Acasă Cultura Premieră naţională: Spectacol de teatru produs la Timişoara, invitat la Festivalul „Cavalerul...

Premieră naţională: Spectacol de teatru produs la Timişoara, invitat la Festivalul „Cavalerul de Aur” de la Moscova

DISTRIBUIȚI

Pe 17 aprilie 2011, la Teatrul Naţional din Timişoara, îşi avea premiera spectacolul „Meşterul Manole”, în regia lui Cosmin Pleşa. Ce avea să urmeze este una dintre cele mai spectaculoase întâmplări din lumea teatrului timişorean şi din cea a teatrului românesc.

Dintr-un debut al regizorului Cosmin Pleşa, „Meşterul Manole” a devenit una dintre cele mai bune trei producţii din Europa, fiind primul spectacol românesc invitat la Festivalul Internaţional de Artă Religioasă „Cavalerul de Aur” de la Moscova. Trupa timişoreană – formată din artişti ai Teatrului Naţional, ai Operei Naţionale şi câţiva invitaţi din ţară, printre care şi actorul Dorel Vişan – devine astfel prima trupă din România care va participa la eveniment, în istoria de 20 de ani a acestuia. Dincolo de reuşita spectacolului, întâmplarea se poate doveni una cu un ecou deosebit pentru Timişoara, în competiţia pentru dobândirea titlului de Capitală Culturală Europeană în anul 2020.

 

Povestea unei reuşite

În primăvara acestui an, Nikolai Burliaev, artist al Poporului Rus, cunoscut din filmele lui Andrei Tarkovski, era prezent la Timişoara. Cu această ocazie, artistul rus, în calitate de preşedinte şi selecţioner al Festivalului „Cavalerul de Aur”, a asistat la spectacolul „Meşterul Manole”, al regizorului Cosmin Pleşa. Ce a urmat povesteşte chiar regizorul. „Şansa de a-l cunoaşte pe domnul Burliaev personal, dumnealui fiind unul dintre actorii preferaţi ai lui Andrei Tarkovski, a fost împlinirea unui vis. Nu credeam că o să-l văd vreodată într-o conferinţă, darămite să stau la masă cu dumnealui şi să ne invite în festival. Nu credeam că e posibil. Eu încercam să stabilesc o legătură la nivel academic, încercam să mergem în Rusia cu un spectacol studenţesc. Noi lucrăm la Timişoara după metoda Stanislavki, care este o metodă renumită în Rusia şi în tot spaţiul cultural ex-sovietic. Întâlnirea mi-a fost facilitată de doamna Marina Tarkovski, sora lui Andrei Tarkovski, care m-a recomandat ca fiind regizor, neştiind că, de fapt, e debutul meu regizoral. De aici şi până la venirea domnului Burliaev la Timişoara, să vadă spectacolul, nu a mai fost decât un pas. Cu această ocazie am primit şi 15 filme premiate în cadrul festivalului, cu care vom lansa, în această iarnă, o cinematecă de artă la Timişoara”, povesteşte regizorul Cosmin Pleşa.

Spectacolul „Meşterul Manole”, după piesa lui Lucian Blaga, este profund ancorat în ideile fundamentale ale omenirii, de la creaţie la jertfă, care sunt universal valabile. Alegerea unui spectacol de Lucian Blaga nu este întâmplătoare, acesta fiind recunoscut pentru profunzime şi dimensiunea lui teologico-filozofico-dramatică, o dimensiune care se regăseşte perfect în cadrul acestui festival. De-a lungul unui an de zile, festivalul de la Moscova are mai multe secţiuni, la loc de cinste fiind secţiunea de teatru, care are loc în 9-14 noiembrie. Sunt invitate cele mai bune trei spectacole din trei categorii, şi anume: categoria spectacol-eveniment, categoria spectacol în producţie (care intră în producţia unei instituţii de cultură) şi secţiunea cel mai bun spectacol pentru copii. Spectacolul timişorean a intrat în primele trei producţii din Europa la categoria spectacol-eveniment. Succesul spectacolului a fost recunoscut chiar şi de fiica filozofului şi scriitorului Lucian Blaga, Dorli Blaga, care i-a mărturisit regizorului timişorean că versiunea acestuia este cea mai apropiată de intenţiile dramaturgului.

