Acasă Economic Primăria Timişoara sancționată de Curtea de Conturi (VI)

Primăria Timişoara sancționată de Curtea de Conturi (VI)

DISTRIBUIȚI

La Primăria Timişoara s-a „inventat”… indemnizaţia de dispozitiv

Având în vedere Referatul Serviciului Resurse Umane nr. SC 2010 – 1875/26.01.2010, prin Dispoziţiile Primarului nr. 312 şi nr.313 din 16.02.2010 s-a dispus reâncadrarea, începând cu anul 2010, a funcţionarilor publici şi personalului contractual din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara, potrivit prevederilor Legii nr.330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice.

Citeşte şi:
Sporuri si stimulente ilegale pentru primar, viceprimar şi secretar
Nereguli de aproape 10 miliarde la reabilitarea termică
Legea a fost încălcată chiar de șefa resurselor umane
Fordurile viceprimarilor au adus prejudicii de peste 3,5 miliarde de lei
Prejudiciu de 35.266 de lei pentru un teren al Universității Ioan Slavici

Astfel, noile salarii de bază stabilite sunt formate din: salariul de bază corespunzător funcţiilor din luna decembrie 2009 în măsura în care îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii, salariul de merit deţinut, indemnizaţia de conducere, indemnizaţia de dispozitiv (obţinută în urma unei hotărâri judecătoreşti), sporul de vechime în muncă, sporul de stabilitate (pentru personalul contractual), o sumă compensatorie care să acopere cuantumul sporurilor cu caracter permanent acordate în luna decembrie 2009 şi neprevăzute în anexele Legii 330/2009, respectiv: sporul pentru exercitarea controlului financiar preventiv propriu, sporul pentru titlul ştiinţific de doctor, sporul de auditor. Din verificarea statelor de plată aferente lunilor aprilie – august 2010 întocmite de Serviciul Resurse Umane, efectuată de Curtea de Conturi Timiş, rezultă că primarul, cei doi viceprimari, secretarul precum şi personalul contractual şi funcţionarii publici au beneficiat nelegal de plata indemnizaţiei de dispozitiv inclusă în noul salariu de bază, întrucît prevederile Deciziei 37/2009, în vigoare din 07.04.2010, stipulează că această indemnizaţie se acordă funcţionarilor publici şi personalului contractual care îşi desfăşoară activitatea în cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor şi în instituţiile publice din subordinea ministerului, precum şi personalului care îşi desfăşoară activitatea în serviciile comunitare din subordinea consiliilor locale şi a prefecturilor care au beneficiat de acest drept salarial şi înainte de transfer sau detaşare din cadrul fostului Minister de Interne. Conform prevederilor Ddeciziei nr. 37 din 14 decembrie 2009 privind recursul în interesul legii, privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii, emisă de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, publicată în M.O. nr. 217 din 7 aprilie 2010 în vigoare cu data de 7 aprilie 2010, rezultă că nu există niciun temei pentru ca drepturile salariale suplimentare, constând în indemnizaţia de dispozitiv lunară de 25% din salariul de bază, să poată fi recunoscute şi acordate tuturor funcţionarilor publici şi personalului contractual din administraţia publică locală, fapt pentru care indemnizaţia de dispozitiv lunară în cuantum de 25% din salariul de bază, prevăzută de art. 13 din Legea 139/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apărare naţionala, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii, se acordă funcţionarilor publici şi personalului contractual care îşi desfăşoară activitatea în cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor şi în instituţiile publice din subordinea ministerului, precum şi personalului care îşi desfăşoară activitatea în serviciile comunitare din subordinea consiliilor locale şi a prefecturilor care au beneficiat de acest drept salarial şi înainte de transfer sau detaşare din cadrul fostului Minister de Interne. Structura Ministerului Internelor şi Reformei Administrative a cărui organizare şi funcţionare a fost legiferată prin OUG nr. 30/2007 nu include primăriile printre instituţiile din domeniul administraţiei publice aflate în subordinea acestui minister, structura acestuia fiind alcătuită potrivit art.13, alin. 1 din : Institutul Naţional de Administraţie, Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice, Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenta, Inspectoratul Naţional pentru Evidenta Persoanelor, Direcţia Generală de Paşapoarte, Direcţia Regim Permise de Conducere şi înmatriculare a Vehiculelor, Arhivele Naţionale. După cum rezultă din textul prezentat primăriile nu sunt instituţii aflate în componenţa Ministerului Administraţiei şi Internelor.

