Acasă Actualitate Rotary Cetate Timișoara – TM2023! Superspectacol cu artiști români care încântă lumea:...

Rotary Cetate Timișoara – TM2023! Superspectacol cu artiști români care încântă lumea: Luiza Fatyol, Ioan Hotea, George Petean și Ciprian Teodorașcu

DISTRIBUIȚI

Rotary Cetate Timișoara face un gest de reverență pentru muzica clasică și aduce la Timișoara mari artiști români care încântă lumea: Luiza Fatyol, Ioan Hotea, George Petean și Ciprian Teodorașcu.

”Evenimentul nostru s-a născut din dorința de a ne implica activ în proiectul de țară care anul în 2023 pune Timișoara pe harta culturii europene. Concertul de operă pe care îl propunem publicului aduce voci colosale ale muzicii internaționale, români talentați, tineri și celebri, care vor cânta pe scena timișoreană. Prin acest concert ne-am asumat misiunea de a eleva spiritul uman și de a îmbogăți cultural comunitatea prin puterea vocilor și a muzicii de operă, cea care reușește de sute de ani să genereze pasiuni și să emoționeze”, explică rotarienii.

Mai mult ca în orice altă artă interpretativă – vocea de operă – este un ”instrument” capabil să ofere înălțare spirituală, pace, vindecare, expresie artistică, unicitate. Astfel, timișorenii vor avea parte de toate acestea prin intermediul unor artiști cu o carte de vizită impresionantă!

Soprana Luiza Fatyol s-a născut in anul 1987 în Satu Mare într-o familie de muzicieni. La vârsta de 5 ani a început să studieze vioara îndrumată de tatăl ei, un celebru violonist. La vârsta de 17 ani a ales să studieze canto clasic, care i-a asigurat intrarea la Academia de Muzică “Gh. Dima” din Cluj-Napoca.

A debutat în anul 2009 la Opera Maghiară din Cluj și în paralel cu munca pe scenă s participat la numeroase concursuri de canto naționale și internaționale, numărându-se mereu printre premianți. În anul 2011, Luiza este acceptată în Studioul de Operă al “Deutsche Oper am Rhein” Düsseldorf , participand la masterclass-uri susținute de nume importante din domeniu.

În 2014 devine solista Operei “Deutsche Oper am Rhein” Düsseldorf /Duisburg unde activează până în prezent, cu un portofoliu impresionant de roluri precum : Susanna “Nunta lui Figaro” (Mozart), Donna Elvira “Don Giovanni” (Mozart), Adina “Elixirul dragostei” (Donizetti), Norina “Don Pasquale” (Donizetti), Micaela “Carmen” (Bizet), Juliette “Romeo și Julieta” (Gounod), Gilda “Rigoletto” (Verdi), Violetta Valery “La Traviata” (Verdi), Mimi “La Boheme” (Puccini) și Gerhilde “Walkiria” (Wagner).

Tenorul Ioan Hotea s-a născut în 1990 la Baia Mare, unde a studiat artele și apoi canto. În perioada 2009-2013 a urmat Academia de Muzică din București și mai apoi a lucrat cu tenorul Alberto Cupido în Italia. Între 2011 și 2013 a fost solist al Operei Naționale din București iar debutul internațional a venit în 2013 pe scena Operei din Monte Carlo. A debutat la Royal Opera în sezonul 2016/17, înlocuindu-l pe Roberto Alagna în rolul Nemorino din Elixirul Dragostei de Gaetano Donizetti. Din 2015 activează la Teatrul de Stat Hessian din Wiesbaden .

Este laureat al numeroase concursuri de canto, între cele mai cunoscute fiind  Grand Prix – Hariclea Darclée – România 2015 și Premiul I și Premiul Zarzuela – Operalia Placido Domingo – Londra 2015.

A cântat în numeroase concerte vocal-simfonice în România, cu Orchestra Filarmonică George Enescu, și în străinătate, cu Orchestra Filarmonică St. Petersburg și cu cea a Conservatorului Ceaikovski din Moscova. A urcat pe scene la Paris, Monte Carlo, Stuttgart, Zürich, Viena, Atena, München, etc. Are u  palmares impresionant de roluri.

Baritonul George Petean a absolvit cursurile Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, secţia canto, orașul natal fiind și locul în care s-a perfecţionat vocal cu Vicente Sardinero şi Giorgio Zancanaro. A debutat în anul 1997 pe scena Operei din Cluj Napoca cu rolul titluar din opera „Don Giovanni“ de W. A. Mozart, în timp ce debutul său internaţional a fost consemnat în anul 2000 pe scena Operei din Roma, în opera „Boema“ de G. Puccini.

