Acasă Actualitate Telespectatorul european s-a săturat de criza financiară

Telespectatorul european s-a săturat de criza financiară

390
DISTRIBUIȚI

Telespectatorii europeni au obosit urmărind ştiri şi reportaje despre criza financiară şi majoritatea consideră că acoperirea excesivă a acestui subiect în mass media a dus la înrăutăţirea situaţiei. Majoritatea respondenţilor au admis că petrec mai puţin timp în baruri şi restaurante, comparativ cu perioada de dinaintea crizei şi călătoresc mai puţin.
În locul acestor distracţii, oamenii au optat pentru a sta mai mult acasă, pentru a se uita la televizor, naviga pe internet şi şi-au petrecut mai mult timp vizitându-şi prietenii ori familia. Rezultatele sondajului arată că modalitatea în care oamenii s-au informat despre criza financiară variază de la o ţară la alta; ţările din Europa Centrală şi de Est s-au bazat în principal pe televiziune şi internet, şi mai puţin pe ziare şi radio, în timp ce în celelalte ţări oamenii au presa scrisă ca principală sursă de informare. Radio-ul a fost cel mai puţin utilizat mijloc de informare cu privire la criza financiară.
Acestea sunt câteva dintre constatările cele mai importante ale celui de-al şaselea sondaj de televiziune realizat anual de UPC în 10 ţări europene. În Belgia sondajul a fost realizat de către Telenet, iar în Elveţia de către Cablecom. Sondajul din acest an şi-a concentrat atenţia pe două subiecte principale: impactul pe care criza financiară l-a avut asupra comportamentului consumatorilor legat de privitul la televizor şi schimbările apărute în viaţa de zi cu zi a europenilor din cauza crizei.
 
Sătui de criză

În majoritatea ţărilor europene oamenii au răspuns că s-au săturat să audă despre criza financiară la televizor. În Belgia, Republica Cehă, Irlanda, Olanda, Polonia şi Slovacia, mai mult de jumătate din populaţie se declară sătulă până peste cap de acest subiect. În majoritatea celorlalte ţări, 40% sau mai mult dintre respondenţi consideră de asemenea că situaţia a fost exagerată la TV. Numai în Austria, Ungaria şi Elveţia o treime din populaţie au fost de acord cu această afirmaţie. O altă observaţie interesantă este că Miniştri de Finanţe sau Prim Miniştri din ţările unde s-a realizat sondajul nu au avut de câştigat în credibilitate prin prezenţa lor şi dezbaterea acestui subiect la televiziune.

Comportamentul consumatorilor legat de privitul la televizor

Cateva rezultate interesante legate de comportamentul consumatorilor legat de privitul la televizor pe timp de criză constau în faptul că cei mai mulţi europeni nu s-au refugiat în programe TV gen seriale, jurnale de călătorii sau programe de sport pentru a scăpa de recesiunea economică. Respondenţii sondajului au indicat că nu au fost deranjaţi să se confrunte cu programe ce aveau ca subiect oameni care şi-au pierdut locul de muncă sau casa din cauza crizei financiare. Numai în Olanda aproximativ jumătate dintre respondenţi au spus că nu le place să urmărească astfel de programe. De asemenea, majoritatea europenilor nu mai urmăresc la fel de mult programe TV despre vacanţe şi călătorii faţă de perioada de dinaintea crizei.

Mai multe activităţi acasă

Rezultatele sondajului au mai arătat că, atunci când vine vorba despre reducerea activităţilor de relaxare (ieşiri în baruri şi restaurante sau la cinema) a fost primul lucru avut în vedere. Această tendinţă de reducere a activităţilor de petrecere a timpului liber în oraş s-a regăsit în toate ţările, cel mai mult în Irlanda, unde 64% au răspuns că au petrecut mai puţin timp în baruri şi restaurante şi 48% au mers mai rar la cinematograf. Imediat după Irlanda, respondenţii din Polonia, România, Ungaria şi Slovacia şi-au regândit modalităţile de petrecere a timpului liber din cauza crizei, şi nu numai a acestor două activităţi de relaxare menţionate mai sus. Aproximativ un sfert din populaţie şi-a redus şi activităţile sportive, au cumpărat mai rar ziare şi au alocat mai mult timp pentru DVD, video şi jocuri video. Activităţile de relaxare ale olandezilor au fost cel mai puţin afectate de criza financiară. Doar 25% dintre persoanele chestionate în Olanda au răspuns că şi-au petrecut mai puţin timp în baruri şi restaurante în anul 2009 şi doar 18% au răspuns că au mers mai rar la cinematograf. Este o diferenţă destul de mare comparativ cu alte ţări, unde între o treime şi jumătate din respondenţi au cheltuit mai puţini bani cu aceste activităţi.

Sursa preferată de ştiri despre criză

Sondajul de televiziune realizat de UPC în 2009 a întrebat şi la ce sursă media au apelat respondenţii pentru a a afla noutăţi legate de criza financiară: ţările din Europa de Est se bazează pe internet şi TV, mai rar pe presa scrisă şi radio; o cincime din populaţia ţărilor est europene par ca şi-au anulat abonamentele la ziare. Dimpotrivă, austriecii şi elveţienii sunt dependenţi în primul rând de ziarele lor. Olandezii, belgienii şi românii au indicat televiziunea ca sursă preferată de informaţii. În Cehia, majoritatea populaţiei (60%) utilizează internet-ul ca sursă principală de informaţii, cel mai mare procent din toate cele 10 ţări europene în care s-a realizat sondajul. Radio-ul este mediul de comunicare cel mai puţin utilizat în toate ţările, doar irlandezii preferându-l ca a doua sursă de informaţii despre criză.
Sondajul european de televiziune este realizat anual şi oferă detalii despre obiceiurile de consum ale telespectatorilor europeni şi despre rolul pe care îl are televiziunea în viaţa europenilor. Sondajul a fost derulat în perioada octombrie – decembrie 2009. La sondaj au participat 10.804 de persoane din 10 ţări: Olanda, Belgia, Irlanda, Austria, Elveţia, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia şi România. Sondajul a fost coordonat de compania The Reputation Institute, unul din liderii internaţionali în domeniul cercetării de piaţă. Acesta este al şaselea an consecutiv în care UPC a iniţiat sondajul de televiziune.
 

Comentarii

comentarii