Acasă Cultura Strauss și Brahms – vineri, la Filarmonica Banatul. Avancronică de concert

Strauss și Brahms – vineri, la Filarmonica Banatul. Avancronică de concert

DISTRIBUIȚI

Vineri, 18 ianuarie 2019, de la ora 19.00, va avea loc un nou concert al Filarmonicii „Banatul”. Maestrul Gheorghe Costin este prezent atât în calitate de dirijor, cât şi de compozitor. Programul propus este alcătuit din Concert pentru soprană şi orchestră de Gheorghe Costin, Poemul simfonic „Don Juan” op.20  de Richard Strauss şi  Dublul concert pentru vioară şi violoncel în la minor, op. 102 de Johannes Brahms.

Concert-maestrul Mircea Tătaru a explicat că Gheorghe Costin s-a născut la Baia Mare la 1 mai 1955. Studiile superioare muzicale le-a făcut la Universitatea de Muzică din Bucureşti unde i-a avut profesori pe Constantin Bugeanu şi Iosif Conta la dirijat, Dan Constantinescu la compoziţie şi armonie, Ştefan Niculescu la forme muzicale şi pe Aurel Stroe la orchestraţie. Pentru activitatea sa dirijorală este cunoscut în aproape toate centrele muzicale din Europa. A fost dirijorul permanent al Filarmonicii din Tg. Mureş şi apoi al Filarmonicii din Iaşi. Din anul 2001 este dirijor permanent al Filarmonicii din Timişoara. A participat la festivaluri şi concursuri importante în ţară şi în Europa. A dirijat în Timişoara premierele operelor „Othelo” şi „Turandot”. Concertul pentru soprană şi orchestră, prezentat în 1968 la Tg. Mureş, va fi interpretat vineri seara de soprana Ramona Morăriţa.

Scris în 1888, acest opus 20  al lui Strauss este inspirat de poemul cu acelaşi nume a lui Nicolaus Lenau. Spre deosebire de versurile poetului suferinţelor umane, eroul lui Strauss cântă în luminosul poem simfonic glorificarea dragostei fericite. Ascultând lucrarea unui tânăr de aproape 20 de ani, poţi fi copleşit de sonorităţile sugestive şi ispititoare care se revarsă cu generozitate. Această creaţie oglindeşte întreaga epocă, Strauss dorind să demonstreze că forţa vitală este mai puternică decât sentimentul de veşnică nemulţumire şi regret. Eroul său nu este o copie muzicală asemănătoare lui Don Juan din opera lui Mozart, sau celor din creaţiile lui Molière, Calderon sau Puşkin, ci pătruns de bucuria de a trăi şi de toata gama senzaţiilor unui eros elementar. Tragicul nu copleşeşte ideea poetică, ci întâlnim un limbaj sonor dinamic, antrenat de forţa înflăcărată a tinereţii.

Concertul pentru vioară, violoncel şi orchestră de Johannes Brahms, a fost compus în vara anului 1887 şi bineînţeles, a fost dedicat prietenului său Josef Joachim. Prima audiţie a concertului a avut loc la Köln, sub conducerea lui Brahms, avându-i ca solişti pe Josef Joachim la vioară şi pe Robert Hausmann la violoncel. Reeditând prin mijloace moderne vechiul concerto grosso pentru mai multe instrumente soliste, Brahms a îmbinat strălucit vechea tradiţie cu factura nouă, corespunzătoare tehnicilor componistice ale vremii sale. Acest concert, în care primează tehnica dezvoltării simfonice, poate fi  denumit o simfonie cu două instrumente soliste. Partitura celor două instrumente soliste nu este un comentariu sau o însoţire a parcursului simfonic, ci este o adevărată piatră de încercare, atât prin exigenţele muzicale cât şi datorită dificultăţilor tehnice ale discursului. Gabriel Popa la vioară şi Alexandra Guţu la violoncel, ne vor dezvălui atât frumuseţea acestui dublu concert cât şi calităţile lor de interpreţi – a explicat concert-maestrul Mircea Tătaru.

 

Comentarii

comentarii