Acasă Actualitate Prima mașină aerodinamică din lume, inventată de Aurel Persu în anii 20,...

Prima mașină aerodinamică din lume, inventată de Aurel Persu în anii 20, expusă la Timișoara – foto

DISTRIBUIȚI

Mașina Persu poate fi văzută în cadrul Pavilionul României la Bienala de Arhitectură de la Veneția, aflată într-un turneu itinerant prin țară. Până în 15 ianuarie este la ISHO, iar apoi se va muta la Iulius Town.

Vizitatorii pot admira și prima mașină aerodinamica din lume cu roțile în caroserie, așa cum o descriau patentele internaționale obținute de inventatorul român Aurel Persu, la începutul secolului al XX-lea.

Aurel Persu a construit automobilul cu bani proprii, în Germania, caroseria fiind realizată la diverse ateliere din Berlin. Inginerul român a realizat-o cu scopul de a reduce consumul de combustibil și poluarea cu aproape 70 de ani înainte ca agenda globală să imprime în practica industrială de design și de arhitectura această direcție. 

”Mașina lui Persu este prima mașină aerodinamică din lume, cu roțile în fuselaj. În mod ciudat, a fost pentru prima oară expusă în decurs de o sută de ani, datorită nouă, prin Bienala de la Veneția. Oamenilor nu le-a venit să creadă, a trebuit să prezentăm certificate, pe care Persu le-a obținut, în anii 20, în mai multe țări. Efortul inventatorului a fost tocmai ca să reducă consumul de benzină la un automobil fiabil. Acest artefact a avut un mare succes în rândul vizitatorilor”, a spus inginerul Emil Ivănescu, unul din autorii Pavilionului României la Bienala de Arhitectură de la Veneția.

Istoria consemnează că brevetul pentru invenția inginerului român a fost înregistrat în Germania – țară în care a fost construită mașina, și a fost validat în 19 septembrie 1923. Patru ani mai târziu, invenția avea să fie validată și în SUA. După întoarcerea din Germania, Aurel Persu şi-a construit o carieră academică în România, devenind conferenţiar la Şcoala Politenhică, iar anul 1938 îl găsește în funcția de director al fabricii de avioane IAR Braşov. În anul 1969, a donat mașina Muzeului Naţional Tehnic ”Dimitrie Leonida” din București.

O altă mașină expusă este o invenție a românului Justin Capră. 

”Un alt artefact interesant este mașina lui Justin Capră, realizată prin reciclarea unor automobile mai vechi și părți de avion. Noi am expus acest artefact în contextul în care această mașină electrică realizată în anii 80, reciclată, făcută manual, iar în momentul de față, în agenda de design, se vorbește despre cum ar putea oamenii să-și facă singuri o mașină electrică. Noi am venit cu un prototip funcțional care era realizat din anii 80”, a mai spus Emil Ivănescu.

În cadrul Pavilionului de la ISHO, iubitorii de autovehicule vechi pot vedea și primul model de camion electric din lume, fabricat în 1910, care a fost cumpărată de inginerul român Dimitrie Leonida – și care, la fel ca celelalte două mașini, fac parte din Muzeul “Dimitrie Leonida”.

Expoziția de la ISHO poate fi vizitată până pe 15 ianuarie, urmând ca apoi să mai ajungă la Iulius Town, pentru încă două săptămâni. Itinerariul național va continua la Reșița, Cluj, Iași, și se va încheia la București, în cadrul Romanian Design Week 2024.

Comentarii

comentarii