Acasă Actualitate Ștrandul din Variaș, o controversă încă neexplicată

Ștrandul din Variaș, o controversă încă neexplicată

DISTRIBUIȚI

Ștrandul Comunal din Variaș a fost dat în folosință în vara anului 2018, după ce pentru construcția sa primăria a semnat un contract în valoare de peste 3,4 milioane de lei, TVA inclus. La începutul anului 2018, în luna martie, după finalizarea lucrărilor, s-a propus concesionarea ștrandului. Firma care a câștigat licitația l-ar avea ca acționar majoritar, acuză Cosmin Herman, președintele USR Variaș, pe un cunoscut al primarului.

În primă fază, contractul de execuție a lucrărilor a fost semnat pe 18 iulie 2016, cu compania CIV Group, prețul stabilit fiind de 2.859.700 de lei, la care se adaugă 571.940 de lei TVA, fiind stipulată și suma pentru cheltuieli neprevăzute, 285.970,70 lei, la care se adaugă 57.194,14 lei TVA.

În 23 aprilie 2014, Hotnews a menționat firma CIV Group într-o anchetă referitoare la achizițiile publice făcute de rețeaua de apropiați ai baronilor PSD din Consiliul Județean Mehedinți, aceasta beneficiind de mai multe contracte de achiziții publice. Conform celor de la Hotnews, unul dintre reprezentanții societății comerciale, Silviu- Ionel Cioclei, asociat, deținând 50% dintre acțiuni, a fost președintele filialei județene a Partidului Conservator și consilier județean, scrie Hotnews.

Primarul Nicolae Birău spune că nu cunoștea aceste detalii, el doar „trezindu-se pe cap, încă o dată, cu această firmă”, în urma licitației. În trecut, spune acesta, au existat probleme cu CIV Group, după ce societatea nu și-a respectat toate prevederile dintr-un contract de execuție a unor lucrări de canalizare. Mai exact, aceasta nu s-ar fi ocupat de mentenanța unei stații de epurare, prin faptul că nu a achiziționat software-ul necesar acesteia.

Pentru plata unei părți din suma menționată în contract, pe 18 iunie 2018, Consiliul Local Variaș a aprobat luarea unui împrumut bancar de 1.888.500 de lei de la CEC Bank. În urma ședinței de Consiliu Local Variaș din 24 februarie 2020, hotărârea din 2018 a fost anulată. Între timp, spune Nicolae Birău, nici nu s-a mai discutat despre acel credit, motivând prin faptul că Ministerului Finanțelor, prin organismul care se ocupă de datoriile publice, despre care spune că „nu știa până nu s-a lovit de el”, nu a putut pune la dispoziție banii necesari, la acel moment.

De asemenea, în data de 7 octombrie 2019, a fost publicat anunțul de vânzare prin executare silită a șase terenuri din localitatea Variaș pentru recuperarea sumei de 2.213.616,92 lei de către CIV Group. Suma totală este alcătuită din valoarea creanței, 1.888.493,26 lei, la care s-au adăugat penalități în cuantum de 0,1%/zi din această valoare.

Deși cel mai mare dintre acestea, de aproximativ 26 de hectare, a fost scos la licitație cu prețul de pornire de 1.188.801 lei, acesta ar fi fost adjudecat, conform lui Cosmin Herman, cu 429.831,94 lei, în data de 3 februarie 2020. Terenul, spune tot președintele USR Variaș, ar fi fost cumpărat de SC Sofimar Housing SRL, în timp ce alte două terenuri, tot din dosarul nr. 939, au fost cumpărate, pentru prețuri la fel de reduse de societatea Banat Pig.

În legătură cu acestea, Birău a spus că, într-adevăr, societatea CIV Group a dorit executarea silită. Totuși, primarul a explicat că în acel moment, în bugetul Primăriei se puteau găsit posibilități de achitarea a celor aproximativ 1,9 milioane de lei, dar nu a vrut să îi plătească din cauza nerespectării termenilor din contractul pentru canalizare. Acesta mai garantează că terenurile vor ajunge înapoi în domeniul privat al Variașului.