În perioada 2002 – 2010 a fost solist permanent al Operei din Hamburg și în paralel a apărut pe scena operelor din Frankfurt, Viena, Pekin, Covent Garden din Londra, Bolognia, Opera Naţională din Paris, Festivalul din Bregenz, Geneva, Opera Metropolitan din New York, Opera Naţională din Paris, Opera din Monte Carlo, Opera de Stat din Viena, Operele din Frankfurt, Hamburg, Munchen, Essen, Lausanne, Liege, Toulouse, Berlin.

Este unul dintre cei mai cunoscuți baritoni români ai momentului pe scena muzicală internațională, fiind constant invitat să interpreteze roluri în mari creații de Puccini, Verdi, Donizetti, etc. Metropolitan Opera din New York, Opera Regală Covent Garden din Londra, Teatro Real din Madrid sau Teatrul Liceu din Barcelona sunt câteva dintre scenele prestigioase pe care baritonul George Petean a evoluat în ultimii ani, în spectacole care i-au adus un impresionant palmares și recunoșterea internațională.

Marile voci de operă au nevoie și de o orchestră care să asigure partea instrumentală a unui spectacol. Filarmonica Banatul din Timișoara va avea oportunitatea să fie parte a acestui spectacol pregătit de Rotary Cetate Timișoara pentru publicul timișorean și nu numai.

Pupitrul dirijoral va fi asigurat tot de un artist român cunoscut pe scenele lumii: Ovidiu-Ciprian Teodorașcu Artamanov.

Dirijorul Ciprian Teodorașcu s-a născut în 1976 la Galați. Este absolvent al Universității Naționale de Muzică din București, secțiile compoziție și dirijat, unde a beneficiat de îndrumare unor eminenți dascăli și s-a perfecționat în Franța, cu celebrul maestru al baghetei, Alain Paris. În anii 2001-2002 a fost dirijor al Operei Brașov, iar din 2003 este dirijor al Operei Naționale din București.

De-a lungul activităţii sale artistice, Ciprian Teodoraşcu a colaborat cu personalităţi ale teatrului liric precum Alberto Rinaldi, prim-solist la Teatro alla Scala din Milano, Eduard Tumagian şi Alexandru Agache şi stele ale baletului, precum Alina Cojocaru şi Anastasia Kolegova.

A primit numeroase premii și a participat la deschiderea stagiunii 2007 – 2008 a Operei din Sarajevo şi, tot în 2007, la Concertul Extraordinar prilejuit de Ziua Naţională a României la Teatro Malibran din Veneţia.

Ciprian Teodorașcu a colaborat în cariera sa dirijorală cu teatre lirice precum: Opera Națională din Timișoara, Opera Comică pentru Copii București, Teatrul „Nae Leonard” din Galați, Teatrul de Operetă „Ion Dacian” București, dar și cu filarmonici din țară. De asemenea, Ciprian Teodorașcu are mai multe apariții pe scena Ateneului Român și pe cea a sălii de concerte a Societății Române de Radiodifuziune, precum și câteva importante prezențe în spațiul internațional.

Repertoriul său de operă cuprinde numeroase titluri, de la Boito, Donizzeti, Leoncavallo, Mascagni, Mozart, Puccini, Verdi, Haydn, Ceaikovski, Prokofiev și mulți alții.

Filarmonica Banatul Timișoara

Prima instituție de acest gen a fost Societatea Filarmonică din Timișoara, creată la 21 octombrie 1871, după modelul vremii. La înființarea ei au existat un cor bărbătesc și câțiva instrumentiști pentru activități în genul muzicii de cameră.

Instituția ”Filarmonica Banatul Timișoara”, în forma actuală, a fost înființată la 15 aprilie 1947 prin decret regal al Regelui Mihai I.

Au concertat pe scena timișoreană muzicieni de talie internațională precum Johannes Brahms, Bela Bartok, Arthur Rubinstein, Cella Dellavrancea, Traian Grozăvescu, iar George Enescu a concertat începând cu anul 1921 şi până în 1943, de nu mai puțin de 12 ori, la 50 de ani fiind făcut cetățen de onoare al orașului, pe vremea primarului Emil Grădinaru.

Pe lângă concertele săptămânale, filarmonica găzduiește și alte manifestări culturale cum ar fi: Festivalul internațional Timișoara muzicală, Festivalul de muzică veche, Festivalul de chitară, Festivalul de muzică nouă “Intrada”, Zilele muzicale “George Enescu”, Festivalul muzicii sacre, Gala Blues/Jazz Kamo.

Teatrul Național din Timișoara

Palatul Culturii din Timișoara cea mai reprezentativă clădire culturală din oraș, cu o istorie care a început în 1872 când a fost construit prima dată. După un incendiu și trecerea din domeniul privat în proprietatea administrației de la acea vreme, redeschiderea teatrului s-a făcut la 12 decembrie 1882. În 1936 a fost renovată după modelul cu care ne-am obișnuit.

Comentarii

comentarii