Acasă Cultura Lansare Scena.ro 58

Lansare Scena.ro 58

DISTRIBUIȚI

De la excesele populiste analizate performativ pe scena europeană, la vânătoarea de zmeie de pe Broadway, de la fragmentele din DMTR # 3 reprezentând oglinda spectacologică a anilor ‘90 din România și până la realitatea actuală din școlile vocaționale de la noi, unde ”cuvintele care ne bântuie” sunt Abuz, Hărțuire, Tăcere, numărul 58 (4)/2022 al Scena.ro reflectă noi direcții, tendințe, realități estetice și etice.

Acest ultim număr din an face legătura cu primul, în care a apărut un Dosar special pe tema Abuz și hărțuire sexuală în teatru, dosar cu ecouri ample în teatrul românesc. Între timp, putem vorbi despre începerea unei mișcări împotriva abuzurilor din școlile vocaționale, grație unei campanii numite ”Zona de siguranță” inițiate de Reactor pentru creație și experiment din Cluj. Despre această temă, până de curând tabu, vorbesc și editorialul acestui număr, semnat de redactoarea-șefă Cristina Modreanu, și rubrica semnată de Mihaela Michailov, dar și cronica pe marginea spectacolului Visul, produs de Reactor în cadrul campaniei organizate.

Ieșit din tipar chiar în ultimele zile ale Festivalului Național de Teatru, acest număr încheie investigarea traseului artistic al regizoarei Gianina Cărbunariu care se declară ”marginală” în teatrul românesc, fapt dovedit și de prezența sa în FNT cu un spectacol montat peste granițe, nu în România – Waste, o producție Schauspiel Stuttgart.

Alte cronici pe marginea unor recente spectacole eveniment din România – Exil, scris și regizat de Alexandra Badea, Pescărușul, respectiv Prețul aurului, regia Eugen Jebeleanu, dar și relatări de la festivaluri precum Eurothalia, produs de Teatrul German de Stat din Timișoara, Europe on stage din Austria, Mirabilia din Italia sau de la Teatrul Nanterre-Amandiers din Franța completează sumarul cu o perspectivă internațională.

Este reluată în acest număr Cartea de teatru, o rubrică ce atrage atenția asupra noilor cărți de teatru, iar rubrica Voice-over deschisă creatorilor este semnată de această dată de Simona Cuciurianu, care povestește cum a făcut trecerea de la actorie la stand-up comedy, o scenă tot mai vizibilă și la noi, cu propriile ei realități și cu propriul ei public.

Numărul 58 (4)/2022 include și un fragment din piesa 98% (decizia corectă) de Andreea Tănase, care a primit în acest an cel de al 4-lea Premiu Scena.ro pentru dramaturgie, în cadrul Premiilor ”Sofia Nădejde” pentru dramaturgie.

Nu în ultimul rând, un mini dosar de 6 pagini este dedicat Dicționarului Multimedia al Teatrului Românesc care în această toamnă a făcut disponibile online pe www.dmtr.ro încă 50 de fișe multimedia dedicate unor personalități și spectacole de referință pentru teatrul românesc, ajungând la anii ‘90.

Scena.ro dezvoltă conceptul de interactivitate prin includerea în articolele în print a unor coduri QR care pot fi citite direct cu camera foto a telefonului sau cu aplicația QRCode descărcată gratuit în orice telefon smart sau tabletă. Cititorul poate astfel să adauge articolului pe care îl citește informații foto, video sau articole complementare, prin intermediul device-ului electronic preferat. Acest nou instrument de navigare instant asigură și legătura permanentă dintre conținutul editorial care apare exclusiv în ediția în print a Scena.ro și conținutul care apare exclusiv online pe site-ul www.revistascena.ro.

Scena.ro este editată de Asociația Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului (ARPAS).

Numărul 58 (4)/2022 a apărut cu sprijinul UNITER – Uniunea teatrală din România și al Ministerului Culturii, prin grantul pentru reviste independente.

Revista este un proiect independent, care depinde și de cititorii săi. Deschidem în aceste zile campania de abonamente pentru 2023: pentru abonare trimite un email pe adresa scena.ro@gmail cu numele complet și adresa, urmând să primești instrucțiuni pentru efectuarea plății. Abonamentul reînnoit costă 70 lei, iar un abonament nou 75 lei. Oricând te abonezi primești acasă, retroactiv, toate numerele din acest an!

 

Comentarii

comentarii