Acasă Cultura Iconofonii de primăvară – Paştele și Înălţarea Domnului, la Filarmonica Banatul Timișoara

Iconofonii de primăvară – Paştele și Înălţarea Domnului, la Filarmonica Banatul Timișoara

DISTRIBUIȚI

Concertul simfonic de joi 29 martie, de la ora 19.00, se va desfăşura sub egida Festivalului Româno-American şi conţine în program Iconofoniile mistice de primăvară de Iuliu Brudaşcă, „Rapsody in blue”  de George Gershwin şi  Dublul  concert pentru vioară şi violoncel în la minor op.102 de Johannes Brahms.

Concertmaestrul Filarmonicii Banatul, Mircea Tătaru, a explicat în avancronică: Timişoreanul Iuliu Brudaşcă este unul din cei doi gemeni ai profesorului Brudaşcă, cel ce ne-a învăţat pe vremuri teorie muzicală la liceul de muzică. Iconofonie  este un termen inventat de Iuliu. Dacă iconografie este artaicoanelor pictate, iconofonie desemnează o icoană sonoră cu un conţinut mistic sau mitic, cum precizează compozitorul. Probabil că termenul va fi adoptat dedicţionarele academice. Iuliu a compus 12 iconofonii, grupate în patru cicluri, reprezentând   anotimpurile. Noi vom  asculta   iconofoniile   de  primăvară  care conţin   Paştele, Înălţarea Domnului şi Întoarcerea Domnului. Din informaţiile compozitorului, Paştele zugrăveşte o panoramă a Ierusalimului, apoi osândirea lui Iisus, patimile sale şi bucuria Învierii, cu prima Sa apariţie în casa ucenicilor Săi. Gershwin povesteşte în scrierile sale că celebra „Rapsody in blue” s-a născutîn tren, pe când zgomotul ritmic al vagonului îl pisa la cap. Dinlăuntrul larmei obsedante a auzit în urechi muzica de la început la sfârşit, a intuit întreaga construcţie a rapsodiei.   El   precizează   că   nu   temele   le-a   auzit,   probabil  le descoperise deja, ci întreaga compoziţie, ca un întreg. Premiera a avut loc într-o după-amiază   de   februarie   a   anului   1924.   Paul   Whiteman   şi   orchestra   saintitulată Palais Royal Orchestra au interpretat rapsodia într-un concert denumit Un experiment în muzica modernă. A fost un moment care l-a făcut celebru pe Gershwin, a revoluţionat muzica americană şi mai apoi pe cea internaţională.Unii muzicieni, fericiţi că au un compozitor cu adevărat american, au spus că acest om remarcabil a scos o lady din jazz şi a introdus-o în sistemul muzicii culte. Premiera a fost la Aeolian Hall din New York City. Joi seara, solist va fi pianistul Sorin Dogariu.

Concertul pentru vioară, violoncel şi orchestră  de Johannes Brahms, afost compus în vara anului 1887 şi bineînţeles, a fost dedicat prietenului săuJosef Joachim. Prima audiţie a concertului a avut loc la Köln, sub conducerealui   Brahms,  avându-i   ca   solişti   pe   Josef   Joachim   la   vioară şi pe  Robert Hausmann la  violoncel.  Reeditând prin mijloace  moderne vechiul  concertogrosso pentru mai multe instrumente soliste, Brahms a îmbinat strălucit vechea tradiţie  cu  factura  nouă, corespunzătoare tehnicilor componistice ale vremiisale. Acest concert, în care primează tehnica dezvoltării simfonice, poate fidenumit   o   simfonie cu două instrumente soliste. Partitura celor două instrumente nu este un comentariu sau o însoţire a parcursului simfonic, ci este o adevărată piatră de încercare, atât prin exigenţele muzicale cât şi datoritădificultăţilor tehnice ale discursului. Sheryl Hwangbo la vioară şi Alexandra Guţu la violoncel, ne vor dezvălui atât frumuseţea acestui dublu concert cât şi calităţile lor de interpreţi – a conchis Mircea Tătaru, în avancronică.

Comentarii

comentarii