Primăria municipiului Timişoara nu este subordonată Ministerului Administraţiei şi Internelor

Controlul efectuat de Curtea de Conturi a concluzionat faptul că sporul de dispozitiv a fost acordat în mod eronat funcţionarilor publici şi personalului contractual, deoarece în mod incorect s-a considerat că Primăria municipiului Timişoara, este subordonată Ministerului Administraţiei şi Internelor şi că astfel îi sunt aplicabile dispoziţiile art.13 din Legea nr. 138/20.07.1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii. Legea nr. 138/1999, astfel cum rezultă din însuşi titlul ei, stabileşte modalitatea de salarizare şi acordare a altor drepturi numai pentru personalul militar din instituţiile publice de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii. In acest sens prevederile art.l din Legea nr. 138/1999 cuprind o enumerare limitativă a instituţiilor al căror personal militar şi civil beneficiază de indemnizaţia de dispozitiv, respectiv Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul de Interne, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Serviciul de Protecţie şi Pază, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi Ministerul Justiţiei. „Prin urmare, se spune în raportul Curţii, numai personalul civil din ministerele şi instituţiile centrale enumerate în art.l, beneficiază de unele drepturi prevăzute de acest act normativ, iar conform art. 49, personalul civil care desfăşoară activităţi în condiţii similare cu cele ale cadrelor militare, beneficiază de primele, sporurile şi indemnizaţiile acordate acestora”.
Prevederile din Legea nr. 138/1999, referitoare la indemnizaţia de dispozitiv în cuantum de 25 % din salariul de bază, nu sunt aplicabile şi altor categorii de funcţionari publici şi personal angajat pe bază de contract care îşi desfăşoară activitatea în administraţia publică locală, Ministrul Administraţiei şi Internelor neavând atribuţie în privinţa salarizării acestor categorii profesionale, întrucât administraţia publică locală nu face parte din structurile acestui minister iar responsabilităţile personalului civil aflat în subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor sunt diferite prin întinderea şi complexitatea lor în raport de atribuţiile personalului civil care îşi desfăşoară activitatea în cadrul consiliilor locale şi primăriilor, atribuţiuni reglementate de Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată, cele două categorii de personal nefiind plasate în situaţii analoge şi nici comparabile.

Cheltuieli nelegale din bugetul local în valoare estimativă totală de 176.875 lei

Din eşantionul stabilit de echipa de control a Curţii de Conturi Timiş, constituit din persoanele cu funcţii de conducere din aparatul de specialitate al Primăriei Timişoara, rezultă că au fost efecuate cheltuieli nelegale din bugetul local în valoare estimativă totală de 176.875 lei, reprezentând indemnizaţia de dispozitiv achitată în perioada aprilie – august 2010. Raportul Curţii estimează valoare operaţiunilor care constituie abateri la suma de 176.875 lei. Consecinţele economico-financiare ale abaterilor de la legalitate şi regularitate constau în efectuarea de plăţi nelegale din bugetul local de la Cap. 51.02.- Titlul „cheltuieli de personal", reprezentând indemnizaţia de dispozitiv acordată necuvenit calculată pentru eşantionul selectat de auditori publici externi. Primîria Timişoara trebuie ca până pe 20 inuarie să stabilească întinderea prejudiciului estimat la valoarea de 176.875 lei şi să ia măsuril de recuperare a acestuia, reprezentând plăţi efectuate fără temei legal referitoare la plata indemnizaţiei de dispozitiv achitată în perioada aprilie – august 2010 pentru eşantionul stabilit de echipa de auditori publici externi, constituit din persoanele cu funcţii de conducere din aparatul de specialitate al Primăriei Timişoara.

Comentarii

comentarii