Acasă Economic Primăria Timişoara – sancţionată de Curtea de Conturi (III)

Primăria Timişoara – sancţionată de Curtea de Conturi (III)

DISTRIBUIȚI

Nereguli de aproape 10 miliarde la reabilitarea termică

Primăria Timișoara nu stă bine nici în ceea ce privește programul de reabilitare termică a blocurilor. Recentul control al Curții de Conturi Timiș a scos la iveală o serie de nereguli grave în privinţa modului de realizare a activităţii de achiziţii publice privind lucrările de reabilitare termică a blocurilor de locuit, precum şi modul de derulare a execuţiei lucrărilor de investiţie.

 

Citește și:

Legea a fost încălcată chiar de șefa resurselor umane

Fordurile viceprimarilor au adus prejudicii de peste 3,5 miliarde de lei

”Din verificarea efectuată asupra modului în care entitatea auditată a procedat la atribuirea contractelor de achiziţie publică privitoare la reabilitarea termică a blocurilor de locuinţe, în baza situaţiei privind cheltuielile de investiţii efectuate în anul 2009, s-a constatat faptul că există o diferenţă de 352.567,61 lei între valoarea facturilor emise pentru lucrările executate (15.052.083,87 lei) şi sumele achitate agenţilor economici executanţi ai lucrărilor de reabilitare termică a locuinţelor (14.598.213,26 lei),” se menționează în raportul Curții de Conturi. Din analiza modului în care primăria a procedat la decontarea lucrărilor de reabilitare termică s-au constatat plăţi efectuate din bugetul local, de 371.430,55 lei pentru acoperirea diferenţelor neâncasate de la bugetul de stat, aferente cotei de 50% ce îi revine Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, pentru următoarele imobile care au fost incluse în programul naţional: str. Aron Cotruş nr.2, în valoare de 211.041,94 lei, str. Grofşoreanu nr. 14B, în valoare de 30.126,70 lei, str. Grofşoreanu nr.l4A, în valoare de 32.847,83 lei, str. Virgil Birou nr. 3, în valoare de 12.551,43 lei, str. Burebista nr. 3, în valoare de 84.862,66 lei. De asemenea, s-a constatat o diferenţă de 352.567 lei, cheltuieli efectuate care nu au fost decontate furnizorilor de lucrări, acestea nefiind încasate de la asociaţiile de proprietari. Primăria Timișoara nu a pus la dispoziţia auditorilor publici externi o hotărâre a consiliului local, pentru aprobarea suportării din bugetul local a diferenţelor de 371.430,55 lei datorate de bugetul de stat, respectiv o hotărâre a consiliului local privind preluarea parţială sau integrală a cheltuielilor aferente lucrărilor de intervenţie corespunzătoare cotei de 20% ce revine asociaţiilor de proprietari, care nu a fost încasată de la asociaţiile de proprietari, pentru valoarea lucrărilor executate, în valoare de 352.567 lei.

