Acasă Actualitate Podurile din Timișoara, în jocul termenelor în permanență schimbare și a… șantajului

Podurile din Timișoara, în jocul termenelor în permanență schimbare și a… șantajului

394
DISTRIBUIȚI

Timişorenii s-au obişnuit deja cu “legislaţia meteorologică” ce le permite firmelor să prelungească termenele de finalizare a şantierelor cu luni de zile, “arc în timp” fiind stropii de ploaie sau fulgii de nea care împietează închiderea la timp a execuţiei lucrărilor.

Poduri, pasaje, parcuri, trotuare, orice stă sub cupola … umbrelelor.

Pentru că circulaţia este dată peste cap în oraş, noul acar Păun pare a fi podul Dragalina (şi Eroilor), dar sunt speranţe că intrarea în vacanţă a copiilor va mai reduce traficul în oraş, astfel că va fi atenuat vacarmul. Dar, primarul Nicolae Robu accelerează promisiunea de finalizare a podului Dragalina până în toamnă, când traficul va reveni la parametrii de dinainte.

“Se lucrează la cele două poduri, acum se lucrează la noul pod din amonte de la Dragalina. Podul Dragalina este cel mai important pentru traficul din oraş care este afectat cât timp este închis. În septembrie, când se reia activitatea, şcoala, podurile trebuie să fie gara. Eu marşez foarte mult pe această idee, de a le termina pe amândouă până în septembrie”, a reafirmat primarul Nicolae Robu.

Legat de faptul că termenul de finalizare a lucrărilor era anunţat în termen mai mic, la podul Eroilor se afişează noul termen de finalizare de pe panoul şantierului anul 2020, iar la Dragalina este 2019, primarul a explicat că nu s-a actualizat panoul. Şi a reluat explicaţiile legate de zilele de vreme rea, în care nu se poate lucra pentru că ar fi afectată calitatea lucrărilor, dar, toate aceste prelungiri nu trebuie să depăşească termenul din contract.

“Nu se face nicio prelungire de termen. Dacă se întrerup lucrările pentru anumite perioade pe motive bine întemeiate (se adaugă la perioada de execuţie, n.r.) şi nu din cauza firmei care execută lucrările, ordin de sistare se dă pe motive foarte întemeiată, pe condiţii meteo, pe bază de documente, când se sistează. Acele zile se adaugă la termen. Se întâmplă să descopere în subsoluri alte elemente de care nu se ştia la început, cu impact asupra proiectului şi este necesară modificarea de soluţii. Se dă ordin de sistare, se operează de proiectant modificările de soluţii şi se reiau lucrările. La termenul calendaristic stabilit iniţial la licitaţie (…) se adaugă acele zile. Firma nu primeşte nicio zi în plus faţă de cât s-a stabilit iniţial la licitaţie. Din păcate, nu se actualizează înscrisurile de pe acele table, iar cetăţenii consideră că s-a depăşit termenul şi mă întreabă dacă am aplicat penalităţi de depăşire. Eu le cer mereu să actualizeze, la fiecare sistare de lucrări trebuie modificat şi termenul final. (…). Suntem în termene cu ambele poduri”, a detaliat Nicolae Robu în conferinţa de presă de marţi.

Primarul susţine că nu ştie despre alte eventuale prelungiri de termene, răspunderea fiind a proiectantului, a dirigintelui de şantier respectiv din partea primăriei, responsabilul tehnic de proiect care urmăreşte ce se întâmplă.

Edilul a intrat într-un carusel jenant, pentru că în urmă cu un an jumătate anunţa că termenul la unul dintre poduri va fi de 11 luni, la podul Eroilor, iar în contract scrie 24 de luni. El a acceptat că poate atunci şi-a exprimat doar dorinţa personală de finalizare în 11 luni, nu realitatea ce era scrisă în contract.

