Acasă Economic Refacerea ecluzelor de la Sânmihaiu Român, nereparate din 1909, stopată din lipsă...

Refacerea ecluzelor de la Sânmihaiu Român, nereparate din 1909, stopată din lipsă de bani

DISTRIBUIȚI

barajul-de-la-sanmihaiul-romanLucrările de refacere a ecluzelor din nodul hidrotehnic de la Sânmihaiu Român, de pe Bega, s-au oprit din cauza lipsei de fonduri. Repararea acestora, care ar necesita 3 milioane de euro, ar însemna undă verde pentru reluarea navigaţiei de râul Bega, spre Serbia. Agenţia de Dezvoltare Economică (ADETIM) a Consiliului Judeţean Timiş încearcă să acceseze fonduri externe în cadrul unor proiecte comune cu Serbia pentru aceste lucrări, însă un rezultat va exista abia la toamnă. Până atunci, lucrările sunt în conservare. “În toamnă vom afla dacă au reuşit să acceseze aceste fonduri. (…). Dacă nu reuşim să accesăm astfel de fonduri, vom încerca să găsim alte surse, inclusiv bugetare. Tot proiectul se ridică la 7 milioane de euro, care include şi alte lucrări conexe. Strict pentru nodul hidrotehnic este nevoie de 3 milioane de euro’, a declarat, joi, Luci Ervin, directorul Administraţiei Bazinale Apele Banat. La Sânmihaiu Român ar trebui reparată stavila şi după aceea ecluza prin care se face trecerea navelor amonte-aval. “Prima dată este pusă la urcat stavila, care trebuie reparată, după care vom devia apa prin stavilă şi vom repara ecluza. După aceea, totul este gata pentru ca să permită tranzitarea navelor”, a precizat Ervin.
Nodul hidrotehnic a fost construit pe vremea Imperiului Austro-Ungar, în 1909. Lucrări de reparaţii nu s-au mai făcut, ci doar au fost promovate demersuri în acest sens în anul 1984, dar reparaţia nu a fost executată până în prezent. “De atunci, sunt achiziţionate porţile de la ecluze, dar nu au fost montate; cu trecerea timpului, lucrarea s-a degradat şi mai mult, iar noi căutăm orice soluţie pentru a accesa fonduri şi a repara acest nod. Dacă nu-l reparăm, nu putem vorbi despre o navigaţie pe Bega şi în aval. În amonte se poate circula cu vaporul, dar de la nod, nu”, a explicat directorul ABA Banat. Pe de altă parte, dr. ing. Alexandru Bărboi, căpitan de port specialist, şeful Oficiului de Căpitănie Timişoara, a declarat că pentru o cale navigabilă pe Bega în afara Timişoarei, în primul rând, trebuie terminate ecluzele de la Sânmihai şi Uivar, deoarece, fără acestea nu au cum să intre navele. “După Revoluţie, am vrut să luăm ecluzele (administraţia portuară navală Timişoara, n.r.) şi să le concesionăm, dar nu s-a putut face nimic. Trebuia să se facă o societate care să concesioneze ecluzele şi să dea drumul la navigaţie”, a susţinut Alexandru Bărboi.

Comentarii

comentarii