Primăria a ”iertat” firma Iprotim

Din verificarea dosarului de achiziţie publică aferent obiectivului de investiţii „Reabilitare termică bloc Piaţa Mărăşti, nr.1-2" s-a constatat faptul că proiectantul lucrării de investiţie – SC IPROTIM SA – a depus la primărie o nouă lucrare de proiectare, necesară pentru suplimentarea cantităţilor de lucrări înscrise în lucrarea iniţială, respectiv suplimentare tablou de tâmplărie (PVC pentacamerală şi sticlă termoizolantă – termopan LOW-E) pentru înlocuirea în întregime a tâmplăriilor de lemn din spaţiile comune cu suprafaţa de 205 mp, termoizolarea pereţilor exteriori ai caselor de scară/lifturi şi finisarea prin aplicarea de tencuieli decorative pe o suprafaţă de 650 mp. Cu toate acestea, nu au fost prezentate alte acte şi documente din care să rezulte necesitatea suplimentării acestor cantităţi de lucrări, în lucrarea de proiectare, întocmită ulterior de către SC IPROTIM SA, menţionându-se faptul că aceste cantităţi sunt propuse a fi realizate, iar costurile aferente acestor lucrări vor fi identificate şi evidenţiate în evaluările şi Devizul General, respectiv în proiect şi modificat. Devizul general a fost modificat cu o valoare a lucrărilor executate mai mare cu 205.870 lei, faţă de valoarea iniţială. Prin HCL nr. 252/29.06.2010 privind actualizarea valorii Devizului General necesar pentru finalizarea obiectivului de investiţii „Reabilitare termică bloc Piaţa Mărăşti, nr.1-2", cuprins în Programul naţional multianual pentru creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe din municipiul Timişoara, cu finanţare în anul 2009, se aprobă actualizarea valorii Devizului General pentru obiectivul de investiţii „Reabilitare termică bloc Piaţa Mărăşti, nr.1-2", de la valoarea de 985.360 lei(C+M: 811.850 lei), la valoarea de 1.191.230 lei (C+M: 999.010 lei), finanţarea executării lucrărilor de intervenţie fiind asigurată astfel în proporţie de 80% din fonduri aprobate din bugetul local și 20% din fondul de reparaţii al Asociaţiei de proprietari Piaţa Mărăşti, nr.1-2. Conform prevederilor art. 3: „In termen de 15 zile de la data adoptării hotărârii, Serviciul Juridic din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara va acţiona în instanţă firma de proiectare, în vederea recuperării diferenţei cu care s-a actualizat devizul, conform art. 1 din prezenta hotărâre". Din verificarea efectuată s-a constatat faptul că Primăria Timișoara nu a procedat, până la data controlului, la efectuarea demersurilor necesare în vederea acţionării în instanţa de judecată competentă, a furnizorului lucrărilor de proiectare, ce se face răspunzător de proiectarea eronată a cantităţilor de lucrări necesare realizării lucrărilor de reabilitare termică, astfel că entitatea verificată nu a fost în măsură să solicite suplimentarea alocării de resurse din partea bugetului de stat. ”Auditorii publici externi constată că deşi Direcţiile Economică, Edilitară şi Serviciul Juridic din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara au fost înştiinţate de prevederile HCL nr. 252/29.06.2010 cu privire la acţionarea în instanţă a firmei de proiectare SC IPROTIM SA, acestea nu au procedat la acţionarea în instanţa de judecată competentă, în vederea recuperării daunelor cauzate bugetului local prin eroarea de proiectare semnalată,” se spune în raportul Curții de Conturi. Valoarea estimată a abaterii financiare constatate este cuantificată la 929.867,55 Iei. ”Consecinţa abaterilor financiare constatate constă în diminuarea creditelor bugetare aferente bugetului local prin utilizarea acestora în contul creditelor alocate din bugetul de stat sau în contul asociaţiilor de proprietari, urmare neluării măsurilor ce se impun în vederea încasării acestor sume de la asociaţiile de proprietari, în condiţiile în care nu a fost emisă o hotărâre a consiliului local în acest sens,” se menționează în raport.

Primarul trebuie să intre în legalitate

Curtea de Conturi i-a cerul primarului municipiului Timişoara, Gheorghe Ciuhandu, ca până pe 20 ianuarie 2011 să ia măsurile legale care să asigure înlăturarea abaterilor de la legalitate şi regularitate. Astfel, primarul trebuie să supună spre analiza consiliului local modul de utilizare a sumelor suportate din bugetul local, diferenţele datorate de bugetul de stat şi a preluării parţiale sau integrale a cheltuielilor aferente lucrărilor de intervenţie pentru blocurile de locuinţe incluse în programul naţional de reabilitare termică corespunzătoare cotei de 20% ce revine asociaţiilor de proprietari, care nu a fost încasată de la asociaţiile de proprietari. De asemenea, Ciuhandu trebuie să pună în aplicare prevederile HCL nr. 252/29.06.2010 privind actualizarea valorii Devizului General necesar pentru finalizarea obiectivului de investiţii „Reabilitare termică bloc Piaţa Mărăşti, nr.1-2", cuprins în Programul naţional multianual pentru creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe din municipiul Timişoara, cu finanţare în anul 2009.

Comentarii

comentarii