Acasă Economic Asiguratorii cer modificări ale Normei RCA

Asiguratorii cer modificări ale Normei RCA

DISTRIBUIȚI

asigurariÎmbunătăţirea cadrului normativ referitor la asigurarea RCA este cu atât mai importantă cu cât acesta se referă la un segment care are incidenţa cea mai ridicată în privinţa despăgubirilor, în primul rând sub aspectul valorii indemnizaţiilor plătite anual păgubiţilor, dar şi al numărului de beneficiari indemnizaţi în baza existenţei poliţelor RCA în vigoare.

Anual, asigurătorii plătesc aproximativ 300.000 de dosare de daună pe RCA, cuantumul despăgubirilor situându-se, în ultimii 3 ani, la o valoare medie anuală de circa 400 milioane de euro. Practic, mai mult de 40% din totalul indemnizaţiilor plătite de asigurători în ultimii 3 ani în contul asigurărilor generale se referă la despăgubiri aferente poliţelor RCA.
În viziunea membrilor Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România – UNSAR, respectiv 25 de companii de profil, care deţin o pondere de peste 90% din piaţa locală de asigurări., propunerile de modificare a normelor ce guvernează activitatea RCA în România vizează câteva obiective clare: creşterea gradului de prudenţialitate pentru acest segment de piaţă, creşterea transparenţei şi controlul îmbunătăţit al cheltuielilor. Cu privire la acest din urmă aspect – controlul cheltuielilor -, UNSAR a înaintat propuneri concrete de actualizare a Normei RCA astfel încât aceasta să respecte principiul rezonabilităţii privind acoperirile din poliţele RCA, respectiv introducerea conceptului de valoare de piaţă a vehiculelor la data daunei.

Aplicarea principiului rezonabilităţii privind acoperirile din poliţele RCA

Varianta actuală a Normei RCA permite interpretări subiective generatoare de distorsiuni la nivelul costurilor cu reparaţiile pretinse de unele dintre unităţile reparatoare. În ultima perioadă, se manifestă din ce mai pregnant tendinţa de interpretare a legislaţiei curente în direcţia maximizării veniturilor unora dintre service- urile auto. Se ajunge la supradimensionarea costurilor cu reparaţiile, în condiţiile în care devizele de reparaţii emise de unele unităţi reparatoare conţin tarife de manoperă şi cu piesele de schimb de două cu până la peste 5 ori mai mari faţă de mediile practicate de către unităţile de specialitate autorizate de producătorii de vehicule. Încărcarea artificială a costurilor cu reparaţiile nu generează niciun beneficiu pentru consumatorul român. Dimpotrivă, efectele se vor resimţi, înainte de orice, în tarife RCA mai mari, pentru că încărcarea nejustificată a notei de plată pentru reparaţii pe poliţe RCA contribuie la creşterea artificială a preţului acestor asigurări obligatorii. În plus, tot artificial creşte şi numărul de reclamaţii formulate, în numele păgubiţilor RCA, chiar de către unităţile reparatoare atunci când asigurătorii încearcă să limiteze acest tip de practici. Evident, în cele din urmă, sunt afectaţi chiar beneficiarii poliţelor RCA, prinşi la mijloc în dispute care nu le aparţin şi de care nu sunt vinovaţi. În acest context, UNSAR consideră absolut necesară clarificarea cadrului normativ specific privind valoarea devizelor de despăgubire, prin limitarea acoperirii poliţelor RCA la nivelul preţurilor practicate de unităţile de specialitate autorizate de producătorii de vehicule, respectiv reprezentanţii din România ai acestora.

Introducerea conceptului de valoare de piaţă a vehiculelor la data daunei

Actualizarea Normei RCA trebuie, de asemenea, să ţină cont de situaţia pieţei auto din România. Îmbătrânirea parcului auto local este o realitate cunoscută. În prezent, mai mult de jumătate dintre vehiculele înmatriculate au o vechime de peste 10 ani. În acest context, prevederile actuale ale Normei în vigoare care se referă la valoarea vehiculelor la data daunei sunt depăşite, în condiţiile în care aceasta este stabilită în baza unei grile unice limitată la o vechime de 10 ani. În plus, în forma sa actuală, grila de uzură normată nu este relevantă pentru toate mărcile. Soluţia propusă de UNSAR prevede introducerea conceptului de valoare de piaţă a vehiculelor la data daunei, având la bază sisteme (AUDATEX, EUROTAX, DAT) acceptate şi deja utilizate pe piaţa asigurărilor pentru determinarea acestor valori de piaţă, inclusiv pentru acele mărci pentru care actuala grilă de uzură nu este relevantă. În legatură cu aceste aspecte, UNSAR a transmis autorităţii de supraveghere propuneri de modificare a Normei RCA, aprobată prin Ordinul 14/2011. Propunerile ajustează posibilităţile de interpretare a reglementărilor, prin precizari menite să definească drept repere pentru cuantumul despăgubirilor acordate, costurile cu reparaţiile şi valori ale vehiculelor stabilite de mecanismele unei pieţe libere, bazată pe concurenţa loială şi un nivel ridicat de calitate. ”UNSAR îşi manifestă încrederea că propunerile de modificare a Normei RCA transmise către ASF vor fi preluate în varianta finală a reglementărilor, la fel cum autoritatea de supraveghere şi control a susţinut şi iniţiativa asociaţiei profesionale a asigurătorilor privind standardizarea modului de stabilire a despăgubirilor pentru vătămări corporale achitate pe poliţe auto obligatorii (după modelul funcţional în Spania, Slovacia şi Cehia). Coroborate, asemenea noi prevederi clarificatoare ce vizează abordarea unitară a costurilor cu instrumentarea dosarelor de daună RCA vor genera beneficii tuturor părţilor implicate: client, păgubit, asigurător, unitate reparatoare”, precizează un comunicat al Uniunii.

Comentarii

comentarii