Acasă Actualitate Podul de Fier e plin de rugină

Podul de Fier e plin de rugină

DISTRIBUIȚI

Vechiul podul pietonal peste Bega, care face legătura între străzile Ady Endre şi Andrei Mureşanu, a fost uitat de toate administrațiile. Nici în mandatele primarului Nicolae Robu, nici în cea condusă de Dominic Fritz nu s-au făcut restaurări importante. A existat și un proiect inițiat de fostul viceprimar Traian Stoia, în urmă cu aproape un deceniu, pentru transformarea podului într-o terasă futuristă. Nu s-a ales nimic din el.

Activistul civici Corneliu Vaida, care în urmă cu câțiva ani atrăgea atenția că au început să dispară bucăți din pod, pune din nou tunurile pe autorități: podul e plin de rugină.

“După ce în mandatul fostului primar au început să dispară bucăți din el, apoi a fost cârpit la repezeală cu o bucată din balustrada parcării de pe fosta stradă Reșița, iar pe final de mandat robulian, la insistentele mele și ale presei, totuși a fost reparat în conformitate cu structura originală.

Podul ăsta, care a născut legende, dar care nu a fost realizat de Gustave Eiffel, podul monument, podul care de peste 100 de ani unește cele doua maluri din Iosefin ale Begăi a fost inițial montat în 1871 în locul actualului pod Traian (n.r. fostul pod Hunyadi), situat între cartierele Cetate şi Iosefin-Elisabetin, demontat în 1915 şi remontat în 1916 pe actualul amplasament, azi arată jalnic!

Nu știu dacă de la voi se vede, dar eu, care am făcut fotografia, am constatat cu tristețe că podul ăsta atât de drag nouă, este acoperit în totalitate de rugină.

(Mă) întreb retoric și eu, dar extrem de curios – dacă lui Robu i-au trebuit opt ani ca să înlocuiască o bucată de balustradă, lui Fritz cât timp i-ar trebui, ca să dea o mână de vopsea pe structurile alea ruginite de atâția amar de ani?”, scris Corneliu Vaida pe pagina sa de Facebook.

Un pod proiectat greşit

Jancsó Árpád, autorul cărţii “Istoricul podurilor din Timisoara”, susţine că podul a fost proiectat să se construiască prin reutilizarea pieselor metalice ale fostului pod Hunyadi, fiind alocată suma de aproximativ 70.000 de coroane. Societatea de căi ferate de stat austro-ungare a terminat demontarea podului Hunyadi în 5 aprilie 1913.

Până în data de 31 octombrie 1914, s-au terminat fundaţiile şi o parte din elevaţii. Din cauza războiului, lucrările au stagnat o vreme, iar în 1916 Oficiul ingineresc a fost însărcinat să contacteze Societatea de căi ferate pentru reluarea urgent lucrările, deoarece piesele metalice depozitate pe malul Begăi timp de trei ani au început să se degradeze.

Podul a fost terminat în 1917, însă înălţimea prea mare, în ciuda frumuseţii sale, a fost un handicap care l-a condamnat să fie utilizat doar de către pietoni.

Legenda locală spune – fără să existe dovezi clare sau schiţe – că acest pod metalic care păstrează nealterate unele elemente originale de construcţie ar fi fost ridicat pe baza unui desen original al celebrului Gustave Eiffel, cel care a proiectat cunoscutul Turn Eiffel din Paris.

Comentarii

comentarii