 “Toate acestea sunt cu documente la dosar care sunt verificate. Nu e o joacă. (…). Nu ştiu de unde este această inadvertenţă. Eu v-am spus la început ceea ce mi s-a comunicat. dacă licitaţia a avut ca termen 11 luni, atunci 11 luni apar şi în contract. Nu mai ştiu eu acum. E posibil să nu fi avut eu această informaţie şi să fi fost o estimare a mea. Se poate verifica în caietul de sarcini. Sunt informaţii care apar pe SEAP, verificate de Autoritatea de Achiziţii Publice, nu pot fi inadvertenţe. Contractul este parte din documentaţia licitaţiei, nu parte separată, în alţi termeni. E posibil să fi făcut eu o estimare, nu ştiu cum a fost”, a detaliat primarul.

Cu sau fără voia proprietarilor, primăria va face o stradă pe o porţiune din terenul fostei fabrici Elba, care se va deschide spre podul Eroilor şi se va conecta cu strada Gării.

“Vom face acolo strada, cu sau fără voia proprietarilor, pentru că legea este de partea noastră. Am avut mai multe discuţii cu proprietarii actuali, Elba, şi sper că am fost convingător. Vom mai avea o, sper, ultimă discuţie. Atunci când un proprietar de teren sau un investitor pe un teren al altcuiva (pe bază de contract între părţi) solicită un PUZ pentru a schimba parametrilor de urbanism ai zonei, legea permite municipaliăţii să stabilească obligaţii în avizul de oportunitate, inclusiv obligaţii de genul să se amenajeze un drum pe proprietatea care face obiectul PUZ-ului, în condiţii de cedare a dreptului de proprietate în acest scop şi chiar se poate impune şi amenajarea acelui drum şi în final, cedarea lui în proprietatea domeniului public al municipiului, gata amenajat”, a explicat primarul Nicolae Robu.

Edilul a explicat că în acest fel s-a procedat şi cu alţi investitori care au făcut lucruri bune pentru oraş: cei de la Shoping City au făcut linia de tramvai, sensul giratoriu, Iulian Dascălu de la Openville, care face pasajul subteran din zonă pe care-l va dona municipalităţii, Ovidiu Şandor, la ISHO, a avut ca obligaţie să cedeze o porţiune de câteva sute de metri pentru legătură Inel 2 – malurile Canalului Bega, dar şi să elaboreze un nou pod pe Inelul 2, care vor fi donate. Un alt investitor, Dumitru Mihu, a acceptat să doneze teren în zona Fructus, pentru construirea unei noi străzi între Pictor Zaicu – Calea Circumvalaţiunii.

“Toate aceste realizări sunt de interes reciproc. Le-am explicat aceste lucruri şi celor de la Elba şi dacă vor să valorifice acea proprietate, într-un anume mod trebuie să se gândească şi la interesul public. Toate aceste sarcini date investitorilor se răsfrâng pozitiv şi asupra investiţiilor lor (…).

O stradă făcută între podul Eroilor de la splai până la strada Gării va creşte şi valoarea terenului din zonă, accesabilitatea lui. Trebuie să înţeleagă şi ei că nu-i putem trata pe ei altfel decât pe alţi investitori. Îi respectăm pe toţi şi ei trebuie să fie pozitivi (…). Dacă rezolvăm discuţiile (cu Elba, n.r.) pentru donaţia porţiunii de teren, vom introduce prioritar în lucru acea stradă. Ideal ar fi ca simultan cu terminarea podului Eroilor să fie funcţională şi strada care va avea patru benzi”, a explicat Nicolae Robu.

El a precizat că dacă cei de la Elba nu vor accepta, nu vor primi avizul de oportunitate şi vor fi blocaţi. Legea îi împiedică; este o condiţie.

“Acest lucru nu înseamnă şantaj (la adresa lor, n.r.), ci sunt prevederi legale. Şantaj este când cineva vine abuziv, fără cadru legal. Legiuitorul a gândit lucrurile şi în interesul public, nu doar în interes privat”, a conchis Nicolae Robu.

 

Comentarii

comentarii