Acasă Economic Fraudă Ecoterra în cazul construcției DN 66A prin munții Retezat

Fraudă Ecoterra în cazul construcției DN 66A prin munții Retezat

DISTRIBUIȚI

Agent Green cere oprirea imediată a evaluării impactului asupra mediului

Agent Green, WWF, Milvus și Societatea Carpatina acuză firma Ecoterra că fraudat studiul de impact asupra mediului pentru tronsonul 3 al DN 66A. Dezvăluirea a fost făcută miercuri de către prof. Dr. Dan Stănescu de la Universitatea de Vest Timișoara (unul dintre profesorii a cărui semnătură apare pe studiul de biodiversitate la drumul național 66A) într-o revistă națională săptămânală. În realitate, profesorul nu ar fi semnat acest studiu, ci o lucrare preliminară. 

Însă firma Ecoterra care realizează studiul de impact pentru regionala timișoreană a Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale a considerat lucrarea pe care a depus-o la ANPM (Agenția Națională de Protecția Mediului) drept studiu de biodiversitate cu semnătura profesorului Stănescu. Firma riscă până la 100.000 lei amendă penală, iar persoanele responsabile până la 3 ani de închisoare. ”Această fraudă la drumul mare ar putea fi explicația pentru care așa-zisul studiu de biodiversitate conținea atât de multe erori și omisiuni științifice. De aceea l-am criticat cu ocazia dezbaterilor publice și am demarat chiar și un contra studiu pe care l-am depus în luna ianuarie la ANPM. În lumina noilor informații este timpul ca domnul ministru Borbely să se ocupe mai serios de afacerea DN 66A, să comande o anchetă pentru pedepsirea vinovaților și să oprească procedura de evaluarea impactului asupra mediului”, a spus Gabriel Păun, Președinte Agent Green.
Conform datelor oferite de Ecoterra, echipa de cercetare nu ar fi petrecut mai mult de 5 zile în teren, deși profesorul Stănescu insistă că un astfel de studiu într-o zonă atât de valoroasă din punct de vedere al biodiversității trebuie să dureze cel puțin 3 ani. ”Citeam cu drag articolele științifice despre păsări, semnate de profsorul Stănescu și îmi pare rău că imaginea domniei sale a fost pătată de acest caz. Este o mare bucurie pentru mine să descopăr astăzi că s-a făcut lumină în această situație. Râmân deosebit de îngrijorat față de restul cazurilor în care capitolele de biodiversitate din studiile de evaluarea impactului asupra mediului în România sunt greșite intenționat sau din incompetență. Astfel de fraude și de studii submediocre au devenit atât de frecvente în ariile protejate din România încât cred că este o chestiune de timp până când Comisia Europeană va interveni pentru stoparea fenomenului”, a adăugat Tamaș Papp, Președintele Grupului Milvus."
O altă fraudă este posibil să se petreacă chiar la ANPM care ar fi trebuit să oprească evaluarea încă de anul trecut deoarece se încalcă articolul 5 al Ordinului Ministerului Mediului 135/2010 care precizează că în situația în care o investiție se realizează etapizat sau se amplasează pe terenuri aflate în raza teritorială a mai multor unități administrativ-teritoriale învecinate, evaluarea impactului asupra mediului se realizează pentru întreaga investiție. Ori DN 66A ar urma să aibă până la finalizare cel puțin 5 tronsoane și să străbată 4 județe (Hunedoara, Gorj, Mehedinți și Caraș Severin). Prevederea se aplică pentru toate investițiile demarate după anul 2007 când România a aderat la UE. Prima informare a publicului că o astfel de investiție se intenționează a fi făcută este din 21 august 2009, la scurtă vreme după ce Agent Green și organizațiile partenere au protestat pe DN 66A pentru oprirea definitivă a construcției. 
Agent Green, WWF, Milvus și Societatea Carpatina Ardeleană cer Ministerului Mediului să comande o anchetă în cazul DN 66A și să suspende imediat evaluarea impactului tronsonului 3 al DN 66A asupra mediului, și să ceară beneficiarului drumului realizarea unui nou studiu pentru întreaga investiție (studiul să fie realizat pe baza observațiilor în teren timp de cel puțin 3 ani).

Comentarii

comentarii