Acasă Actualitate Galeria Calina Timişoara – în Noaptea Muzeelor: Solo show Decebal Scriba şi...

Galeria Calina Timişoara – în Noaptea Muzeelor: Solo show Decebal Scriba şi Sub Pământ

DISTRIBUIȚI
galeria calina timisaora DSCF9783
Calina Spațiu de Artă Contemporană Timişoara prezintă în Noaptea Muzeelor,  21 mai, expoziţia de artă „Solo show Decebal Scriba in-side / out-side II – separating systems”, între orele 20.00 – 24.00. Curator  Olivia Niţiş.
„Procesul de asimilare și înțelegere a operei unui artist receptat ca aflat la etapa convențională a retrospectivelor, de care acest discurs se distanțează, întâlnește o serie de provocări care pot servi unei viziuni curatoriale secvențiale, urmărind o schemă plurală și o analiză deschisă. In-side/Out-side: Separating Systems este a doua etapă dedicată unei perspective curatoriale asupra operei lui Decebal Scriba, care are ca miză reconfigurări posibile și adaptări la noi arhitecturi.
Activ într-o perioadă de dezgheț politic în România și în spațiul est-european și în consecință de racordare la dinamicile artistice din Occident, Decebal Scriba se manifestă ca artist conceptual, orientare la care aderă o serie de artiști ai generației, grupul Sigma, parțial Horia Bernea, Paul Neagu, Wanda Mihuleac sau Julian Mereuță. Dincolo de “relaxarea politică” experimentalismul anilor 1960-1970 în aceste granițe geopolitice și culturale trimite către o detașare de presiunea ideologică, o izolare artistică în care cercetarea și pocesele de investigație intelectuală adesea cu accente din mediul științific, permit un contra-discurs potențat de ieșirea în concept și în natură, care produce mutații la nivelul definirii spațiului de lucru, devenit concept de atelier, printr-un proces care schimbă atelierul /casa în natură și natura în atelier.
Expoziția în cauză propune o grilă de lectură atentă la situația de laborator, mare parte dintre desene și caietele de desene având rolul unor etape pregătitoare. Câteva sunt extrase din seria de lucrări care au făcut parte din expoziția Situație și concept din 1974 (alături de Horia Bernea și Antonio Albici la Atelier 35 din București), altele din aceleași căutări conceptuale care traversează dincolo de mediu, desen sau fotografie, preocupările artistului. Sistemele de separație plasează conștiința individuală la limita libertății fizice și conceptualizării, ambele spații cu arhitecturi complicate, aflate însă într-o importantă dependență asigurată de orientările progresiste în fața formalismelor de tot felul. Situația dublei apartenențe, înauntru și afară asigură un contact filtrat dublu sistemic (sau plurisistemic) cu angajamentul artistic față de idee, subjugată realității și constrângerilor imediate și în același timp eliberată de soluția salvatoare a unei arte qvasi-imateriale și ‘suspendate’ intelectual. Fidelitatea față de programul conceptual însoțește acțiunile lui Decebal Scriba, niciodată expandat către varii teritorii, niciodată blocat / ancorat într-o etapă de lucru doar pentru că este specifică unei decade, mereu într-o rafinată atacare a teritoriilor incerte, a semnului nonreductiv și o asumare a dimensiunilor separatoare. Sistemica de separație rezolvă un câmp problematic și o condiție față de care Decebal Scriba are claritatea artistului conștient, nerezervat cu propriile granițe”, a explicat Olivia Niţiş.
 
De asemenea, între orele 19 -20, va mai fi prezentat spectacolul „SUB PĂMÂNT – VALEA JIULUI DUPĂ 1989” jucat de membrii Asociaţiei 02G –Antagon Festival.
Spectacolul Sub Pământ are la bază o cercetare în Valea Jiului, coordonată de Mihaela Michailov (dramaturg), Vlad Petri (fotograf), David Schwartz (regizor). Cercetarea a avut mai multe direcţii – ateliere, discuţii libere şi interviuri cu mineri, soții de miner, cu pensionari și copii, cu paznici de mină, lideri de sindicat, oameni care trăiesc din furtul de cărbune. 
Sub Pământ este un spectacol-arhivă de povești-mărturii ale unor comunități pe cale de dispariție. Spectacolul îşi propune revalorizarea poveştilor, a problemelor şi culturii unor categorii sociale deseori ignorate în teatrul românesc de după 1989: comunităţile muncitoreşti.
SubPământ este un proiect de reconstrucție performativă a poveștilor-document care fundamentează istoria unor comunități, la limita dintre supraviețuire, migrație, dispariție și posibilă reconstrucție.

Comentarii

comentarii