Acasă Actualitate Casa Faenza Timişoara – campanie privind integrarea copiilor cu autism într-o şcoală...

Casa Faenza Timişoara – campanie privind integrarea copiilor cu autism într-o şcoală de masă

DISTRIBUIȚI

casa faenzaCasa Faenza Timişoara – aflată în subordinea Primăriei Timişoara –desfăşoară o amplă campanie de informare a educatorilor, profesorilor, elevilor şi părinţilor, privind integrarea unui copil cu autism într-o şcoală de masă.  
Prof. Cristina Filip, directoarea Şcolii Gimnaziale nr. 25 din Timişoara, susţine că, de multe ori, părinţii încep să caute o şcoală potrivită, cu mult timp înaintea perioadei de înscriere în Clasa Pregătitoare, după ce copilul a fost integrat şi într-o grădiniţă de masă. Criteriile de selecţie sunt diferite, fiecare părinte având propria viziune asupra a ceea ce este bine şi potrivit pentru copilul său. Prin acelaşi proces firesc trec şi părinţii copiilor cu autism, cu deosebirea că, pentru aceştia, pregătirea începe (sau trebuie să înceapă) cu mult mai mult timp înainte. Pentru că, integrarea într-o şcoală de masă sau în orice mediu social tipic să-i fie benefică, un copil cu autism trebuie să fie pregătit pentru acest lucru. Integrarea înseamnă, de fapt, adaptarea la mediu, la colegi, la profesori, la reguli şi la nivelul de lucru pentru toate tipurile de activităţi de la clasă.
“De aceea, când ne referim la integrarea copiilor cu autism în şcoli de masă, trebuie să avem în vedere nu doar găsirea unui mediu potrivit, dar şi un anumit grad de pregătire efectivă a copilului pentru a face faţă atât mediului, cât şi regulilor specifice, precum şi pregătirea cadrelor didactice care au nevoie de informare şi formare în metode de lucru cu copiii cu autism. Mai întâi de toate, este important să alegeţi o şcoală care este deschisă (prin director şi cadrele sale didactice) integrării copiilor cu autism în sistemul de învăţământ de masă. Pierdeţi mai mult timp şi mai multe resurse emoţionale ca să îi convingeţi care sunt avantajele şi drepturile copiilor dumneavoastră, decât să căutaţi o altă şcoală. Copiii trebuie integraţi într-o instituţie şi într-o clasă în care pedagogii cred în ei şi în şansele lor. La fel de important este să alegeţi o şcoală sau o clasa care să se potrivească nevoilor şi abilităţilor copilului şi să fiţi realişti când vă evaluaţi propriul copil. Dacă copilul nu este încă pregătit să facă faţă unei clase în care sunt foarte mulţi elevi sau unei şcoli unde se pune foarte mult accent pe competiţie şi pe cunoştinţele academice, căutaţi o altă şcoală sau clasă care să îl ajute mai mult pe el personal”, explică prof. Filip.
În continuare prof. Cristina Filip oferă unele căi concrete de acţiune:
1.  Cunoaşteţi cât mai bine înainte şcoala, echipa didactică, viitorul învăţător-profesor al copilului dvs. şi veniţi în întâmpinarea nevoilor lor de informare despre autism şi metodele de lucru cu copiii cu autism.
2. Daţi-le atât informaţii generale despre autism, cât şi despre copilul dvs (istoric medical, comportamente, simptome, abilităţi, bariere de învăţare, progrese în urmă intervenţiei, nevoi etc).  Este foarte important ca relaţia părinte-cadru didactic să fie de la început una de colaborare.
 3. Optaţi pentru varianta de a exista un însoţitor pentru copilul dvs. (aşa numitul “shadow”) cel puţin pentru început (există însă cazuri când copilul se poate integra în şcoală independent, dar şi atunci este recomandat să existe un specialist care să evalueze progresul lui).
4. Sprijiniţi şi “integrarea” însoţitorului în şcoală, facilitaţi bună colaborare între el şi învăţător-profesor – lucru esenţial în procesul de integrare a copilului – îndeamnă prof. Filip.

Comentarii

comentarii