Acasă Economic Magistrala rutieră Banat-Crişana, o binefacere economică şi turistică ce depinde de înţelepciunea...

Magistrala rutieră Banat-Crişana, o binefacere economică şi turistică ce depinde de înţelepciunea şi de voinţa liderului CJT, Titu Bojin

DISTRIBUIȚI

drum judeteanÎn anul 2009, în judeţul Timiş se anunţa un proiect de infrastructură ambiţios şi interesant, care urma să lege rutier judeţele Caraş-Severin (din punctul Berzovia) – Timiş (în punctul Buziaş – Arad (prin Lipova). Era un an în care se vorbea şi despre regionalizare, iar în respectivul context, un proiect ca acesta nu se mai putea limita strict la un singur judeţ, pentru că ar fi însemnat, de exemplu, ca un drum judeţean construit/modernizat doar în judeţul Timiş să se termine fără nicio continuare, într-un câmp, dacă judeţele vecine, Arad sau Caraş, nu ar fi pus, şi ele, pe harta administrativ-investiţională proiecte „în oglindă”, care să asigure continuitatea.
O astfel de legătură între cele trei judeţe urma să se realizeze prin proiectul finanţat în cadrul programului POR 2007 – 2013, beneficiarii proiectului fiind Consiliile Judeţene Arad, Caraş-Severin şi Timiş, care dispunea de un buget total de aproape 13 milioane de euro. Acum, urmează un nou POR 2014-2020, dar nu toate drumurile pot fi finanţare din banii europeni, de aceea, trebuie stabilite priorităţile. Iar, o astfel de legătură între cele trei judeţe ar însemna un lucru extraordinar pentru partea de vest a ţării, cu o importanţă echivalentă cu cea a unei autostrăzi, pentru că ar presupune facilităţi pentru traficul economic, dar şi pentru cel turistic. Să urci într-o maşină şi să pleci din zona Banatului Montan, trecând prin locuri timişene deosebite şi ajungând în zona de atracţii turistice a Aradului ar însemna o poartă deschisă nu doar locuitorilor zonei de vest a ţării, ci şi pentru turiştii străini care pe acest traseu, chiar ar avea ce vedea. Mai ales că această magistrală regională Banat-Crişana are deschidere şi spre drumuri europene (E7, E79), dar şi spre autostrada A1.
Sub egida Consiliului de Dezvoltare Regională al Regiunii Veste (CDRR) Vest, marţi s-au întâlnit la Consiliul Judeţean Timiş lideri ai administraţiilor judeţene din Arad, Caraş, Hunedoara şi Timiş, dar şi primari de municipii din cele trei judeţe, între care edilii-şefi ai Caransebeşului, Marcel Vela, şi Aradului, Gheorghe Falcă. Din păcate, cei prezenţi la şedinţa CDRR Vest nu a reuşit să ajungă la un acord pentru a stabili priorităţile de alocare a banilor europeni pentru reabilitarea şi repararea drumurilor judeţene din regiune, iar, cum sumele disponibile sunt limitate, valoarea totală a banilor nu acoperă toate cerinţele. De aceea, şedinţa şi deciziile au rămas în suspensie până vineri, timp în care toţi decidenţii trebuie să se gândească la ce lucrări de drumuri judeţene renunţă şi pe ce se axează cu prioritate. Ei se vor întâlni la Deva şi vor relua discuţiile, sperăm, de această dată, cu succes şi în favoarea magistralei rutiere Banat-Crişana.
„E greu să faci trei drumuri, când ai bani de două. (…)”, spune Titu Bojin, care garantează că drumul regional care va lega cele trei judeţe rămâne prioritar. „Vă garantez că drumul de la Berzovia, prin Buziaş, Topolovăţ şi Lipova rămâne prioritar”, precizează liderul administraţiei timişene.
Vela, care susţine „conectarea” turismului cărăşean cu restul vestului de ţară, susţine, şi el, traseul trijudeţean. „A fost o polemică, dar contradicţiile, până la urmă, sper să ducă la progres. Sunt sigur că la următoarea şedinţă (de la Deva, n.r.) va fi aprobat pentru modernizare şi DJ 691 spre Lipova, măcar tronsonul care leagă Timişoara şi Aeroportul Internaţional „Traian Vuia” de autostrada A1”, spune Vela.
La rândul său, primarul Aradului, Gheorghe Falcă, susţine că şi-a regândit priorităţile şi speră ca până vineri, fiecare judeţ să-şi reidentifice, împreună cu Consiliul Judeţean, cu primăriile, oportunităţile. „Noi, în judeţul Arad, le-am găsit, împreună cu CJ Arad, şi până vineri vom avea un punct comun. Caraşul a propus un accent interesant într-o zonă turistică, dar lucrul acesta trebuia să fie legat şi de interesul judeţului Timiş. Sperăm că domnul Titu Bojin a înţeles mesajul. Să pui centura de SE a municipiului Arad, ceea ce era foarte important, să legi o autostradă de un drum european (E7) reprezintă lucruri despre care şi experţii din Agenţia de Dezvoltare Regională au confirmat că sunt foarte importante; am prelungit aceste două drumuri europene (E7 cu E79 cel care merge spre Chişineu Criş-Vârfuri). Pe partea de Lipova – rămâne proiectul Lipova – limită de judeţ Timiş – continuare până la Caraş-Severin”, spune Falcă. El subliniază că Aradul a lăsat traseul de legătură Lipova-Timiş-Caraş, „adică un drum regional, dar am făcut schimbări în interiorul judeţului, fără să afectăm relaţia cu alte judeţe. Am lăsat toate relaţiile cu judeţele vecine şi spre Caraş Severin”.
Desigur, Titu Bojin are o listă cu priorităţi de lucrări pentru drumuri intrajudeţene, dar realizarea legăturii între cele trei judeţe, Timişul fiind la mijloc, nu este un lucru mărunt. Iar dacă vecinii din Arad şi Caraş au realizat importanţa acestei magistrale Banat-Crişana, suntem convinşi că şi Titu Bojin înţelege importanţa traseului şi va fi de acord cu realizarea ei. Câştigul cel mare nu-l vor avea doar două-trei sate, ci o zonă întreagă, la care îşi aduce contribuţia şi judeţul Timiş.

Comentarii

comentarii