Acasă Actualitate Încă o cale ferată ar putea intersecta drumul dintre Timişoara şi Moşniţa...

Încă o cale ferată ar putea intersecta drumul dintre Timişoara şi Moşniţa Nouă

DISTRIBUIȚI

EXCLUSIV

În curând, şoferii care circulă între Timişoara şi Moşniţa Nouă ar putea fi nevoiţi să traverseze nu una, ci două căi ferate.

În condiţiile în care trecerea peste calea ferată industrială de la ieşirea din Timişoara este într-o stare jalnică, iar repararea ei nu se întrevede prea curând, compania OMV vrea să îşi construiască propria linie, la nici 500 de metri mai spre Moşniţa. Noua cale ferată ar urma să facă legătura între zona industială Calea Buziaşului, unde OMV are principalul punct de lucru din Banat, şi linia ferată Timişoara-Buziaş. Practic, noua linie şi vechea linie ar fi aproape paralele. Motivele companiei OMV ţin de calitatea proastă a liniei existente, care pune în pericol transportul de combustibil, şi tarifele percepute de proprietarul liniei.

Pentru primării, vechea linie ferată nu există

Povestea căii ferate industriale de la ieşirea din Timişoara se petrece la limita dintre ridicol şi incredibil. Linia porneşte de la fabrica de detergenţi, trece pe teritoriul Timişoarei şi prin comunele Moşniţa Nouă şi Giroc. După operaţiunea de divizare care a avut loc la vechea fabrică de detergenţi, linia a ajuns în proprietatea unei firme. Deşi avea datoria să o declare la primării în termen de 30 de zile de cumpărare şi de a-şi plăti impozitele, proprietarul (al cărui nume nimeni nu îl cunoaşte) a ignorat legea.

Proprietarul, dacă a fost descoperit, nu şi-a declarat niciodată proprietatea. Pentru noi, calea ferată nu există, nu se plătește niciun fel de taxă pe ea (concesiune, servitute etc)”, a declarat Ioan Sorincău, primarul comunei Moşniţa Nouă.

În acelaşi timp, linia a fost lăsată în paragină, iar cei care vor să o folosească trebuie să plătească bani grei. Traversele de lemn sunt putrede şi multe componente de metal au fost furate. Ultimul accident pe această linie a avut loc în primăvara anului trecut, când un vagon cu motorină s-a răsturnat, blocând circulaţia între Timişoara şi Moşniţa, pe drumul judeţean.

Bojin ar vrea să se folosească linia existentă

Chiar şi aşa, Titu Bojin, preşedintele Consiliului Judeţean Timiş, ar prefera să nu se construiască o linie nouă, ci să fie folosită cea existentă. Lucru mai puţin posibil, din moment ce o singură persoană – proprietarul – reuşeşte să ţină pe loc atât instituţiile statului, cât şi companiile private care ar avea nevoie de linia ferată.

Consiliul Judeţean şi OMV urmează să identifice proprietarul căii ferate existente. Să vedem dacă se poate folosi linia existentă sau dacă proprietarul vrea să o vândă. Mai există o problemă. Noua linie ar fi într-o zonă în care urmează să fie construită centura Timişoarei. Ar fi păcat să scoatem din circuitul agricol o suprafaţă aşa de mare de teren. Mai trebuie lăsat şi loc pentru intervenţie în caz de probleme. De preferat ar fi să se folosească linia existentă, dar dacă nu se poate, analizăm şi varianta unei linii noi”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Timiş, Titu Bojin.

Doi din trei primari şi-au dat acordul

Prima întâlnire pe această temă a avut loc la Consiliul Judeţean Timiş pe 18 septembrie 2013. Au participat reprezentanţi ai CJ Timiş, primarii din Timişoara, Moşniţa Nouă şi Giroc, alături de reprezentanţii companiei OMV. Între timp, primarul Timişoarei, Nicolae Robu, şi primarul comunei Giroc, Ionel Toma, şi-au dau acordul de principiu pentru construirea unei noi linii pe teritoriul localităţilor pe care le administrează.

Avem un acord de principiu. Noi vrem să ajutăm investitorii importanţi din Timişoara”, a declarat primarul Robu, marţi, 15 octombrie. 

La rândul său, primarul comunei Giroc a declarat, pentru ZIUA de Vest, că OMV este o companie seriosă, iar administraţia comunală doreşte să sprijine construirea noii linii, ţinând cont şi de beneficiile pe care le-ar aduce atât zonei, cât şi bugetului local.

Primarul comunei Moşniţa Nouă, Ioan Sorincău, urmează să se pronunţe după ce va lămuri câteva detalii legate de viitoarea linie. Problema principală este că linia ar urma să treacă peste un teren de 13 hectare ce a fost atribuit şcolii din Moşniţa. Pe acest teren deja există o cale ferată, două linii de înaltă tensiune şi, în viitor, un tronson din centura Timişoarei. Încă o cale ferată ar face practic imposibilă utilizarea terenului în scopurile stabilite iniţial. În cele din urmă, dacă primarii vor fi de acord, construirea noii linii ar trebui aprobată de consiliile locale şi, ulterior, de Consiliul Judeţean Timiş.

Autoritatea Feroviară Română investighează situaţia căii ferate existente

Pe 29 septembrie, Primăria Timişoara a depus o sesizare la Autoritatea Feroviară Română (organismul tehnic al Ministerului Transportului care se ocupă de transporturile feroviare) cu privire la proprietarul căii ferate industriale şi intersecţia cu drumul care leagă Timişoara de Moşniţa. Sesizarea primăriei a fost făcută ca urmare a unor reclamaţii de la cetăţeni şi de la poliţia rutieră. „Suntem în curs de a dispune o verificare profesională la această cale ferată. Rezultatul va fi comunicat primăriilor în termen de 30 de zile”, au declarat reprezentanţii Autorităţii Feroviare Române.

Comentarii

comentarii