Acasă Actualitate STUDIU. Scurtarea programului magazinelor, ca măsură pentru reducerea transmiterii COVID-19, nu funcționează

STUDIU. Scurtarea programului magazinelor, ca măsură pentru reducerea transmiterii COVID-19, nu funcționează

DISTRIBUIȚI

În România, inclusiv în Timiș, în a doua parte a lunii august în mod special, au reînceput să crească ratele de infectare cu COVID-19. Drept urmare, aplicând legislația în vigoare la nivel național, comitetele județene pentru situații de urgență au reînceput să introducă UAT-uri pe anexele cu restricții în funcție de rate de infectare.

Conform hotărârii Comitetului Național pentru Situații de Urgență, la rate mai mari de 4 cazuri la mia de locuitori, la fel ca și în precedentele perioade cu răspândire accentuată a infecției cu SARS-CoV-2, deja se impun reduceri de program pentru unitățile comerciale, prima dată doar în weekend, mai apoi, la rate de peste 7,5, și în restul săptămânii.

Această măsură este impusă în ideea că s-ar reduce numărul de vizite în localuri, în magazine, supermarketuri și, la modul general, în spații închise. Astfel, s-ar presupune că se reduce probabilitatea de transmitere a infecției cu noul coronavirus. Totuși, studiile efectuate de unul dintre operatorii economici din România, Profi, sugerează că, prin această măsură, singurul efect concret a fost creșterea densității clienților în magazin. Astfel, șansa de transmitere a COVID-19 chiar ar crește, de fapt.

În studiul care ia în considerare două săptămâni distincte, una cu restricții – din perioada în care era încă activă „carantina de noapte” – și alta fără, se văd diferențe semnificative în densitatea clienților. Față de săptămâna cu program mai scurt, în săptămâna în care magazinele au funcționat non-stop, la orele de vârf se observă și o scădere de 11 procente a densității. Tot la ore de vârf, și în magazinele „normale”, cele cu program până la ora 23, se vede o diferență de -10%. Și în celelalte ore s-au înregistrat scăderi, însă nu la fel de pronunțate.

Mai exact, dimineața, între orele 6 și 12, comparând săptămâna 19 (cu restricții) cu săptămâna 21 (fără restricții), diferența de densitate este de -5,4% în magazinele non-stop și de -5,8%, în magazinele cu program normal. Mai apoi, de la 12.00 la 16.00, diferențele sunt de -7,2, respectiv -5,3%. Strict pentru magazinele nonstop, în intervalele 16.00-17.00, 17.00-18.00, 18.00-19.00, 19.00- 20.00, 20.00-21.00, diferențele sunt de -11,5; -11,4; -9,1; -7,8 și, respectiv, -10,8%. Pentru magazinele cu program normal, aceleași diferențe sunt de: -10,4; -10,4; -10,3; -9,9 și 15,1%.

Valorile sunt exprimate în numărul mediu de persoane pe o suprafață de 4 metri pătrați. Suprafața luată în calcul este cea totală, din care este eliminată cea ocupată de rafturi, frigidere și alte piese de mobilier.

De altfel, rezultatul nu era neapărat foarte greu de anticipat, din moment ce Organizația Mondială a Sănătății (OMS), recomandă mersul la cumpărături în „afara orelor de vârf”. În mai multe țări europene, Polonia de exemplu, magazinele și supermarketurile chiar și-au extins semnificativ programul.

Comentarii

comentarii