Acasă Cultura Expoziția ‘De la baroc la neobaroc’, o metaforă a spațiului public de...

Expoziția ‘De la baroc la neobaroc’, o metaforă a spațiului public de secol XVIII, la MArT

DISTRIBUIȚI

ecpo barocExpoziția ”De la baroc la neobaroc”, caracterizată de organizatori ca fiind ”o metaforă a spațiului public și privat”, care redă ambianța veacului al XVIII-lea, a fost vernisată sâmbătă la Muzeul de Artă Timișoara (MArT).

Tablouri, obiecte de ceramică, porțelanuri, ceasuri, documente și monede, cărți ce pot să reconstituie atmosfera de secol al XVIII-lea din Timișoara și, de fapt, o atmosferă a Europei Centrale a secolului XVIII uimesc prin opulență și bun gust.
”Timișoara a aparținut o perioadă de timp acestei forme de civilizație, Middle Europe, iar acest lucru s-a întâmplat după ce Timișoara a fost cucerită de către habsburgi, respectiv Eugeniu de Savoya, care a cucerit acest oraș (…). Muzeograful a creat atmosfera de secol XVIII. Vedem cum se întâmpla să existe o masă de recepție a unui guvernator al acelui veac, care conducea o regiune în interiorul Imperiului. La masa aceasta se așezau nu doar guvernatorii împăratului, civili și militari, la o asemenea recepție, la masă se așezau și împăratul Iosif al II-lea, când venea de la Viena (de trei ori a fost în Banat — n.r.), episcopii romano-catolic, ortodox, rabinii spanioli sau italieni care erau în zonă. Aceasta vorbește foarte mult despre spiritul de comunicare și de toleranță în sensul de frățietate, care a existat aici”, a afirmat prof. univ. dr. Victor Neumann, directorul muzeului.
Potrivit muzeografului Marius Cornea, ”masa de recepție este organizată în manieră franceză, pentru că Secolul Luminilor a stat sub influența franceză, chiar și la Curte”.
”Eugeniu de Savoya stă alături de împăratul Carol al VI-lea, vizavi de împărăteasa Maria Tereza și împăratul Iosif al II-lea. Efigia împăratului ne veghează de deasupra ușilor. Salonul de recepție reprezintă o metaforă a spațiului public, iar alături — salonul ceaiului este o metaforă a spațiului privat”, a arătat Cornea.
Aproape toate piesele — porțelanuri și arta decorativă — aparțin MArT, tacâmurile au fost împrumutate de la un ONG care s-a implicat în organizarea expoziției, elemente tipic baroce ale mesei, ‘care provoacă uimire’, păsările împăiate, fazani sau rațe sălbatice — provin de la dr. Virgil Feier, iar paharele, de la enoteca de Savoya.
Sala Barocă a MArT este cel de-al treilea salon dedicat expoziției, unde sunt expuse picturi monumentale, aducându-l în prim plan pe unul dintre cei mai importanți artiști contemporani, Gheorghe Fikl, care vine în fața publicului cu o serie impresionantă de astfel de creații plastice.
”Creațiile lui Fikl se remarca prin opulență, frumusețe, eleganță și sugerează cum nu se poate mai bine hibriditatea culturală a omului la început de secol al XXI-lea. Expoziția e una inedită, în care sunt prezentate în chip comparativ barocul și neobarocul, opera lui Fikl sugerând puntea peste timp ce face posibilă mai buna întelegere a creațiilor locale și universale. Astfel, MArT și Fundația Herczeg nu doar rememorează cultura și arta unui timp istoric, ci și legăturile și transformările petrecute în cei 300 de ani de europenitate în spațiul Banatului Timișoarei”, a remarcat Victor Neumann.

 

 

Comentarii

comentarii