Acasă Actualitate Raportări minune de la STPT. Deși pe Bega plutesc 4 vaporașe din...

Raportări minune de la STPT. Deși pe Bega plutesc 4 vaporașe din 7, gradul de încărcare este de 85%

DISTRIBUIȚI

După laudele şefului STPT, potrivit cărora cele şapte vaporetto ar avea un grad de ocupare de 85% în plaja transportului în comun naval, un timişorean a urmărit la pas un vaporaş şi a constatat că un singur călător l-a folosit pe traseu.

Timişoreanul ing. dipl. Nicolae Bîrsan, preşedinte Eco-Nautic Club Timişoara, i-a adresat directorului STPT Nicolae Bitea câteva întrebări la care a primit şi răspunsurile.

Nicolae Bîrsan a fost interesat “după ce formulă a fost calculat gradul de ocupare de 85% al transportului în comun naval cu cele şapte (7) vaporetto, dat fiind că din 7 vapoare unul are motorul crăpat, altuia i se dezintegrează plafonul, iar altele două zac la mal nefolosite. Nu ştim de ce efectiv pe Bega circula doar 3, fapt ce reduce din start gradul maxim potenţial de încărcare la fix jumate din cel raportat de dvs., adică 43%… (3×50/7×50 x 100% = 43%)…!!!. Apoi, faptul că cele 3 vapoare circulă goale, rareori fiind văzut câte un călător urcând sau coborând din ele! Această realitate este demonstrată de multele filmări ce există deja pe internet cu acest fiasco instrumentat de primărie, în care se văd vapoarele oprind în staţii de unde nu urcă/coboară nimeni sau vapoare ce zac în staţii, cât fumează marinarii câte o ţigara, aşteptând un călător rătăcit”,

La această întrebare, Nicolae Bitea, director STPT explică faptul că “în ceea ce priveşte gradul de încărcare pe vaporaşele care efectuează transport public pe Canalul Bega, obiectivul STPT este de 29 de călători pe cursă. De la reluarea transportului public pe Bega, în acest an, începând cu luna martie până în prezent, numărul pasagerilor variază între 37 – 44 de călători/cursă. Gradul de încărcare diferă în funcţie de intervalul orar la care se face referire. La fel este şi în cazul mijloacelor de transport în comun terestre”.

Bitea spune că în luna noiembrie 2018, la care face referire petentul, STPT a înregistrat 13.277 de pasageri ai transportului în comun pe Bega, cu menţiunea că numărul mai scăzut de călători se datorează şi condiţiilor meteo din acea perioadă. Comparativ, în luna august 2019, neîncheiată încă, şeful STPT spune că s-au înregistrat 19.853 de călători care au utilizat vaporaşele în acelaşi regim.

O altă întrebare adresată de Nicole Bîrsan adresată STPT se referă la modul în care se justifică subvenţiile lunare de peste 300.000 lei pe care le solicită primăriei doar pentru serviciul vaporetto, dat fiind că din calculele sale nu se transportă mai mult de 1.000 de persoane lunar (25 curse zilnic x max. 2 călători x 20 zile lunar = 1.000 călători), ceea ce echivalează cu 300 lei subvenţie de la buget pentru fiecare călător transportat.

“Cum justificaţi această subvenţie aberantă de 300 lei/călător, când în orice ţară normală la cap, STPT şi-ar trimite călătorii cu TAXI pentru maximum 10 lei / călător şi ar economisi 290.000 lei lunar?”, întreabă Bîrsan.

Managerul STPT, Nicolae Bitea, spune că această subvenţie se face prin decontarea cheltuielilor de exploatare privind salarii, materiale consumabile, asigurări, întreţinere, curăţenie, cheltuieli care sunt necesare efectuării demersurilor şi obţinerii autorizaţiei de gospodărire a apelor, cheltuieli lunare pentru serviciile prestate de Căpitănia Portului Timişoara necesare supravegherii navigaţiei la navele de pasageri care efectuează curse în regim de transport public şi de agrement, cheltuieli către Administraţia Canal Navigabil Bega Timiş, pentru întreţinerea infrastructurii canalului Bega, pentru ieşirea celor 7 nave de pasageri şi pentru cele 9 construcţii plutitoare (debarcadere).

De asemenea, spune Nicolae Bitea, sunt cheltuielile pentru reemiterea avizelor de operare a punctelor de îmbarcare/debarcare pasageri emise de Căpitănia Zonală Drobeta-Turnu Severin; pentru reemiterea aprobărilor de îmbarcare/debarcare a punctelor amplasate pe Canalul Bega emise de Ministerul Transporturilor, respectiv, cheltuieli pentru şcolarizarea personalului în vederea calificării în activitatea de transport public local pe Canalul Bega.

“În 2019, de la reluarea transportului public naval pe Canalul Bega, peste 140.000 de pasageri au utilizat navele (…) ca mijloc de transport în comun, o parte dintre ei având, la rândul lor, dreptul de a beneficia de gratuităţi pe transportul public în comun, conform HCL 192/2012 (…)”, explică Nicolae Bitea.

Nicolae Bîrsan l-a mai întrebat pe managerul STPT dacă are cunoştinţă de faptul că “folosirea sau prezentarea cu rea-credinţă de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obţinerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Uniunii Europene” se pedepseşte cu

închisoare de până la 15 ani”, dar şi că “la fel se pedepsesc falsurile comise cu scopul de a obţine de la bugetul public, pentru sine sau pentru altul, un folos material ilicit”.

Directorul STPT Nicolae Bitea a răspuns că “având în vedere HCL 30/29.07/2016 privind aprobarea dării în administrare către STPT a unui sistem municipal de transport public naval pe canalul Bega din cadrul proiectului ”Reabilitarea infrastructurii publice urbane a malurilor Canalului Bega”, conform art. 3, ‘RATT va intreprinde toate demersurile necesare pentru asigurarea tuturor mijloacelor organizatorice, logistice, materiale şi financiare pentru funcţionarea întregului sistem, în perioada de operare a acestuia’, STPT deţine autorizaţia pentru activitatea de transport public de pasageri pe căi navigabile”.

Comentarii

comentarii