al vagonului îl pisa la cap. Dinlăuntrul larmei obsedante a auzit în urechi muzica de la început la sfârşit, a intuit întreaga construcţie a rapsodiei. El precizează că nu temele le-a auzit, probabil le descoperise deja, ci întreaga compoziţie, ca un întreg. Premiera a avut loc într-o după-amiază de februarie a anului 1924. Paul Whiteman şi orchestra saintitulată Palais Royal Orchestra au interpretat rapsodia într-un concert denumit Un experiment în muzica modernă. A fost un moment care l-a făcut celebru pe Gershwin, a revoluţionat muzica americană şi mai apoi pe cea internaţională.Unii muzicieni, fericiţi că au un compozitor cu adevărat american, au spus că acest om remarcabil a scos o lady din jazz şi a introdus-o în sistemul muzicii culte. Premiera a fost la Aeolian Hall din New York City. Joi seara, solist va fi pianistul Sorin Dogariu.
Concertul pentru vioară, violoncel şi orchestră de Johannes Brahms, afost compus în vara anului 1887 şi bineînţeles, a fost dedicat prietenului săuJosef Joachim. Prima audiţie a concertului a avut loc la Köln, sub conducerealui Brahms, avându-i ca solişti pe Josef Joachim la vioară şi pe Robert Hausmann la violoncel. Reeditând prin mijloace moderne vechiul concertogrosso pentru mai multe instrumente soliste, Brahms a îmbinat strălucit vechea tradiţie cu factura nouă, corespunzătoare tehnicilor componistice ale vremiisale. Acest concert, în care primează tehnica dezvoltării simfonice, poate fidenumit o simfonie cu două instrumente soliste. Partitura celor două instrumente nu este un comentariu sau o însoţire a parcursului simfonic, ci este o adevărată piatră de încercare, atât prin exigenţele muzicale cât şi datoritădificultăţilor tehnice ale discursului. Sheryl Hwangbo la vioară şi Alexandra Guţu la violoncel, ne vor dezvălui atât frumuseţea acestui dublu concert cât şi calităţile lor de interpreţi – a conchis Mircea Tătaru, în avancronică.