Mobilizare de excepţie la Timişoara, nevoi financiare pe măsură

La realizarea spectacolului „Meşterul Manole” au participat zeci de persoane, doar echipa de artişti fiind formată din aproximativ 70 de persoane. Teatrul Naţional Timişoara, prin directorul Ada Hausvater, şi Opera Naţională Română din Timişoara, prin directorul Corneliu Murgu, au sprijinit producţia prin toate mijloacele disponibile. Distribuţia spectacolului este, de asemenea, una spectaculoasă, cu artişti consacraţi din Timişoara, Cluj şi Iaşi. Totuşi, anvergura producţiei are şi unele dezavantaje. Din cauza costurilor necesare deplasării la Moscova, echipa spectacolului s-ar putea găsi în imposibilitatea de a onora invitaţia. O altă variantă dură ar fi aceea a unei deplasări de la Timişoara la Moscova cu autocarul.

„Condiţia de a participa la festival este ca invitaţii să-şi plătească singuri toate cheltuielile, tocmai pentru că nu este un festival concurs. Pentru că sunt cele mai bune producţii, se consideră că oamenii au bani şi vin să-şi prezinte producţiile de nivel european. Dacă se merge cu avionul, este o anumită sumă, dacă se merge cu autocarul, suma e la jumătate. Numai avionul ar fi undeva la 20 şi ceva de mii de euro. Suntem invitaţi să stăm în tot festivalul. Fiind doar 9 trupe, ar fi frumos să ne vedem între noi, trupele cu cele mai bune producţii. Dacă plecăm cu autocarul, ne mai trebuie banii pentru cazare şi masă. Avem o promisiune din partea domnului primar Ciuhandu, din partea Institutului Cultural Român, prin domnul Patapievici. Domnul Nicolae Robu, din partea Universităţii „Politehnica”, ne-ar putea ajuta cu un autocar. De asemenea, avem o promisiune de autocar de la Universitatea de Vest. Aşteptăm şi o confirmare de la Bucureşti, în măsura în care vor găsi înţelegere la Ministerul Transporturilor, pentru o cursă Tarom. În acest caz, costurile s-ar reduce la jumătate”, spune regizorul Cosmin Pleşa.

Între timp, echipa care urmează să participe la evenimentul din Rusia aşteaptă confirmarea promisiunilor, dar şi susţinere din partea altor instituţii şi oameni de afaceri. În caz contrar, întreaga poveste ar putea rămâne la stadiul de „cât de frumos ar fi fost dacă…”.

Despre Cosmin Pleşa

Regizorul Cosmin Pleşa este absolvent de teatru şi teologie la Timişoara. Aşa cum el însuşi declară, şansa lui a fost să lucreze cu oameni de valoare. La teologie l-a întâlnit pe ÎPSS Nicolae, mitropolitul Banatului, care a înţeles fenomenul cultural ca o hrană spirituală absolut necesară unui om. Întâlnirea cu părintele Rafael Noica, cu sora lui Andrei Tarkovski, sunt câteva dintre evenimentele care i-au marcat devenirea. Deşi predă actorie, la îndemnurile Marinei Tarkovski, a încercat şi regia.

„Cu binecuvântarea ÎPSS Nicolae şi la îndemnul părintelui Noica (Rafael Noica, fiul filozofului Constantin Noica – n.r.) – care mi-a spus că preoţi sunt foarte mulţi, dar în segmentul acesta, în dimensiunea religiosului din artă, poate sunt eu chemat – Meşterul Manole este debutul meu regizoral. Valoarea distribuţiei mi-a dat şi mie, ca regizor, valoare. Debutul este fulminant, prin câştigarea acestui premiu, iar meritul este al tuturor celor care au contribuit. Toate cu binecuvântarea ÎPSS Nicolae, fără de care dimensiunea aceasta religioasă nu s-ar fi închegat”, mărturiseşte Cosmin Pleşa.

Comentarii

comentarii