Acasă Actualitate Final de Şcoală Postdoctorală, la Universitatea de Vest „Vasile Goldiş”

Final de Şcoală Postdoctorală, la Universitatea de Vest „Vasile Goldiş”

DISTRIBUIȚI

Interviu cu prof. univ. dr. ing. dr. h.c. Alexandru T. Bogdan, membru corespondent al Academiei Române, managerul general al proiectului Şcolii Postdoctorale pentru Biodiversitate Zootehnică şi Biotehnologii Alimentare pe baza Ecoeconomiei şi Bioeconomiei necesare Ecosanogenezei

–      Care au fost rezultatele examenului de finalizare a lucrărilor celei de-a III-a serii de cercetători ştiinţifici postdoctorali din cadrul primei Şcoli Postdoctorale pentru Biodiversitate Zootehnică şi Biotehnologii Alimentare pe baza Ecoeconomiei şi Bioeconomiei necesare Ecosanogenezei, filiala Arad, desfăşurat în urmă cu câteva zile la Universitatea de Vest „Vasile Goldiş”?  
–      A fost seria finală de absolvire a Şcolii Postdoctorale, în contextul în care există o expertiză recunoscută la nivel naţional şi internaţional la Universitatea de Vest „Vasile Goldiş”. Este primul proiect de acest tip din România, finanţat din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane. Există un evident salt calitativ la ceea ce a însemnat nota 10. Aceste remarci le fac în deplină cunoştinţă de cauză, întrucât m-am întors recent de la două mari întâlniri mondiale legate de ştiinţă, bioeconomie şi de ceea ce înseamnă dezvoltarea în perspectivă a ştiinţelor vieţii. Am remarcat prezenţa rectorului fondator, profesorul Aurel Ardelean. S-a demonstrat că datorită coordonării domniei sale, au venit să asiste la prezentarea lucrărilor ştiinţifice prestigioase cadre didactice din conducerea Universităţii, prorectori, decani, într-un consens academic, plus echipa venită de la Bucureşti, din cadrul Institutului Naţional de Cercetări Economice „Constantin C. Kiriţescu” al Academiei Române, Centrul de Studii şi Cercetări de Biodiversitate.
Modalitatea prin care am apreciat lucrările s-a bazat strict pe criteriile obiective ale exigenţei calităţii în învăţământul superior academic, ca spaţiu de cercetare european. Toate lucrările s-au ridicat categoric la îndeplinirea în totalitate a parametrilor, criteriilor, obiectivelor şi standardelor europene, de cel mai înalt nivel de Cercetare Ştiinţifică postdoctorală avansată, în slujba dezvoltării vieţii. Aş exemplifica, totuşi, fără nominalizare, cercetări deosebite legate de ceea ce înseamnă studiul biodiversităţii de la nivelul elementelor sistemelor şi ecosistemelor antropice, a ceea ce înseamnă reglarea la nivelul infrastructurii microscopice, deci o paletă largă de biodiversitate de la mediul înconjurător, până la mediul organelor, mediul celulelor, mediul infrastructurii citoplasmatice. Aici remarc din nou faptul că Centrul de Cercetări de Microscopie Electronică din cadrul Universităţii de Vest „Vasile Goldiş”, care poartă numele savantului american de origine română, laureatul Premiului Nobel, George Emil Palade, este dotat cu două microscoape electronice de înaltă performanţă. L-am vizitat şi altă dată, dar acum am văzut cercetători postdoctoranzi prezentând imagini în premieră, originale, confirmate în reviste ISI internaţionale şi în egală măsură, am văzut şi cercetări aplicative din partea celor de la Direcţia Sanitar Veterinară, privind siguranţa şi securitatea alimentelor, după testări complexe de laborator, atât bioeconomice, cât şi bazate pe principiul european al Autorităţii Europene pentru Siguranţa Alimentelor.
–    Când va avea loc închiderea oficială a proiectului şi ce proiecte aveţi în continuare cu Universitatea de Vest „Vasile Goldiş”?
–    Parcă ieri a fost deschiderea în Aula Magna a Academiei Române, dar au trecut de atunci trei ani, iar până la 28 februarie trebuie să închidem oficial proiectul, care s-a desfăşurat prin cofinanţare europeană şi apoi s-a extins prin autofinanţare şi modalităţi de diseminare a cunoştinţelor. Fixăm undeva pe ziua de 23 februarie, într-o zi de sâmbătă, ca şi cursanţii postdoctoranzi să aibă posibilitatea să se deplaseze la Bucureşti, unde vom avea conferinţa de închidere, împreună cu ceea ce înseamnă de fapt materialele de diseminare. Nu suntem pentru festivism şi nici pentru a închide un aspect care apoi să nu fie continuat şi pus în folosul societăţii civile. De aceea, modalitatea de încheiere a proiectului reprezintă o deschidere pentru implementarea lui, pentru diseminarea acestor rezultate la nivelul altor proiecte şi programe. Sunt convins că Universitatea de Vest “Vasile Goldiş”, universitate de prestigiu, care are un grad ridicat de încredere şi o recunoaştere naţională şi internaţională a rezultatelor obţinute în Şcoala Doctorală şi Postdoctorală, are posibilitatea şi eligibilitatea de a participa, prin echipe performante de cercetători, în care remarc cu bucurie prezenţa unui număr mare de tineri cercetători, la competiţia europeană de proiecte bazate pe criterii prioritare.
–    Cum a fost colaborarea cu echipa de cercetători postdoctoranzi din cadrul Universităţii de Vest „Vasile Goldiş” din Arad prof. univ. dr. Aurel Ardelean, rector fondator al UVVG?
–    A fost excelentă. Aşa cum există expresia „excelenţa face diferenţa”, excelenţa în modalităţile de colaborare s-au văzut cu un traseu academic serios. Pot spune că cel mai mult m-a impresionat modul în care prof. Aurel Ardelean a scos, în premieră, cartea: „Elemente de metodologie a cercetării în şcolile postdoctorale”, modalitate în care editura Universităţii „Vasile Goldiş” a adus în circuitul internaţional puncte de vedere pertinente ale unei experienţe de o viaţă şi exemple concrete din ceea ce s-a derulat în proiect, ce înseamnă o metodologie a cercetării avansate, a cercetării postdoctorale la standarde europene, în favoarea cetăţenilor Europei.
–    Care este mesajul pe care doriţi să îl transmiteţi studenţilor Universităţii de Vest “Vasile Goldiş”?
–    Chiar este o întrebare plăcută, pe care mi-o doream, în sensul că, au trecut recent 50 de ani de când şi eu am fost student. Din această perspectivă, mă gândesc la ceea ce mintea iscoditoare a tinerilor încercă să găsească în orizontul cunoaşterii şi mă gândesc la acea carte a tinereţii şi a studenţiei noastre, „Amintiri din viitor”. Aş transmite un mesaj al viitorului amintirilor mele de student: să creadă că viaţa de student este unică şi irepetabilă. Fiecare generaţie îşi are idealurile, speranţele, iluziile şi poate şi dezamăgirile ei, dar oricum mersul este ascendent. Mesajul meu pentru studenţi este să aibă încredere că fiecare generaţie va duce mai departe prin cunoaştere, prin modalitate academică şi nu în ultimul rând prin noutate, inovare, soluţiile pe care astăzi generaţia mea nu le mai întrevede. Credeţi în voi, în viitorul comun al vostru, iar noi, generaţia în vârstă, facem pasul înapoi şi vă sprijinim în continuare!

Comentarii

comentarii