Pentru prognoza pe care o fac și pe care mi-o asum în integralitate, îmi iau în același timp și răspunderea. Cu conștiința faptului că, până în prezent, toate prognozele mele anuale au fost exacte. Arhiva stă mărturie. De această dată, voi anunța rezultate surprinzătoare. Sub acest aspect, 2024 va reprezenta o piatră de hotar.
Sunt silit să iau în calcul, ca de fiecare dată, prezența la vot. În funcție de prezență, rezultatele pot fi în mod sensibil diferite. În consecință, raționamentele pe care le fac, pornind de la realitatea societății în care trăim, vor fi diferite, dacă prezența la urne va fi de sub 30% sau dacă prezența la urne va fi de peste 40%. Marja de la mijloc, plasată între 30% și 40% reprezintă o gheață mult prea subțire, pe care nu mă încumet să patinez.
La sub 30%, există posibilitatea, așa cum a existat de fiecare dată, ca voturile să fie puternic manipulate de propaganda produsă de factorul intern și extern. Sau chiar falsificate. În consecință, îmi voi baza prognoza pornind de la o prezență slabă la vot pe ceea ce ne-a mai fost dat să trăim și în alte runde electorale. La sub 30%, PSD câștigă toate rundele de alegeri, probabil cu excepția europarlamentarelor. Iar pe locul doi se va plasa AUR. Cele două partide au anunțat că nu fac la nivel național alianțe preelectorale și postelectorale. Ca urmare, cea mai mare șansă de a forma viitorul Guvern căutându-și aliați va avea PSD. Nu este exclus în acest fel să asistăm la un nou tandem PSD-PNL, la care însă, în mod obligatoriu, vor trebui adăugate, pentru a obține o majoritare cât de cât funcțională, alte formațiuni politice. Începând cu UDMR.
Alegerile europarlamentare, chiar și la acest procent scăzut de sub 30%, vor fi câștigate de AUR. În această zonă, AUR va face parte din aceeași familie politică ca și UDMR. Ceea ce face posibilă o apropiere și în planul politicii interne a celor două partide.
Alegerile locale vor fi câștigate de PSD, iar pe locul doi se va afla probabil PNL. Până la alegeri, AUR nu are capacitatea de a-și crea o rețea suficient de puternică de activiști locali. Astfel încât nu se va putea baza decât pur și simplu pe votul pozitiv sau negativ al cetățenilor.
Situația se schimbă sub multe aspecte dacă la urne se vor prezenta peste 40% din alegători. Cu cât vor fi mai mulți, cu atât șansele AUR de a câștiga sunt mai mari. Cu cât se prezintă mai mulți alegători la urne, cu atât un procent mai semnificativ dintre aceștia va fi tentat să sancționeze partidele care și-au exercitat puterea la guvernare fiind și, în această situație, votul lor negativ va propulsa singurul partid politic dinamic și bine plasat, care nu poate fi acuzat până una alta nici de corupție, nici de politici antinaționale, clientelare sau ineficiente. În această eventualitate, viitorul guvern va fi format de către AUR, cu certitudine însă în parteneriat cu partide mai mici, care ar putea deveni eligibile. Pun sub semnul întrebării în acest scenariu intrarea UDMR la guvernare, întrucât dacă românii votează masiv, este posibil ca UDMR să nu mai atingă pragul de 5%. Disciplina electoratului UDMR ar fi contrabalansată de disciplina electoratului alcătuit din etnici români. La un procent de peste 40%, AUR va deține o poziție semnificativă în rândul europarlamentarilor suveraniști. Formând cu aceștia o coaliție care ar putea schimba din temelii Uniunea Europeană. De asemenea, la un asemenea procent al prezenței, nu este deloc exclus ca AUR, chiar fără a dispune în prezent de o rețea cât de cât semnificativă de primari și consilieri locali, să câștige și această formă de alegeri, beneficiind de votul masiv al cetățenilor.
După cum se poate observa, m-am abținut să fac vreo referire la alegerile prezidențiale, care ne preocupă pe toți în mare măsură. La o prezență scăzută la urne, rezultatul manipulărilor puse la cale de factorul intern și de factorul extern ar putea fi năucitor. Transformarea Maiei Sandu într-un al doilea Alexandru Ioan Cuza. Prin alegerea ei ca viitor președinte al României Mari. Bizar este că, în ceea ce o privește pe Maia Sandu, același rezultat ar putea fi obținut chiar și în condițiile unei prezențe masive la vot, dacă și numai dacă alegătorilor le va fi inoculată convingerea că unirea Basarabiei cu România este cel mai important proiect de țară pentru perioada următoare. În următorul editorial, îmi voi permite să explic în amănunt acest scenariu.