În data de 28 ianuarie 2020, executorul judecătoresc, la solicitarea creditoarei CIV Group, a cerut desființarea popririi asupra debitoarei U.A.T. Variaș. Birău spune că cele două părți s-au înțeles ca suma rămasă de plătit să fie eșalonată, în plăți lunare de câte 100.000 de lei, terenurile urmând să revină Primăriei. „După cum se vede, nu am luat banii și i-am cheltuit de capul meu, după cum spun unii”, ne-a transmis acesta.

În ceea ce privește contractul de concesiune asupra ștrandului, în Studiul de Oportunitate prezentat în Consiliul Local Variaș în martie 2018 apare ca redevență propusă suma de 69.158 de lei, plătită anual, pe o perioadă estimată la 49 de ani. Astfel, concesionarul ar fi urmat să plătească, în total, minim 3,38 de milioane de lei, aproximativ suma investită de Primărie pentru amenajarea ștrandului.

Din informațiile puse la dispoziție de Primăria Variaș, reiese faptul că au fost trei firme înscrise la licitația anunțată, pe 24 aprilie 2018, în Renașterea Bănățeană, Jurnalul Național și Monitorul oficial: S.C. OPUS COELUM S.R.L., S.C. ROXINOV S.R.L. și S.C. FALCO RAL CONSTRUCT S.R.L. Din ce spune Herman, ultimele două ar „firme de-ale casei”, motivând prin faptul că Primăria Variaș realizează plăți de sute de mii de lei către acestea, multe în baza unor contracte de atribuire directă.

La ședința de deschidere a plicurilor cu ofertele, desfășurată pe 16 mai 2018, s-a stabilit că societatea câștigătoare este S.C. OPUS COELUM S.R.L., obținând punctaj maxim. Pe data de 25 mai a fost semnat și contractul de concesionare, redevența fiind stabilită la 71.000 de lei/an. Ulterior, în data de 30 mai 2019, aceasta a fost actualizată cu rata inflației, ajungând la 71.333,70 lei, pe perioada 1 iunie 2019-31 mai 2020.

Firma câștigătoare, OPUS COELUM SRL, are doi asociați, Buzic Teodor, cu 990 de părți sociale, și Nechilciuc Lucica, cu restul de 10. Primul este cel despre care Cosmin Herman presupune că este soțul verișoarei primare a lui Nicolae Birău. De asemenea, în 2018, Buzic apărea ca  asociat și în firmele TNV Sercurity SRL și Birom 2007 SRL. Cosmin Herman spune că prima societate a mai încheiat, în trecut, contracte cu Primăria Variaș și că cea de-a doua ar fi „una dintre firmele lui Birău”.

Useristul îl acuză pe primar că ar fi înlesnit atribuirea contractului de concesiune către această societate. În apărarea sa, edilul spune că nu există nicio legătură de rudenie cu Teodor Buzic și mai mult, fiindcă a externalizat alcătuirea comisiei de jurizare a ofertelor, nici nu se pune problema ca el să fi influențat în vreun fel decizia. „Nu pot impune unei firme să nu se prezinte la o licitație publică”, spune acesta.

Societatea OPUS COELUM SRL a avut, conform termene.ro, în 2018, anul ultimei actualizări de date, o cifră de afaceri de 153.152 de lei, dar a ieșit pe pierdere, cu 5.901 lei. În același an, firma ar fi avut, în medie, un singur angajat. Totodată, de la înființare, până la începutul lunii februarie 2020, societatea nu câștigase niciun contract de achiziții publice prin SEAP sau SICAP.

Conform datelor de pe termene.ro, în Monitorul Oficial ar fi apărut doar o singură dată numele firmei, în afara mențiunii din 23 martie 2018, când aceasta s-a înființat. Pe 4 ianuarie 2019, OPUS COELUM a adăugat un sediu nou, în urma încheierii unui contract de concesiune, posibil chiar cel al ștrandului.

Comentarii

comentarii