Studiul regional CSR 24/7 Top100 companii publicat de Braun & Partners Network conţine Top20 companii după venituri, incluzând primele 3 bănci şi 2 instituţii de asigurări din România, Ungaria, Polonia şi Bulgaria, şi foloseşte ca sursă de informaţie website-urile companiilor studiate.
CSR 24/7 este un produs dezvoltat de către Braun&Partners de analiză a performanţei companiilor pe baza informaţiilor puse la dispoziţia publicului şi accesibile părţilor co-interesate (stakeholderi). Metodologia de rating se bazează pe standardele Accountability, indicatorii GRI, principiilor şi bunelor practici de responsabilitate a companiilor pentru profit, societate şi mediul inconjurător. Metodologia se bazează pe 7 criterii, astfel: transparenţă şi comunicare, guvernare corporativă, relaţiile cu părţile interesate (stakeholderi), responsabilitate faţă de mediu, responsabilitate economică, societate şi resurse umane.
Indexul Compozit CSR 24/7 CEE-100 are valoarea 6 (25%) pentru anul 2009. Indexul măsoară performanţa la nivel regional şi include rezultatele primelor 20 de companii din cele 4 ţări analizate.
Rezultatele arată că firmele româneşti (care au înregistrat o performanţa de 17%) şi cele din Bulgaria (cu un scor de 15%) se află în prima fază de dezvoltare a operaţiunilor responsabile social şi faţă de mediu, în timp ce primele clasate sunt companiile din Ungaria (cu o performanţă de 33%) şi cele din Polonia (26%).
În România, Petrom, a obţinut cel mai bun rezultat, un scor de 48% în Top 100 companii din regiune. Cea mai bine punctată companie din Polonia este Grupa Lotos, companie producătoare de petrol şi gaze, cu un scor de 60%. În regiune, compania ungară de telecomunicaţii Magyar Telekom (filială a Deutsche Telekom) a obţinut un scor de 79% iar în Bulgaria, Asarel Medet (sectorul de materiale) şi Kozloduy (companie energetică) s-au clasat pe acelaşi loc, cu un scor de 29%.
Din cele 7 domenii de analiză ale ratingului, companiile româneşti au obţinut cele mai slabe punctaje la responsabilitate economică, resurse umane şi relaţia companiei cu părţile co-interesate.
Companiile româneşti se pot lăuda cu website-uri bine dezvoltate comercial care însă nu au informaţii despre programe dedicate părţilor co-interesate, relaţiile cu furnizorii sau conţin informaţii parţiale despre resurse umane. Pentru raportarea socială sub standardele internaţionale GRI (Global Reporting Initiative), aceasta nu este o practică incetăţenită în cultura locală de responsabilitate socială corporativă.
În Topul 100 al companiilor din regiune, sectorul de telecomunicaţii a obţinut cel mai bun scor, mai exact 34%, urmat de sectorul financiar şi cel de energie şi utilităţi (26%).
Per total, rezultatele din regiune arată o slabă performanţă în zona comunicării bunelor practici de resursele umane (de ex: existenţa unui formular de angajare specific, joburi part-time sau timp de lucru flexibil) dar şi în zona comunicării despre proiectele cu societatea civilă (ex: programe de voluntariat corporatist sistematice, şi nu ad-hoc).
Din Topul 100 companii din regiune, doar 12 au publicat un raport de responsabilitate socială sub standarde internaţionale în ultimii 2 ani, în timp ce doar 22 de website-uri corporate au o secţiune de responsabilitate socială sau de dezvoltare durabilă, uşor de accesat.
Comentarii
comentarii