Acasă Eveniment Prestigiosul seminar Didactica Internaţional 2013 – la a 22-a ediţie

Prestigiosul seminar Didactica Internaţional 2013 – la a 22-a ediţie

DISTRIBUIȚI

Manifestarea e propusă spre finanţare Consiliului Judeţean Caraş-Severin
    
Având în vedere dezideratul comun de compatibilizare a învăţământului şi educaţiei cu valorile europene, seminarul „Didactica”, născut în capitala Landului Stiria, la Graz, în 1991, cum afirma prof. mag. Karl Haas, a fost un capăt de pod spre România, iar capătul de pod a fost susţinut  de piloni, mai întâi la Gyor  şi apoi la Pecs în Ungaria, susţin organizatorii acestei prestigioase manifestări. Fixarea pilonului din Caraş-Severin s-a realizat graţie demersurilor făcute de regretatul prof. dr. Ioan Cornelius Scheuşan, la vremea respectivă inspector şcolar general, şi profesorul Gheorghe Magas, pe atunci director al Casei Corpului Didactic, precum şi de profesor doctor Nicolae Grindeanu, directorul Liceului Pedagogic „C.D. Loga” Caransebeş, la vremea respectivă, acum inspector şcolar general adjunct la Inspectoratul Şcolar Judeţean Caraş-Severin. „În memoria celui care a fost mai mult decât un cetăţean european, prof. Gheorghe Magas, iniţiatorul Simpozionului Naţional de Istorie şi Discipline Socio-Umane înainte de 1990, promotorul Seminarului DIDACTICA INTERNAŢIONAL după 1990, plecat prematur dintre noi, nu ne rămâne decât, în calitate de organizatori, să declarăm Seminarul DIDACTICA 2013 „IN MEMORIAM Prof. Gheorghe MAGAS”, susţine prof. dr. Paul Şuşoi, inspectorul general şcolar. De la început, Seminarul Didactica a fost conceput ca un forum internaţional pentru dezbaterea celor mai actuale probleme ale educaţiei şi învăţământului, care a reunit, de-a lungul anilor, reprezentanţi ai învăţământului din ţări europene şi chiar din Statele Unite ale Americii, devenind astfel simbolul emblematic al învăţământului din Banatul Montan, în cadrul activităţilor de  formare continuă a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar. Temele impuls propuse de-a lungul anilor au fost adevărate provocări, care au supus dezbaterii cele mai actuale demersuri care vizează didactica modernă,  educaţia ca un sector de interes public, formarea cadrelor didactice, aducând în actualitate practicile de succes din România, din Europa şi nu numai, fără de care schimbarea de mentalitate nu ar fi posibilă. Anul 2013, fiind declarat „Anul European al Cetăţenilor”, în contextul schimbărilor actuale şi al drumului deschis de integrarea în Uniunea Europeană, crearea spaţiilor de comunicare pe domenii prioritare cum este învăţământul şi educaţia, dar şi dialogul între specialişti din domeniu formării profesionale şi cadre didactice devine cu adevărat eficient dacă instituţiile responsabile şi mai ales şcoala îşi vor asuma  în continuare un rol activ şi vor rămâne în conexiune cu potenţiali sprijinitori ai actului educaţional şi ai cetăţeniei europene active şi democratice. Şi din acest punct de vedere, se spune, Seminarul „Didactica Internaţional” a răspuns, prin temele impuls propuse, unor astfel de demersuri europene: crearea spaţiilor de comunicare şi promovare acum a Strategiei „Europa 2020 – O strategie europeană pentru o creştere inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii”. Obiectivul principal al Didacticii noastre a fost acela de a pune la baza acţiunilor derulate dialogul şi comunicarea didactică, promovarea diversităţii şi creativităţii în curriculumul şcolar, realizarea unei noi paradigme în învăţământ şi educaţie, precum şi racordarea acestuia la standardele europene  în domeniu. Este cunoscut faptul că valenţele formative şi educaţionale nu mai reprezintă un monopol strict al şcolii. Învăţământul tradiţional este puternic influenţat de noile tehnologii ale informaţiei şi comunicării în educaţie, iar noua dimensiune europeană în educaţie presupune deschidere, comunicare, cunoaştere, implicare în promovarea unui învăţământ centrat pe programe şi proiecte, având la bază munca în echipă, cooperarea şi învăţarea activă. „Didactica este arta de a învăţa pe alţii bine”, afirma Comenius, iar Seminarul nostru, care din 1999 a devenit „Didactica Internaţional” a parcurs deja optsprezece ediţii, aducând de fiecare dată în actualitate, prin temele impuls propuse, domenii prioritare, adevărate provocări pentru viitor în domeniul educaţiei şi formării profesionale, spune prof. Şuşoi. În felul acesta se explică evoluţia ascendentă a „Didacticii” de-a lungul anilor la care se adaugă implicarea factorilor decizionali, a autorităţilor şi comunităţilor locale din Caraş-Severin, fapt ce a transformat seminarul în cea mai ospitalieră şi bogată manifestare tradiţională de la noi. Această manifestare pedagogică şi ştiinţifică s-a bucurat an de an de o tot mai largă audienţă şi participare din ţară şi străinătate (Austria, Ungaria, Serbia, Franţa, Germania, Anglia, Italia, Spania, Marea Britanie) remarcându-se calitatea comunicărilor şi a conceptelor utilizate în abordarea problemelor învăţământului şi educaţiei. Câştigul calitativ al „Didacticii caraş – severinene” a sporit de la o ediţie la alta şi prin participarea unor specialişti din universităţi şi mai ales prin implicarea Universităţii „Eftimie Murgu” din  Reşiţa ca organizator,  alături de Inspectoratul Şcolar Judeţean şi Casa Corpului Didactic Caraş-Severin, sprijinite de Consiliul Judeţean Caraş-Severin. Lista personalităţilor din Europa şi din ţară prezente an de an în Caraş-Severin la „Didactica Internaţional” scoate în evidenţă preocupările noastre pentru dezvoltarea  experienţelor bune din învăţământ şi educaţie şi asumarea integrării acestora în Comunitatea europeană. În cadrul „Didacticii noastre” s-a adus în actualitate un adevăr binecunoscut şi anume: „Lumea nu este a celui ce o străbate cu piciorul, ci a celui ce o înţelege cu gândul”. Gândul mărturisit al educatorului trebuie să fie bucuria de a comunica cu semenii în vederea pregătirii tinerelor generaţii pentru a se integra în viaţa socială, economică şi culturală a comunităţii, arată prof. dr. Paul Şuşoi.

Comentarii

comentarii