Acasă Economic Noua hartă economică a României (III)

Noua hartă economică a României (III)

DISTRIBUIȚI

După cum este cunoscut, România a fost afectată în ultimele două decenii de multiple mutații culturale, politice, economice și sociale. Din păcate, aceste transformări intempestive nu au generat doar efectele pozitive pe care le sperau românii. Dimpotrivă, în lunga perioadă de preaderare și în anii care au trecut de la dobândirea calității de membru al Uniunii Europene (UE), a devenit evident faptul că aderarea României la UE implică nu doar beneficii, ci și riscuri majore.

Astfel, România s-a depopulat dramatic în ultimii 22 de ani: de la 23 206 720 de persoane în 1990 , populația stabilă a României a scăzut la doar 19 043 767 de persoane în noiembrie anul trecut . Dacă acest proces este ireversibil, atunci România va deveni în scurt timp un imens azil de vârstnici. Pe de altă parte, deși în perioada 1990 – 2008 România a înregistrat o creștere economică semnificativ traiectoria acestui proces s-a dovedit a fi nesustenabilă, deoarece aderarea României la UE a generat o motivație excesivă pentru credite externe și pentru importuri și o demotivare dezastruoasă la nivel managerial și instituțional pentru creșterea competitivității produselor destinate piețelor interne și externe. Această opțiune a determinat o continuă depreciere a raportului dintre produsul intern brut în prețuri curente (PIB) și cantitatea de materii prime și materiale utilizate: de la 0,35 euro pe kilogram de materii prime în anul 2000, la doar 0,21 euro pe kilogram de materii prime în 2009. Dintr-o economie cu valoare adăugată cât de cât acceptabilă, economia României a devenit, deci, o economie care deține lanterna roșie in clasamentul economiilor din UE alcătuit în funcție de valoarea adăugată pe kilogram de materii prime. Drept urmare, România a înregistrat în ultimii 22 de ani deficite comerciale majore, respectiv o continuă creștere a îndatorării externe și a dobânzilor și rambursărilor aferente. Datele prezentate în continuare reflectă aceste disfuncții macroeconomice critice.
 
 miliarde dolari SUA
 

 

Produsul intern    brut în prețuri     curente

Sold comercial      FOB/CIF

Datoria  externă

Rambursări    și dobânzi

1989

  53,691

   2,050

    1,087

  1,426

1990

  38,244

  -3,241

    1,140

  0,017

1991

  28,852

  -1,527

    2,159

  0,102

1992

  19,578

  -1,897

    3,272

  0,397

1993

  26,361

  -1,630

    4,282

  0,308

1994

  30,673

  -0,958

    5,602

  0,529

1995

  35,477

  -2,368

    6,832

  0,831

1996

  35,315

  -3,351

    8,454

  3,791

1997

  35,286

  -2,849

    9,637

  2,757

1998

  42,115

  -3,536

  10,108

  2,050

1999

  35,592

  -2,070

    9,007

  3,155

2000

  37,333

  -2,698

  11,160

  2,084

2001

  40,586

  -4,167

  12,645

  2,106

2002

  45,985

  -3,986

  16,696

  2,650

2003

  59,466

  -6,385

  22,627

  2,995

2004

  75,795

  -9,179

  29,574

  4,010

2005

  99,173

-12,733

  38,861

  5,574

2006

122,696

-18,770

  53,935

  6,726

2007

170,617

-29,943

  84,162

  8,737

2008

204,390

-34,612

102,487

11,089

2009

164,344

-13,765

118,008

15,417

2010

164,437

-12,593

121,505

19,560

2011

189,776

-13,673

128,864

20,628

 
Surse de date: 1. International Monetary Fund, World Economic Outlook Database, April 2012; 2. Institutul Național de Statistică, Anuarul Statistic 2010; 3. United Nations Statistics Division, Commodity Trade Statistics Database; 4. The World Bank Group, Total external debt stocks; 5. The World Bank Group, Total debt service; 6. Banca Națională a României, Serviciul datoriei externe; 7. Eurostat, Gross domestic product at market prices. 
În acest context deprimant ne putem întreba: Cum arată harta economică a României în condițiile acestui triplu dezastru ? Care sunt zonele geografice cele mai afectate de recesivitatea demografică, economică și financiară din ultimele decenii ? Mai există zone economice cât de cât competitive în România ? Poate fi evitată insolvența României ? Din această perspectivă, studiul de caz prezentat în continuare reflectă cu claritate o dramatică degradare a competitivității economiei României.
 
trimestru 1 2012
 

 

Populație        (persoane)

Exporturi FOB    (mii euro)

Importuri CIF    (mii euro)

Sold FOB/CIF  (mii euro)

Exporturi pe    locuitor (euro)

