Acasă Politica Infrastructura Timişului, pe prima pagină a agendei de lucru a Ministerului Transporturilor

Infrastructura Timişului, pe prima pagină a agendei de lucru a Ministerului Transporturilor

DISTRIBUIȚI

Ovidiu Silaghi, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, a acordat un interviu în care punctează cele mai importante teme referitoare la dezvoltarea sectoarelor rutier, feroviar şi aerian din Timiş.

– Autostrada Timişoara-Arad are ieşirea din Timişoara la circa 10 km, făcând, astfel, anevoioasă ieşirea timişorenilor spre autostradă. Nu ştim ce interese au avut cei din PDL pentru acest proiect prost conceput, dar credeţi că se mai poate rezolva ceva în privinţa unei variante mai rapide de ieşire spre autostradă? 

 
–  Este un fapt pe care mi l-a sesizat domnul primar Nicolae Robu, când am fost în vizită în această primăvară, în Timişoara. Aveţi dreptate, este adevărat. Din păcate, proiectul nu prevede o variantă mai apropiată. Nici planul de execuţie al autostrăzii nu prevede altceva. Nu ştiu nici eu ce interes au avut, doar să se răzbune pe timişoreni, nu am idee ce interes a avut Guvernarea Boc să vă vitregească de a utiliza în mod firesc şi normal această autostradă, dar ceea ce vă pot promite este că vom lua în considerare un proiect care să facă accesul mai rapid al timişorenilor la autostradă, chiar dacă va fi, în ultimă instanţă, executat de la bugetul statului. 
 
– Centura Timişoarei este unul din obiectivele importante pentru oraş. La ultima dvs. vizită în Timişoara aţi menţionat că Guvernul nu a găsit încă bani pentru terminarea şoselei de centură a oraşului. Preconizaţi că se poate cumva rezolva situaţia? 
 
– Ne-am propus finanţarea acestui proiect în viitorul exerciţiu bugetar. De astăzi, am deja două variante de buget pregătite pe care le vom discuta în viitorul Guvern şi cu viitorul Parlament, unde această sumă este prevăzută. Nu ai de unde cheltui, de unde lansa lucrări, dacă nu ai bani.
 
– Gara de Nord Timişoara este într-o stare jalnică. Cum credeţi că poate Ministerul Transporturilor să urgenteze rezolvarea acestei probleme, ştiut fiind faptul că aţi promis sprijinul dumneavoastră?
 
– Din păcate, nu doar gara din Timişoara se află în această situaţie, chiar gara din Satu Mare, oraşul în care m-am născut şi unde candidez, se află în aceeaşi situaţie. Tot ce am reuşit să fac până în acest moment este că am avut o discuţie cu comisarul responsabil de Dezvoltarea Regională, iar domnia sa şi, de fapt, întreaga Comisie Europeană sunt adepţii unei intensificări a transportului de călători şi de marfă pe calea ferată. În acest context, se poate aborda şi rezolvarea acestor clădiri din care unele sunt chiar monumente istorice, cum este cea din Timişoara, cea din Satu Mare. În următorul exerciţiu bugetar al Comisiei Europene insistăm şi vom reuşi să finanţăm toate gările de o asemenea importanţă.
 
– Aeroportul Internaţional Timişoara este printre puţinele din ţară aflate sub controlul exclusiv al autorităţilor guvernamentale. Consideraţi că trecerea administrării aeroportului în sarcina autorităţilor locale şi/sau judeţene reprezintă o soluţie viabilă pentru dezvoltarea infrastructurii aeroportuare în Timişoara?
 
– Vorbind cu autorităţile locale, atât cu domnul primar Nicolae Robu, cât şi cu preşedintele Consiliului Judeţean Caraş-Severin, şi cu domnul primar din Caransebeş, Marcel Velea, deci cu autorităţile interesate, am spus că eu nu am nimic împotrivă, şi în principiu, nici ministerul, în a trece acest aeroport în subordinea autorităţilor locale, cu atât mai mult cu cât acest lucru se întâmplă în tot restul ţării. Excepţie face Aeroportul Otopeni care este de importanţă internaţională, Băneasa şi Constanţa, dar Constanţa fiind un aeroport strategic, acolo este o înţelegere cu NATO, are o altă explicaţie pentru care se află sub controlul autorităţilor guvernamentale. Pentru Aeroportul Internaţional Timişoara nu există niciun motiv pentru care să nu fie trecut sub îndrumarea autorităţilor locale.
 
– Unul dintre proiectele USL, inclus în Programul Naţional de Guvernare USL, vizează realizarea la Timişoara a unui Centru intermodal de transport. Când va fi demarat acest proiect şi cu ce fonduri?
 
– Tot cu fonduri europene. Timişoara este o zonă care se pretează pentru un centru intermodal de transport, după cum este şi Craiova, Iaşiul, Braşovul, Constanţa. Va fi o prioritate acest lucru, vă spuneam înainte, transportul feroviar este una dintre priorităţile Comisiei Europene. Legat de transportul feroviar, trebuie să avem şi posibilitatea de a aduce şoselele rapide, autostrăzile, pentru a putea face schimbul de mărfuri, chiar şi de persoane. Este o prioritate, nu atât a programului USL- este inclus acest lucru în programul USL- dar şi al Comisiei Europene. Legat de Comisia Europeană, în schimb, aş vrea să mai adaug ceva: referitor la ceeea ce spunea Traian Băsescu, în urmă cu două zile, perioada pe care a verificat-o Comisia Europeană pentru absorbţia fondurilor europene, deci monitorizarea s-a făcut pe 2009-2011. Deci, repet, 2009-2011, când au fost nenumăratele guverne Boc, aceea a fost perioada monitorizată şi în acea perioadă s-au constatat neregulile pentru care primim acum corecţiile. Dar aceste corecţii nu înseamnă că se pierd banii, doar că se dau bani de la bugetul de stat, acei 25%, iar suma rămâne disponibilă pentru alte proiecte aflate în pregătire.
 
– Vă rugăm să transmiteţi un mesaj pentru timişoreni!
 
– Doresc să folosesc această ocazie, cu care mi-aţi făcut onoarea, aceea de a-mi lua acest interviu, de a-l recomanda cu încredere şi cu inima deschisă pe prietenul şi pe colegul meu Ben-Oni Ardelean, candidat în Colegiul 1 Senat din partea USL. Este un om de încredere, este un om de mare valoare şi un prieten adevărat. Votaţi-l cu toată încrederea pe Ben-Oni Ardelean în Parlamentul României!

Comentarii

comentarii