Argeș

      591 353

   1 160 703

      781 832

     378 871

1 963

Timiș

      650 544

   1 055 980

      826 364

     229 616

1 623

Arad

      409 072

      549 718  

      498 227  

       51 491  

1 344

Sibiu

      375 992

      461 264

      422 420

       38 844

1 227

București

   1 677 985

   1 765 868

   3 848 354  

-2 082 486

1 052

Constanța

      630 679

      651 688   

      835 788   

   -184 120    

1 033

Brașov

      505 442  

      497 218    

      470 949     

       26 269    

   984

Bihor

      549 752

      530 380

      505 860

       24 520

   965

Ilfov

      364 241

      346 068

      880 714

   -534 646

   950

Olt

      415 530

      309 412

      158 494

    150 918

   745

Alba

      327 258

      216 742

         97 497

    119 245

   662

Satu Mare

      329 079

      214 575

      206 185

         8 390

   652

Bistrița-Năsăud

      277 861

     144 917

      111 508

        33 409

   522

Maranureș

      461 290

     218 525

      144 849

        73 676

   474

Galați

      507 402

     237 670

      215 939

        21 731

   468

Prahova

      735 883

     315 727

      462 336

    -146 609

   429

Covasna

      206 261

       78 580

        68 379

        10 201

   381

Tulcea

      201 468

       76 601

        67 172

          9 429

   380

Hunedoara

      396 253

     141 719

      138 402

          3 317

   358

Sălaj

      217 895

       77 797

        56 700

        21 097

   357

Mureș

      531 380

     185 234

      268 932

       -83 698

   349

Călărași

      285 107

       97 268

        44 126

        53 142

   341

Cluj

      659 370

     224 544

      368 966

    -144 422

   340

Dâmbovița

      501 996

     161 318

        98 211

        63 107

   321

Buzău

      432 050

     129 744

        95 749

        33 995

   300

Brăila

      304 925

        83 188

        39 159

        44 029

   273

Vâlcea

      355 320

        94 612

        76 554

       18 058

   266

Neamț

      452 900

     105 194

        72 334

       32 860

   232

Iași

      723 553

     156 588

      162 853

        -6 265

   216

Harghita

      304 369

        64 331

        89 515

      -25 184

   211

Mehedinți

      254 570

        49 405

        24 850

       24 555

   194

Caraș-Severin

      274 277

        49 468

        31 269

       18 199

   180

Botoșani

      398 932

        64 383

        50 722

       13 661

   161

Bacău

      583 590

        84 011

        87 439

        -3 428

   144

Ialomița

      258 669

        34 392

        32 870

          1 522

   133

Vaslui

      375 151

        44 096

       27  049

       17 047

   118

Giurgiu

      265 483

        30 513

        44 269

      -13 786

   115

Dolj

      618 335

        70 623

      120 055

      -49 432

   114

Vrancea

      323 080

        36 637

        37 050

           -413

   113

Suceava

      614 451

        68 498

        88 148

      -19 650

   111

Teleorman

      360 178

        38 293

        35 292

          3 001

   106

Gorj

      334 231

        12 547

        12 014

             533

     38

România

19 043 767

10 936 019

12 705 395

-1 769 376

   574

 
Surse de date: 1. Comisia Centrală pentru Recensământul Populației și al Locuințelor – 2011, Comunicat de presă, 24 august 2012; 2. Institutul Național de Statistică, Buletinul statistic lunar al județelor, 5/2012.
 
 Fără îndoială, datele precedent implică multiple evaluări și concluzii. În opinia mea, cele mai importante pot fi formulate astfel:
Criza economică care a afectat România în ultimii ani nu a transformat mediul economic intr-o tabula rasa. În pofida unor riscuri interne și externe fără precedent, Argeșul, Timișul, Aradul, Sibiul, Bucureștiul, Constanța, Brașovul, Bihorul și Ilfovul au realizat în primul trimestru al acestui an exporturi lunare cu mult peste media națională. În același timp, în majoritatea acestor entități s-au inregistrat excedente comerciale semnificative, mai ales in cazul Argeșului și Timișului. În schimb, cu toate că exporturile lunare în cazul Bucureștiului și Ilfovului au înregistrat niveluri notabile, competitivitatea acestor zone este cu totul și cu totul insuficientă datorită unor niveluri critice ale deficitelor comerciale;
Spre deosebire, există in acest moment 10 județe din Oltenia, Muntenia și Moldova care reprezintă cele mai necompetitive zone geografice ale României și ale Europei: Gorj, Teleorman, Suceava, Vrancea, Dolj, Giurgiu, Vaslui, Ialomița, Bacău și Botoșani. La fel de precară este și situația din județele Caraș-Severin, Mehedinți, Harghita, Iași,Neamț, Vâlcea și Brăila,unde exporturile sunt mai mici decât jumătate din media națională. Ar mai fi de subliniat că in ultimele luni exporturile Clujului s-au redus cu aproape două treimi, astfel că în acest moment Clujul ocupă doar locul 23 intr-un clasament al județelor alcătuit în funcție de volumul exporturilor pe locuitor;
În sfârșit, din datele prezentate rezultă că nivelul datoriei externe a României a atins un prag critic, astfel că numai în perioada 2008 – 2011 s-au plătit în contul acestei datorii rambursări și dobânzi care au totalizat aproape 67 de miliarde de dolari! Este evident că un asemenea nivel al serviciului datoriei externe este o povară mult prea grea pentru o țară care se confruntă cu atâtea probleme insolubile… 
 

Comentarii

comentarii